به گزارش اسپوتنیک، جمعه سیاه یا حراج جمعه که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر بهشمار میرود و به نوعی آغاز آیین خرید برای کریسمس محسوب میشود همواره با صحنههای بعضا قابل تاملی از زد و خورد مردم در مراکز خرید همراه بوده است.
در گذشته، قانونی نانوشته بین حسابداران رایج بوده است بدین صورت که در ترازنامههای خود، اگر صورت سود و زیان آنان منجر به ضرر میشد؛ از جوهر قرمز استفاده میکردند. استفاده از جوهر قرمز رنگ، تنها جهت نمایانتر شدن ضرر در بیلان بود. اما اگر صورت سود و زیان به سود میانجامید، از جوهر مشکی استفاده میشد. در اوایل دهه ۶۰ میلادی، حسابداران همیشه فردای روز عید شکرگزاری، حسابهای خود را مشکی رنگ میدیدند. این روز سرآغاز موج سود و خریدهای پیش از عید به حساب میآمد. از این رو، بین خود آن را "بلک فرایدی" به معنای جمعه مشکی (سیاه) نامگذاری کردند.
اسپوتنیک توجه شما را به برخی از ویدئوهای منتشر شده از جمعه سیاه در مراکز خرید کشورهای مختلف جلب مینماید.
کاربری اوضاع در والمارت (شرکت خردهفروشی آمریکایی) را خارج از کنترل توصیف کرده است.
کاربر دیگری مینویسد جمعه سیاه یکی از هزاران دلیلی است که باید خریدتان را تا شنبه متوقف کنید.