شکست کامل دیپلماسی اروپا

بزرگ‌ترین تهدید علیه برجام و امنیت منطقه سیاست تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران است.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک با استناد به پیام منتشره سفیر ایران در انگلیس، بزرگ‌ترین تهدید علیه برجام و امنیت منطقه سیاست تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران است.

سفیر ایران در انگلیس هشدار داد:«با تحریم نهاد مالی متناظرِ ایرانیِ اینستکس توسط آمریکا، این سازوکار عملاً نابودشده و دیپلماسی اروپا به شکست کامل می‌رسد».

ترامپ در جنگ اقتصادی ایران شکست خورد

خبرگزاری بلومبرگ در روز 10 ژوئن در گزارشی اعلام کرد آمریکا در حال بررسی تحریم شرکت «سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا» است.

اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در 31 ژانویه 2019 توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد. مقر اینستکس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی، از مدیران پیشین کومرتس‌بانک، است. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند.

این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.طرف‌های اروپایی معتقدند که اینستکس پیشرفت خوبی را طی کرده و گام‌های مؤثری برای هرچه سریع‌تر عملیاتی شدن آن برداشته است. بااین‌حال تعلل اروپا در عملیاتی کردن این سازوکار، انتقادهایی را در ایران به همراه داشته است.

بحث و گفتگو