نگاه ویژه اسپوتنیک

رونمایی از موشک خیبر و داستان تحول در صنایع نظامی ایران + ویدئو

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / دور جدید حملات سپاه ایران به اهدافی در اقیلم کردستان عراق با موشک‌های نقطه زن و پهپادهای انتحاری
دور جدید حملات سپاه ایران به اهدافی در اقیلم کردستان عراق با موشک‌های نقطه زن و پهپادهای انتحاری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2023
اشتراک
ایران با شلیک موشک دوربرد و ویرانگر خیبر از یک دستاورد جدید نظامی پرده برداشت.
این شلیک با حضور سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با موفقیت انجام شد. این موشک از نسل چهارم موشکهای خرمشهر است که با سوخت جامد کار می کند و از لحاظ هدفگیری و نقطه زنی از مدرنترین موشکهای جهان به شمار می رود. موشک خیبر با سر جنگی 5/1 تن مواد منفجره، ویرانگر است و توانایی انهدام اهداف بزرگ دشمن را دارد.
بسیاری از تحلیلگران نظامی بر این باورند که رونمایی از این موشک نشان از استمرار نوآوری و پیشرفت در صنایع نظامی ایران است که تاکنون در عرصه های موشکی، پهبادی و پدافندی فعال بوده است. سنگ بنای صنایع نظامی در ایران در زمان شاه و نظام گذشته و عمدتا در دهه پنجاه پایه گذاری شد ولی به علت کم انگیزگی و وابستگی سیاسی در حد محدودی فعالیت داشت و به همین دلیل ایران به یکی از مهمترین وارد کنندگان اسلحه از امریکا و اروپا در خاورمیانه شد و اینگونه کارخانه های صنایع نظامی به مراکز تعمیر و نگهداری از اسلحه خریداری شده غربی تبدیل شد.
در سال ۱۳۵۶، سازمان صنایع دفاعی ایران با توافق با رژیم صهیونیستی قرار بود در چهارچوب پروژه "شکوفه" در زمینه صنایع موشکی تحقیقاتی انجام دهند اما به علت شروع انقلاب اسلامی در ایران این پروژه متوقف شد. با سقوط نظام شاه و اعلام جمهوری اسلامی ایران تقریبا همه صنایع نظامی به علت وابستگی به مستشاران نظامی خارجی تعطیل گردید. در سال 1359 و با حمله نظامی صدام حسین به ایران نیاز به تسلیحات برای دفاع از کشور در برابر تهاجم نظام بعثی احساس شد و ایران در صدد تامین سلاح از بازار بین المللی برآمد اما به خوبی با این حقیقت مواجه شد که بازار داد و ستد سلاح به شدت سیاست زده است و فروشندگان به کسی سلاح می فروشند که با آنها همبستگی سیاسی داشته باشد. به همین علت ایران با نگاه به داخل کارخانهای صنایع نظامی را فعال ساخت و ابتدا با مهندسی معکوس به ساخت اسلحه مورد نیاز خود برای دفاع از کشور پرداخت.خطوط تولید قبل از انقلاب
خط تولید آر پی جی ۷ با ظرفیت یکصد هزار در سال
خط تولید موشک ضد تانک تاو
خط تولید ژ-۳ با ظرفیت یکصدهزار مسلسل در سال
خط تولید مسلسل ام جی با ظرفیت چهار هزار در سال
خط تولید گلوله توپ ۱۵۵ ظرفیت دویست هزار در سال
خط - در سال ۱۳۵۵ کارخانه تولید تانک شیر ایران در شهر مسجد سلیمان تاسیس شد اما تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران تولیدی در آن انجام نگرفت.صنایع دفاعی ایران پس از انقلابپس از انقلاب با آغاز جنگ تحمیلی و نیاز مبرم ایران به سلاح، ایران به بازار بین المللی روی آورد ولی متوجه شد که با تحریم گسترده ای از دو بلوک جهانی روبروست و بعضا حتی حاضر به فروش سیم خاردار به ایران نیز نیستند. مسئولان نظام در آن زمان تصمیم گرفتند صنایع نظامی تدافعی را در اولویت قرار دهند تا حمله ارتش صدام را دفع نمایند و تقریبا در طول زمان جنگ هشت ساله این اولویت پابرجا بود. آغاز تحریم های اقتصادی و نظامی غرب بر ضد ایران از دهه هفتاد تا کنون ، ایران را به سمت گسترش صنایع نظامی تهاجمی و دفاعی به ویژه در زمینه های موشکی، پدافندی و پهبادی سوق داد.
