حداقل هزینه سفره خانوار در ایران به روایت تصویر در شبکه های اجتماعی +عکس

یک خانواده ۴ نفره برای تامین سفره خود فارغ از هزینه های دیگر، حداقل چقدر باید هزینه کند؟
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، گرانی ها و تورم های موجود در ایران سبب افزایش هزینه سفره خانوارها در کنار سایر هزینه‌های معیشتی شده است. بنابراین بسیاری از افراد مجبور به حذف بعضی از گروه‌های غذایی در سفره خود شدند.

کاربران بصورت خلاصه و در قالب عکس، حداقل هزینه سفره خانوارها در ایران را به تصویر کشیدند. طبق عکس منتشر شده با کره ۸ هزارتومانی و شیر ۷ هزار تومانی و نان هزار تومانی، اگر هر خانوار ۴ نفره، هر روز فقط نان و کره و شیر مصرف کنند، هزینه صبحانه آنان به ۱۶ هزار تومان می رسد. برای وعده نهار اگر این خانواده ۴ نفره فقط عدس پلو بدون گوشت و کشمش استفاده کنند، با احتساب برنج ۱۴ هزار تومانی و عدس ۵ هزار تومانی، ۱۹هزار تومان باید هزینه کنند.

همچنین برای وعده شام، با فرض مصرف فقط سیب زمینی پخته و تخم مرغ، به ازای یک شام باید ۱۷ هزار تومان هزینه کنند چرا که قیمت تخم مرغ ۱۲ هزار تومان و سیب زمینی ۵ هزار تومان می باشد. بنابراین حداقل هزینه سفره یک خانواده ایرانی ۴ نفره فارغ از هزینه های دیگر با حساب کاربران شبکه های اجتماعی برابر با یک میلیون و نهصد هزار تومان است. این در حالی است که حقوق کارگران در ایران در حدود ۲ میلیون تومان است.
بسیاری از کاربران، با ابراز نارضایتی از وضع موجود عنوان کردند که در دوران شیوع کرونا هزینه های جانبی آنان حذف شده است و فقط برای تامین سفره خانوار تمام حقوق خود را صرف می کنند و پس اندازی ندارند. به گفته آنها، گرانی در ایران بیداد می کند و مردم هر روز فقیرتر می شوند و سفره آنان کوچکتر می شود. عده ای از کاربران که از نظر مالی وضع خوبی دارند و از قشر بالاتری از جامعه هستند نیز معتقدند که کیفیت زندگی آنان بشدت کاهش یافته است. کاربران بسیاری از این وضع ناراضی هستند و معتقدند که در شرایط فعلی از سیر کردن شکم خانواده خود عاجزند و دیگر به خرید لباس، تفریح یا هزینه های دیگر فکر نمی کنند.

بحث و گفتگو