به گزارش اسپوتنیک، شبکههای اجتماعی مبدل به بخش لاینفک زندگی روزانه مردم شده است.
مجبوبترین شبکه های اجتماعی در بین کاربران عبارتند از:
ردیت یک وبگاه و برنامه اشتراکگذاری نظرات و بحث است که در سالهای اخیر، به جایگاهی برای مقابله بسیاری از کاربران و کارشناسان تبدیل شده است. وبسایت ردیت در حال حاضر حدود 300 تا 400 میلیون کاربر فعال دارد.
سینا ویبو پاسخ چین به توییتر است که با بیش از 400 میلیون کاربر، یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی جهان به شمار می رود.در چین اگرچه برخی از سایت ها سانسور هستند اما اگر می خواهید انگشت خود را روی نبض آنچه در خاور دور اتفاق می افتد نگه دارید، این شبکه ارزش ثبت نام دارد.
تیکتاک یک شبکه اجتماعی اشتراکگذاری مولتیمدیا است که در کشور چین محبوبیتی بسیار زیاد دارد. حدود 500 میلیون کاربر اغلب نوجوان، از این شبکه اجتماعی استفاده میکنند. با این حل پیشبینی میشود که کاربران بینالمللی تیکتاک، بین 100 میلیون تا 200 میلیون نفر باشند.
کاربران تیکتاک میتوانند ویدیوهایی کوتاه را از خود به اشتراک بگذارند. موضوعی که در دیگر شبکههای اجتماعی نیز امکانپذیر است، اما به نظر میرسد محبوبیت تیکتاک، مرتبط با استفاده نوجوانان از این شبکه اجتماعی باشد.
شبکه اجتماعی QQ بر اساس پلتفرم ICQ در چین راهاندازی شده است که کاربران جند میلیونی دارد.
شبکه اجتماعی WeChat یک سیستم ارتباطی تلفن همراه است برای انتقال پیامک هایی صوتی و کتبی است. در ژانویه سال 2011 در چین به راهاندازی شد.
اینستاگرام در بین تمامی شبکههای اجتماعی، در رتبه نخست محبوبیت در بین کاربران قرار دارد. تعداد کاربران اینستاگرام، یک میلیارد نفر است.
اینستاگرام، بهعنوان یک پلتفرم اشتراکگذاری عکس، فعالیت خود را بهصورت رسمی، از سال 2010 آغاز کرد، اما بعد از مدتی با فاصله گرفتن از ایده اولیه، به یک شبکه اجتماعی جامع برای اشتراکگذاری اطلاعات، عکس، ویدیو و فروش محصولات بهصورت اینترنتی تبدیل شد.
یوتیوب که یک شبکه اجتماعی و وبسایت اشتراکگذاری ویدیو است، در سال 2005 به دنیای فناوری معرفی شد. در سال 2019، یوتیوب حدود 2 میلیارد کاربر فعال را به خود اختصاص داده و البته بینندگان این وبسایت نیز فراتر از 3 میلیارد نفر پیشبینی میشوند. همین موضوع باعث شده تا در عمل یوتیوب به مهمترین پلتفرم اشتراکگذاری ویدیو در جهان تبدیل شود.
از سال 2007، یوتیوب برای بیش از 45 کشور جهان بومیسازی شده و نسخه اختصاصی کشورهای مختلف در اختیار کاربران قرار دارد. هرچند در ایران یوتیوب در بین سایتهای فیلتر شده قرار دارد و امکان دسترسی مستقیم کاربران ایرانی به این شبکه اجتماعی وجود ندارد.
فیسبوک از نظر تعداد کاربران فعال، با 2 میلیارد و نیم کاربر، در جایگاه نخست شبکههای اجتماعی قرار دارد.فیسبوک در آغاز تنها برای کاربرانی از دانشگاه هاروارد در دسترس بود.بسیاری از مخالفان فیسبوک، این پلتفرم را یک ابزار جاسوسی از کاربران و فروش اطلاعات به حساب میآورند.در ایران چندین بار فیلتر و رفع فیلتر شده است. در حال حاضر بهصورت مستقیم امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی وجود ندارد.
توییتر یک شبکه اجتماعی و میکروبلاگ است که به کاربران اجازه میدهد محتوای متنی، عکس و ویدیو را به صورت محدود و کوتاه به اشتراک بگذارند. این اپلیکیشن که در قالب وبسایت و برنامه موبایل ارائه شده، اولین بار در سال 2008 به دنیای فناوری معرفی شد.
توییتر بیش از 300 میلیون کاربر فعال دارد، با این حال نزدیک به 1 میلیارد نفر به صورت هفتگی به صفحات یا توییتهای انتشار یافته در این شبکه اجتماعی، مراجعه میکنند. در ایران توییتر بهصورت مستقیم در دسترس نیست.