به گزارش اسپوتنیک، تبلیغاتی از تور سه روزه با نام "تور محرم" در شهر یزد منتشر میشود. این تور برای علاقمندان خارجی در نظر گرفته شده است که با حضور در مراسم عزاداری چند ساله، از نزدیک بتوانند سینهزنی و نخلبرداری را ببینند و با سنتهای عزاداری در ایران به ویژه شهر یزد آشنا شوند و علاوه بر آن از بافت قدیمی شهر و اماکن تاریخی دیدن کنند. این اتفاق با واکنشهای موافق و مخالف کاربران در فضای مجازی همراه شده است.
کمیتهای با نام گردشگری مذهبی-معنوی در سال ۱۳۹۵ در شهر یزد با هدف آشنایی گردشگران خارجی با آیینهای عزاداری با نگاهی "غیراقتصادی" و به صورت رایگان شکل گرفت. استقبال گردشگران خارجی از رویدادی که آن را کمتر دیده و شنیدهاند، باعث شده است برخی آژانسهای گردشگری در زمانی که تمام سایتهای تاریخی و گردشگری در کشور ایران تعطیل است، با شناسایی تکیههای تاریخی، سنتهای عزاداری و محل برپایی تعزیهها، نگاه دیگری به محرم داشته باشند و محتوای آن را با گردشگری درآمیزند.
علاوه بر شهر یزد تورهای محرمگردی در تهران با مقصد تکیههای تاریخی و محلههای قدیمی، بوشهر با معرفی مراسم سینهزنی با سنج و دمام و سیستان و بلوچستان با هدف آشناسازی با آیینهای بومی عزاداری محرم برای علاقمندان در نظر گرفته شده است.
تعداد زیادی از کاربران عنوان میکنند مراسم عزاداری محرم در یزد بسیار عالی برگزار میشود و موافق چنین تورهایی برای آشنایی اقوام خارجی با سنتهای تاریخی عزاداری در شهرهای مختلف با آیینهای بومی هستند. اما جمعی از کاربران نظر دیگری دارند و عنوان میکنند چرا باید تور محرم و دستهگردی در یزد و سایر شهرها به راه اندخت؟ و از این اتفاق با نام بیزینس از مراسم عزاداری یاد میکنند.