گلایه بانوی جوان اهل ترکیه از بی احترامی ایرانیان +ویدئو

دختری جوان اهل ترکیه به نام هزال از اینکه جمعی از ترک‌های ایرانی به او از بابت اینکه اشعار فردوسی را خوانده و در حال یادگیری زبان فارسی است توهین کرده‌اند، گلایه کرد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، یک بانوی ترک با انتشار ویدئویی در صفحه‌ی اینستاگرام خود به زبان فارسی ابیاتی از شاعر نامدار ایرانی ابوالقاسم فردوسی طوسی را خواند که پس از آن با موجی از واکنش‌های تند، بی‌احترامی و فحاشی برخی از ترک‌های ایران روبرو شد. وی تصمیم می‌گیرد ویدئویی در این رابطه تهیه کند و با انتشار آن از کاربرانی که توهین کرده‌اند بخواهد از او حمایت کنند.

وی با مطرح کردن مواردی در این ویدئو گفت: «از خواندن اشعار فردوسی، دوستان ترک ساکن ایران به خاطر مسائل باز گذشته صدها پیام و کامنت تحقیرآمیز و انواع مختلف فحش‌ها را برای من فرستادند. اما قبل از هر چیز باید بگویم که در کشور ترکیه از دوران تحصیلی متوسطه در کتاب‌های درسی ادبیات، فردوسی را به عنوان مشاهیر ادبی ایران معرفی می‌کنند؛ و به جمعیت هشتاد و دو میلیونی ترکیه و هزاران نسل درباره فردوسی، کسی که می‌گویید دشمن ترک‌هاست، درس داده می‌شود. آیا شما به خاطر این موضوع با همه‌ی مردم ترکیه دشمن می‌شوید و فحش می‌دهید؟! به خاطر یادگیری زبان فارسی هم فحش می‌دهید چون به ترک‌های ایران ظاهرا به اجبار فارسی یاد می‌دهند. اما من شماها را خیلی خوب درک می‌کنم و هدف من اصلا سیاست و نژادپرستی نیست. من اینجا در چارچوب محبت و احترام متقابل سعی دارم چیزهایی بیاموزم و تبادل اطلاعات متقابل کنم از فرهنگ و زبان. من از این مسائل بسیار دور هستم زیرا از مرزبندی میان تمدن‌ها و کشورها و انسان‌ها متنفر هستم. عزیزان من نباید دین نژاد و زبان باعث جدایی ما شود. ما را عشق، احترام و صلح به هم می‌رساند.»

بحث و گفتگو