صحبت‌های جنجالی مجری برنامه تلویزیونی که زبان فارسی را زبان اقلیت ایران خواند +ویدئو

صحبت‌های مجری و اقلیت شمردن زبان فارسی در ایران موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، به تازگی بخشی از مسابقه تلویزیونی «سبقت» که از شبکه اول صدا و سیمای ایران پخش می‌شود در فضای مجازی منتشر شده است که مجریاین برنامه در گفتگو با یک شرکت‌کننده آذری زبان از او می‌خواهد به ترکی صحبت کند و زبان فارسی را زبان اقلیت ایران عنوان می‌کند. این ویدئو با واکنش‌های گسترده کاربران در صفحات اجتماعی و بحث‌های قومیتی همراه شده است. به دنبال واکنش‌ها و انتقادات بینندگان و کاربران در فضای مجازی سیاوش عقدایی مجری این برنامه، در برنامه بعدی به نمایندگی از تمام اعضای برنامه ساز نسبت به اشتباهی که باعث رنجش بینندگان شده بود عذرخواهی کرد.

کاربران بسیاری صحبت‌های مطرح شده در صدا و سیمای ملی ایران را نادرست و مایه اختلافات می‌دانند و عقیده دارند باید به طور جدی با عوامل این برنامه برخورد شود. این کاربران با انتقادات بسیار عنوان می‌کنند همه اقوام ایرانی با گویش‌های مختلف هم‌وطن و محترم هستند و اقلیت و اکثریت و برتری بین اقوام وجود ندارد و گاهی اوقات اینگونه رفتارها باعث تفرقه میان هموطنان می‌شود اما مردم ایران باید هوشیار باشند و با چنین رفتارهایی برخورد کنند.

برخی از کاربران با بیان اینکه زبان فارسی زبان رسمی کشور ایران است، این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه فارسی زبان اقلیت می‌شود؟! کاربران عنوان می‌کنند ترکی گویشی‌ست از ترکیب چند زبان، و در واقع ترکی زبان محسوب نمی‌شود و بر این باورند که بحث تفرقه و اهداف پان ترکیسم در میان است و این خط قرمز امنیت ملی‌ست که انتظار می‌رود اقدامات لازم و برخورد جدی در این مورد صورت گیرد.

بحث و گفتگو