گزارش و تحلیل

وزیر نیروی ایران به اسپوتنیک: امیدواریم بتوانیم از همه وام روسیه استفاده کنیم

رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک در اینباره صحبت کرد که تهران قصد دارد در چه زمینه هایی از وام 5 میلیارد دلاری روسیه استفاده کند.
Sputnik

رضا اردکانیان در این مصاحبه  به سوالات خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.

اسپوتنیک: هدف از دریافت وام 5 میلیارد دلاری ایران از روسیه چیست و این وام در چه زمینه ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

اردکانیان: وام های دولتی در مقایسه با سایر روش های تأمین منابع خارجی باصطلاح به لحاظ محاسبات اقتصادی و مکانیزم های بازپرداخت، فرصت های خوبی هستند و اصطلاحا وام های کم بهره هستند. بهره این وام ها خیلی کم است. این موضوع چند سالی هست که بحث آن جریان دارد.

اتفاقی که این روزها و این هفته ها رخ داده است، پیگیری های مستمر ما است و البته آمادگی ها و علاقمندی طرف روس برای پاسخ مثبت دادن. امیدوار هستیم که ما بتوانیم از همه این وام استفاده بکنیم. مجوز قانونی آن توسط مجلس شورای اسلامی در سال 1395 داده شده و از لحاظ زمینه هم عرض کردم در بحث راه‌آهن است و نیروگاه های حرارتی و نیروگاه های برقی آبی و واگنها.

تکذیب پرداخت وام 18 میلیارد دلاری ژاپن به ایران

اسپوتنیک: در جریان پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، در رابطه با همکاری تجاری – اقتصادی، بیش از 10 سند به امضا رسید. چه بخش هایی از توافقات دائمی ایران و روسیه اجرایی شده است؟

اردکانیان:آنچه که تا الان انجام داده‌ایم بخش هایی از آن سندهاست و یکی از مهمترین آن‌ها این بوده است که ما به الحاق جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اورآسیا سرعت بدهیم که خوشبختانه این کار تماما انجام شده و از 5 آبان این اتصال برقرار شده است.

ما داریم جلساتی با دستگاه های مسئول و اتاق های بازرگانی در ایران برگزار می کنیم. در روز 10 آذرماه به دعوت بنده دبیرکل اتحادیه اقتصادی اورآسیا و همکاران آنها به تهران خواهند آمد. همایشی با حضور بخش های فعال در سازمان دولت و بخش خصوص برگزار خواهیم کرد. دبیرکل ملاقات هایی با مسئولین ایرانی خواهند داشت. امیدواری ما این است که تولیدکنندگان و تجار بویژه امسال که موضوع تولید داخل و توسعه صادرات مورد توجه است از این فرصت استفاده بکنند.

بحث و گفتگو