ماجرا و حواشی معامله دختر ۱۱ ساله اهوازی در سنت فصلیه +عکس

معامله شدن یک دختر ۱۱ ساله در اهواز به عنوان "فصلیه" اعتراض فعالان حقوق زنان و بسیاری از کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، با وجود اینکه هنوز یک ماه از اعتراض فعالان حقوق زنان نسبت به ثبت ملی آیین "فصل و خون‌بس" نگذشته است خبرهایی از معامله شدن یک دختر ۱۱ ساله در اهواز به عنوان "فصلیه" منتشر شده که موجی از واکنش‌ها و انتقادات فعالان اجتماعی، فعالان حقوق زنان و کاربران را به همراه داشته است. به دنبال انتشار مطالبی از توافقات قبیله‌ای برای دادن یک دختر ۱۱ ساله به عنوان فصلیه و خون‌بس فعالان حقوق زنان در شبکه‌های اجتماعی نیز با راه‌اندازی هشتگ‌های «من خون‌بس نمی‌شوم» و «من فصلیه نمی‌شوم» نسبت به این موضوع اعتراض کرده و مخالفت خود را دوباره اعلام کردند.

یک فعال مدنی اهوازی در این رابطه عنوان کرد که این عرف تنها مختص عرب‌ها نیست بلکه در استان‌های دیگر از جمله لرستان، چهارمحال و بختیاری و فارس، تحت نام "خون‌بس" وجود داشته و در حالی که در میان عرب‌ها کاملا منسوخ شده است انتشار خبر به ازدواج درآوردن یک دختر ۱۱ ساله به عنوان خون بها، با مخالفت گسترده‌ای به ویژه در میان زنان و مردان جوانان عرب همراه شد و تبدیل به یک فشار موثر اجتماعی شد.

کاربران بسیاری ضمن ابراز تاسف از این خبر و همچنان رایج بودن چنین سنت‌هایی در ایران، عنوان می‌کنند زن در ایران بسیار تحقیر می‌شود و مورد ظلم قرار می‌گیرد. برخی از کاربران معتقدند پلیس باید در این مورد مداخله کند و اجازه ندهد این ازدواج صورت گیرد. جمعی از کاربران نیز به فیلم عروس آتش که موضوع خون‌بس را به تصویر کشیده بود اشاره می‌کنند و امیدوارند این اتفاق زمینه‌ای برای پیگیری‌های فعالان اجتماعی و مدافعان حقوق زنان در این رابطه شود تا به نحوی این سنت‌ها ریشه‌کن شوند.

 

 

بحث و گفتگو