از سال ۱۳۷۱ ایران گام بلند و جدیدی در صنایع نظامی برداشت برای ساخت تانک، نفربر، موشکهای دریایی، زیر دریایی، و هواپیماهای جنگی و نیز ناوهای جنگی دریایی. البته با مطرح شدن پرونده هسته ای ایران از سوی غرب به عنوان ابزار فشار و تهدید رژیم صهیونیستی به حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران، نظام دو مسیر مجزا انتخاب کرد. یکی خرید سامانه اس300 از روسیه و همزمان به ساخت یک سامانه دفاعی با نام باور373 دست زد تا در صورت حمله دشمن بتواند از خود در برابر این حمله دفاع کند.
تحریم نظامی ایران از سوی شورای امنیت مانع از تحویل سامانه اس 300 روسی به ایران شد و ایران ناگزیر شد که صنایع نظامی داخلی را تا ورود سامانه روسی اس 300 به ساخت سیستم های پدافندی مختلف وادار سازد. در این مدت صنایع نظامی نه تنها سیستم باور را ساخته بود که سامانه 15 خرداد را نیز تولید کرد که در تجاوز پهباد امریکایی گلوبال هاگ به حریم هوایی ایران به کار گرفته شد و پیشرفته ترین پهباد امریکایی رادار گریز امریکایی را ساقط کرد. ایران در سال 1385 اعلام کرد که موفق به ساخت اژدر حوت شده که سریعترین اژدر جهان محسوب می شود و در تعقیب هدف از دقت بالایی برخوردار است. سپاه در سال 1388برای نشان دادن دقت این موشک در مانور دریایی خود از این اژدر استفاده کرد و ماکت ناو هواپیمای فرضی دشمن را منهدم کرد. همچنین در زمینه صنایع هوایی به ویژه در صنعت پهباد، ایران پیشرفت های قابل توجهی به دست آورد و اکنون ایران نزدیک به شصت نوع پهباد شناسایی ، جنگی و تهاجمی و نیز انتحاری می سازد. ایران مدعی است که جزو چند قدرت اول جهان در صنایع پهبادی است که از آن تحت عنوان سلاح آینده نام برده می شود. امروزه پهباد آرش با برد معادل 2000 کیلومتر به عنوان دوربردترین پهباد انتحاری جهان شناخته شده و رکورد پهباد هارویبا اسرائیلی را دو برابر کرده است. البته پهباد آرش با برد 1400 کیلومتر و شاهد و ابایبل از جمله پهبادهایی هستند که برای عملیات های گوناگون تعریف شده اند.
امروز ایران در نمایشگاه های مختلف نظامی در سطح جهان شرکت می کند و جنگ افزارهای خود را به نمایش می گذارد. اکنون ایران از یک کشور وارد کننده سلاح در گذشته به صادر کننده سلاح و جنگ افزار به بیش از سی کشور جهان تبدیل شده است و صنایع تسلیحاتی سالانه صدها میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور تامین می کند. استفاده صنایع تسلیحاتی ایران از تحقیقات وسیع لیزری، حسگرهای مختلف حرارتی، و هوش مصنوعی در مراکز تحقیقات داخلی، کمک کرده تا صنایع نظامی مدرن سازی شود. اقدام اخیر ناو تمام ساخت ایرانی مکران به سفر دور دنیا و عبور از سه اقیانوس هند، آرام و اتلانتیک نشان داد که ایران ظرفیت های وسیعی در عرصه صنایع نظامی تجمیع کرده و می تواند در آینده به یکی از قطب های صنایع نظامی پیشرفته و نسبتا ارزان جهان درآید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала