گزارش و تحلیل

مدیر عامل راه آهن ایران: حرکت رو به جلو توسعه ریلی ایران علیرغم تحریم ها

کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای پیشرو و قدیمی در زمینه ی راه آهن و احداث خطوط ریلی بوده است، ساخت اولین خط آهن ایران که با موفقیت به بهره برداری رسید به سال 1848 میلادی باز می گردد که نشان دهنده ی قدمت راه آهن در ایران است
Sputnik

امروزه ایران را می توان یکی از بخش های مهم در زمینه ی ریلی در منطقه دانست که علاوه بر شبکه ریلی وسیع و گسترده، از جمله مسیرهایی است که اتصال دهنده شمال اروپا به خلیج فارس می باشد و در جهت شرقی-غربی نیز در مسیر جاده ی ابریشم قرار دارد.

در این زمینه خبرنگار اسپوتنیک در تهران با دکتر سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرد؛ وی در رابطه با کریدور شمال به جنوب که اتصال شمال اروپا به خلیج فارس را میسر می کند گفت:

از دو زاویه می توان به کریدور شمال به جنوب نگاه کرد؛ همکاری کشورهای مسیر با یکدیگر در زمینه ی جابجایی کالا از طریق شبکه ریلی و دیگری زیرساخت های موجود؛ خوشبختانه با کشورهای واقع در مسیر کریدور شمال - جنوب  و با کشورهای مشترک المنافع و اعضای شورای حمل و نقل کشور های CIS ارتباطات بسیار خوب و رو به گسترشی وجود دارد بگونه ای که در شورای یاد شده عضو ناظر بوده ایم لیکن در 70 امین نشست این شورا در فنلاند ارتقای عضویت راه آهن ایران از عضو ناظر به عضو وابسته مورد پذیرش همه ی اعضا قرار گرفت، که در نشست پاییز این شورا در بلاروس عضویت راه آهن ایران به وابسته تغییر خواهد نمود که نشان دهنده ی سطح عالی همکاری ها است؛ در خصوص زیرساختهای مسیر، محور رشت-آستارا حلقه ی مفقوده ی 160 کیلومتری در کریدور شمال به جنوب است که با تکمیل عملیات احداث این قطعه، کریدور شمال به جنوب به طور کامل برقرار خواهد شد.

آقای رسولی وی در ادامه افزود:

افتتاح رسمی ‌راه‌آهن قزوین ـ رشت در ایران

در همین راستا خط آهن رشت به بندر کاسپین نیز در دست احداث است که عملیات اجرایی آن با مسئولیت شرکت ساخت زیر بناهای حمل و نقل کشور به خوبی در حال پیشروی است با اتمام این محور ریلی دریای خزر به خلیج فارس متصل شده و کالاها می توانند از طریق بنادر شمالی وارد کشور شده و از طریق ریل به سمت جنوب کشور و یا ترکیه حمل گردند.

دکتر سعید رسولی در رابطه با تاثیر تحریم های آمریکا بر حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران اینگونه بیان کرد:

علی الاصول تحریم ها بدون اثر نبوده لیکن علیرغم گذشت بیش از 40 سال از تحریم ها و اعمال همه روش ها ازسوی آمریکا برای در تنگنا قرار دادن جمهوری اسلامی، توانسته ایم  با اعمال هر حربه و شدت گرفتن تحریم ها علیه ایران دست آورد های جدیدی داشته باشیم و کشور عزیزمان ایران توانسته بخود متکی بوده و به عدم وابستگی و کاهش واردات رسیده که این امر موجب رونق تولید در داخل کشور شده است. تحریم ها اصولا برای غارت کشورها بوده که نتیجه آن همواره گران فروشی و تاراج منابع کشور هاست بنابر این در طول این سال ها تلاش گردید تا در حوزه ی حمل و نقل ریلی ظرفیت های بیشتری برای تولیدات داخلی ایجاد شود، و می توان گفت که ما از محدودیت تحریم ها نهایت استفاده را برای توسعه ی توانمندی های خود و افزایش تولیدات کرده ایم.

مقام معظم رهبری در بندهای 24 و 25 سیاست های کلی برنامه ی ششم بر توسعه ی حمل و نقل ریلی و کریدورهای ترانزیتی تاکید نموده اند که منشوری است برای توسعه ی راه آهن جمهوری اسلامی ایران از اینرو یکی از اهداف راه آهن توسعه ی کریدور های بین المللی است و در این راستا اتصال مسیر جدیدی از چشمه ثریا به ترکیه دستور کار قرار دارد، اتصال شلمچه به بصره در عراق نیز که موجب تکمیل اتصال شرق به غرب می شود و نیز  اتصال محور ریلی خواف - هرات در حال انجام هستند؛ تفاهمات خوبی در راستای توسعه ی حمل و نقل ریلی با دیگر کشورها حاصل شده و خوشبختانه همه ی این تفاهمات رو به گسترش است. طی توافقات دو جانبه با راه آهن ترکیه برای راه اندازی قطارهای مسافری، قطار تهران - وان از ماه گذشته حرکت خود را آغاز کرد و قطار تهران -آنکارا نیز 16 مرداد ماه از تهران راه اندازی گردید ، سیر این قطارها و  تردد مردم بین کشورها موجب افزایش تعاملات بین کشورها می شود به ویژه با توجه به وجود فرهنگ های مشترکی که بین کشورهای منطقه وجود دارد از اینرو در برنامه ی خود توسعه ی گردشگری ریلی را هم داریم و در حال تعامل با کشورهای همسایه هستیم.

دکتر سعید رسولی در رابطه با پروژه ی یک کمربند- یک راه که توسط کشور چین آغاز شده و همکاری ایران با آن اینگونه توضیح داد:

مشارکت شرکت هندی در ساخت خط آهن در جنوب ایران

راه آهن در دنیا  همچون یک شبکه است و خطوط راه آهن را می توان به رگ های بدن تشبیه نمود که به یگدیگر متصل هستند بنابر این ما قطعه ای از راه آهن جهان هستیم و قطعا با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و به عنوان قطعه ای قدیمی از راه ابریشم، برای توسعه ی تجارت و ترانزیت با کشور های همسایه و کشورهای مسیر و همکاری ها با آنها در قالب تفاهمات بین المللی مصمم می باشیم و بی تردید جایگاه خود را حفظ خواهیم کرد.

وی در رابطه با پروژه های جدید راه آهن نیز افزود:

برای توسعه ی خطوط راه آهن بین المللی پروژه های متعددی در دست اقدام است که پیشتر در ابتدا ذکر شد. ایران کشوری بسیار پهناور است و با تاکید رهبر معظم کشور، رئیس جمهور محترم و مجلس محترم شورای اسلامی توسعه ی راه آهن از اولویت های اصلی کشور است و طی دو سال گذشته 4 مسیر جدید ریلی احداث و افتتاح گردید و 4 مرکز استان دیگر (استان های کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و گیلان) هم به خطوط ریلی کشور پیوستند و این نشان دهنده ی عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش حمل و نقل سبز است، به عنوان شیوه ای از حمل و نقل که در زمینه های محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و کاهش تلفات جاده ای نسبت به انواع دیگر حمل و نقل مزیت های بسیاری دارد. ما امروزه پروژه های مهمی نظیر خط آهن چابهار-  زاهدان را در دست احداث داریم، موضوع ایجاد قطارهای پر سرعت، برقی کردن شبکه ی ریلی با اولویت مناطق پر بار و رفع گلوگاه های ظرفیتی شبکه از جمله مواردی است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دستور کار خود دارد. تلاش بر آن است تا با استفاده از نیرو انسانی مجرب و فرهیخته ی ایرانی ، بهره وری راه آهن در تمامی زمینه ها افزایش یابد.

بسیار امیدوارم که فرهنگ استفاده از حمل و نقل ریلی که موجب توسعه ی پایدار در جهان هر روز گسترش یابد، امروزه نیز کشورهای زیادی در این راستا گام بر می دارند و لازم است تا راه آهن ها باید با همکاری هم و ایجاد تفاهم نامه ها موجب رونق و گسترش هر چه بیشتر این نوع از حمل و نقل شوند.

بحث و گفتگو