هدیه ویژه گمرک ایران برای کالاهای صادراتی روسیه و اوراسیا

گلزاری
گلزاری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
اشتراک
اختصاصی
مجمع دو روزه اقتصادی اتحادیه اوراسیا با حضور نمایندگانی از ایران در مسکو در حال برگزاری است.
به گزارش اسپوتنیک، "امید گلزاری" مدیرکل همکاری های بین المللی گمرک جمهوری اسلامی ایران در حاشیه دومین مجمع اقتصادی اوراسیا در مسکو در پاسخ به پرسش خبرنگار اسپوتنیک مبنی بر آنکه ایا ایران برای واردات 700 از روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا امتیازات ویژه ای دریافت کرد و یا بالعکس روسیه امتیازات گمرکی مشابهی در اختیار دارد، گفت:" به این شکل نیست که کشوری امتیاز ویژه گرفته و یا داده باشد. همکاری کشورها به صورت تعاملی پیش می رود، به عنوان مثال ایران و روسیه در حوزه تفاهمات گمرکی به مراحل قابل قبولی رسیده اند و یا حتی چندی پیش سند مهم فعالین اقتصادی مجاز میان دو کشور به امضا رسید. در تمام این اسناد شرایط برای هر دو کشور تعریف شده و آنها می توانند از فرصت های پیش رو به صورت برابر استفاده کنند".
وی ادامه داد:" ما در حال حاضر در بحث کریدور سبز و فعالین اقتصادی مجاز و همچنین تبادل الکترونیکی اطلاعات برخورداری مشترک داشته و این بدان معناست که دو کشور ایران و روسیه در موضوع تعریف امتیازات برای تسهیل و روان سازی تجارت که مهمترین عاملش بحث گمرکی می باشد، به یک درک متقابل برای ادامه همکاری های دوجانبه رسیده اند".
مدیرکل همکاری های بین المللی گمرک ایران در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد مزایای دریافتی ایران در صورت امضای توافقنامه تجارت آزاد و اینکه این منطقه آزاد در چه منطقه ای پیشی بینی می شود، خاطرنشان کرد:" همانگونه که اشاره کردم، امتیازات به صورت دوجانبه و مشترک خواهند بود. پس از امضای این سند تعرفه ترجیحی برای بیش از 1000 کالا برداشته شده و این موضوع باعث می شود تجار با سرعت بیشتر و بروکراسی کمتر به فعالیت خود ادامه دهند. در مورد مکان آن دیگر دوستان مطلع پس از تصمیم گیری در مجلس شورای اسلامی اطلاع رسانی خواهند کرد".
گلزاری در پایان در خصوص آنکه ایران برای کالاهای روسیه چه مزایایی را در نظر گرفته گفت:" یکی از موارد مورد بحث همان حذف تعرفه ترجیحی و یا کاهش چشمگیر آن برای برخی از کالاهاست. موضوع مهم دیگر در مورد سند فعالین اقتصادی مجاز است که برای آن دسته از افرادی که از سوی روسیه معرفی می شوند تسهیلات قابل توجهی را پیش بینی کرده تا بتوانند در کمترین زمان، حداکثر خدمات را در حوزه فعالیتی خود دریافت کنند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала