به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: اگرچه برنامه های توسعه اقتصادی در چابهار منطبق بر یک منطق اقتصادی تدوین شده بود اما به دلیل وقوع جنگ و مسائلی که پس از دفاع مقدس، کشور با آنها روبه رو بود پروژهها متوقف شدند، البته دلیل عمدهتر این توقفها عدم توجیه اقتصادی منطقه چابهار بود.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه با وجود بنادری مانند بندر عباس و جبل علی (امارات) و بیتوجهی به هزینههای حمل و نقل، چابهار به عنوان یک منطقه اقتصادی دیده نمی شد، خاطرنشان کرد: پیش از این در چابهار رقابت بر سر تکنولوژی، سرمایه و زیرساخت بود، اما امروزه که در جهان کالاها در فضای رقابتی مورد ارزیابی قرار می گیرند و شکافها به لحاظ سرمایه و مواد اولیه کم شده، هزینه حمل و نقل در کاهش قیمت تمامشده و رقابتی شدن کالا سهم بسیار زیادی دارد.
وی افزود: به همین دلیل، کشوری مانند چین با هدف ابرقدرتی اقتصاد در جهان، ایده و ابتکار «یک جاده – یک کمربند» را مطرح کرده زیرا در این دوره، تنها داشتن تکنولوژی، مواد اولیه و نیروی انسانی کافی نیست، بلکه در یک کمربند و شاهراه، میتوان کاهش زمان و هزینه رسیدن به بازار برای تبدیلشدن به قدرتهای اقتصادی را مورد توجه قرار داد.
کردی با اشاره به اینکه ایران به دلیل جغرافیای استراتژیک، به عنوان ترمینالی در میانه جهان به شمار می رود، تصریح کرد: ایران به ویژه از بندر چابهار، می تواند نقش اتصالات شرق به غرب و شمال به جنوب جهان را بر عهده گیرد. تا آنجا که امروزه سواحل مکران و چابهار به عنوان اصلیترین مسیر، توجیه اقتصادی پیدا کرده و فصل تازه آن آغاز شده است.
به گفته کردی، بندر شهید بهشتی که دو سال پیش توسط رییس جمهوری افتتاح شد، نقطه عطفی در مناسبات اقتصادی منطقه آزاد چابهار محسوب میشود. همچنین با توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به سواحل مکران، در سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو برای راه آهن این منطقه اختصاص پیدا کرد که این مبلغ، پروژه را وارد فصل جدیدی کرده تا به سرعت پیش رود.
وی با بیان اینکه زیرساختهای پذیرش هر نوع سرمایهگذاری خارجی در چابهار مهیا شده است، اظهار داشت: شرایط کنونی موجب اشتیاق خارجیها برای حضور در ایران نیز شده است.
کردی با اشاره به طرح های مطرح شده توسط اعضای اتحادیه اوراسیا با محوریت بندر آستراخان روسیه، گفت: پروژه جایگزین کانال سوئز از بمبئی به هامبورگ و سن پترزبورگ که شامل پروژه محور آستراخان، انزلی، چابهار و ناواشیوا (هند) میشود، تفاوت زمانی قابل توجهی را برای جا به جایی کالا ایجاد میکند و این زمان را از ۳۸ روز به ۱۴ تا ۱۶ روز کاهش میدهد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه توجیه اقتصادی چابهار هم زمان با فراهم شدن زیرساختها به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: دولت در سالهای اخیر سرمایهگذاریهای زیادی را برای توسعه چابهار انجام داده است که باید بدان پرداخته شود.
کردی با اشاره به اینکه تحقق سرمایهگذاریها در سه سال اخیر بیش از ۱۰ سال پیش از آن بوده است، اظهار داشت: میزان استقبال از حضور در چابهار به حدی است که حتی امروز، توان پاسخگویی به برخی سرمایهگذاریهای مازاد را در این منطقه نداریم.
وی با بیان اینکه در سال جهش تولید، ۷۰ واحد جدید را بهرهبرداری کردیم و واحدهای تعطیل، احیا شده است، افزود: واحد های با پیشرفت ۷۰ درصد به بالا نشان دهنده عملکرد خوب و مناسب دولت است.
به گفته کردی، دو طرح مهم توسعه منطقه آزاد چابهار و راهاندازی فرودگاه وجود داشت که در این دولت هر دو به نتیجه رسیدند و با وجود اینکه حاصل آن در سالهای آینده دیده میشود، اما شروع آن در این دولت به ثبت میرسد.
به گفته کردی، امروز فصل چابهار است و پایههایی که در این منطقه گذاشته میشود در آینده میتواند تاثیرگذار باشد.