۹۰ درصد از سامانه‌های پدافند هوایی ارتش ایران بومی است

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب ایران از پوشش کامل هوایی این کشور با کمک ۲۰ نوع سامانه کشف راداری فعال و غیرفعال در بردها و ارتفاعات مختلف خبر داد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، عباس عظیمی، فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب ایران بیان داشت: منطقه پدافند شمال غرب یکی از مناطق ۹ گانه نیروی پدافند هوایی در کشور است که مأموریت دارد از آسمان پنج استان کشور شامل آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و کردستان حفاظت کند.

رونمایی از رادار کاشف‌ 99 پدافند هوایی ارتش ایران

عظیمی اظهار داشت: منطقه پدافند هوایی با در اختیار داشتن امکاناتی همچون سامانه‌های موشکی، توپخانه راداری و غیر راداری و یگان‌های کشف راداری، ماموریت‌هایی در راستای کشف تهدیدات هوایی داشته و در راستای مقابله با تحرکات هوایی حتی در فاصله صدها کیلومتر، در رصد و پایش دقیق و شبانه روزی شبکه یکپارچه پدافند نیز فعال است. این منطقه در بین مناطق ۹ گانه دارای جایگاه خاصی است چرا که آن را می‌توان دروازه هوایی کشور دانست که بیشتر پروازها از این منطقه عبور می‌کنند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب ایران گفت: ۹۰ درصد از سامانه‌های موجود، در تمامی مراحل از طراحی تا ساخت و تولید به صورت بومی و به وسیله جوانان ساخته شده‌اند. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۴۵ هزار مستشار خارجی در کشور حضور داشتند که اجازه هر گونه استقلال در ساخت و تولید قطعات را به متخصصان ایرانی نمی‌دادند.

وی ادامه داد: تا قبل از جنگ تحمیلی، رادار غیرفعال در اختیار نداشتیم اما حالا با همت جوانان داخل کشور، رادارهایی تولید می‌شود که بالاتر از تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا است. پدافند هوایی ارتش توانسته در ساخت پهپاد به قطب منطقه تبدیل شود به گونه‌ای که حتی می‌توانیم این محصولات را به کشوهای دوست صادر کنیم.

بحث و گفتگو