گزارش و تحلیل

فرزین رئیس اتحادیه ی پایاپای آسیایی شد

محمدرضا فرزین
محمدرضا فرزین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
اشتراک
اختصاصی
حدود پنج سال قبل از انقلاب در ایران، اتحادیه پایاپای آسیا با هدف ایجاد تسهیلات بازرگانی میان تعدادی از کشورهای آسیا بدون استفاده از ارزهای کلیدی و کمیاب به ابتکار اسکاپ به ‌وجود آمد.
اعضای موسس این اتحادیه شامل بانک‌ های مرکزی ایران، سریلانکا، هندوستان، پاکستان، نپال و بنگلادش بود که با آماده شدن آیین‌نامه اجرایی آن انجام معاملات در داخل مکانیسم اتحادیه از نوامبر سال۱۹۷۵ آغاز شد و در سال‌های۱۹۷۷ تا ۱۹۹۹ به ترتیب بانک ‌های مرکزی میانمار )برمه سابق(و بوتان به عضویت این اتحادیه درآمدند. بانک مرکزی مالدیو به‌عنوان نهمین عضو در سال۲۰۰۹ به اتحادیه پیوست.
از اهداف اصلی تشکیل این اتحادیه استفاده از معاملات پایاپای و استفاده از ارزهای محلی برای معادلات میان کشور های عضو می باشد، امسال بلاروس و روسیه در تلاش هستند تا از عضو ناظر به عضو دائم تغییر وضعیت دهند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت:
کشور جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از بالغ بر یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۸۵ میلیون نفر جزو ۱۸ کشور اول جهان از ابعاد جمعیت و مساحتی قرار دارد، با توجه به جمعیت بالای فارغ التحصیلان، نخبگان علمی و اساتید و قرار گرفتن در رده کشورهای با توسعه انسانی بالا توسط سازمان ملل متحد، ایران پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه ‌گذاری داخلی و خارجی و بهره گیری از فرصت های تولید و رشد اقتصادی دارد.
وی افزود:
در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی دارد و با داشتن مرزهای آبی و خاکی با ۱۵ کشور، در مرکز خاورمیانه، آسیا و اروپا واقع شده و با توجه به قرار داشتن در مرکز حمل و نقل بین المللی شمال_جنوب و شرق به غرب در کنار زیرساخت‌ های مناسب در بخش های صادرات، حمل و نقل هوایی، جاده‌ای و ریلی می‌تواند نقش موثری در مسیر تجارت بین الملل و مبادله پایاپای آسیایی ایفا کند.
جایگاه پنجم ایران در ذخایر معدنی، ظرفیت تولید محصولات کشاورزی و مزیت های گردشگری از دیگر ظرفیت‌های فراوان ایران برای توسعه تجارت در میان کشورهای عضو اتحادیه می باشد، با توجه به این ظرفیت ها کشور ایران در سال ۲۰۲۲ بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر اساس شاخص قدرت خرید با تولید ناخالص حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار بوده است .
پیش بینی ورشکستگی قریب الوقوع  دلار  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2023
کاهش وابستگی به دلار در دستور کار اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران
محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران لزوم حذف دلار از تعاملات جهان را بالا توصیف کرد و اظهار داشت:
آنچه پس از پرداختن به ظرفیت های اقتصادی ایران باید مورد توجه قرار گیرد، نقش دلار در اقتصاد جهان است.
در دنیای امروز موقعیت پیش روی دلار امتیازات بسیاری را برای ایالات متحده آمریکا در امور تجارت بین الملل ایجاد کرده است، کسب و کارها و مصرف کنندگان ایالات متحده از واردات ارزان و نوسان کم قیمت ‌ها و تاثیرگذاری بالای سیاست‌های پولی آمریکا بر اقتصاد جهان و مبادلات تجاری بهره مند میشوند.
وی تاکید کرد:
افزایش تورم به ویژه پس از کرونا و ایجاد تحریم‌های شدید موجب شده تا کشورهای مختلف دنیا به دنبال یافتن راهکارهای عملیاتی برای کاهش نقش و در نهایت حذف دلار از مبادلات بین‌المللی باشند.
چندی پیش وزیر خزانه ‌داری آمریکا اقرار کرد که استفاده از تحریم‌ها می‌تواند نقش دلار را به عنوان ذخیره جهانی کاهش دهد و هژمونی دلار را از بین ببرند، اکنون زنگ خطر این سیاست به صدا درآمده و دلار زدایی یک سیاست نیست بلکه راهکاری برای رهایی از عواقب تحریم های احتمالی آینده میباشد که این چشم انداز برای آمریکا نگران کننده است.
رئیس دوره جدید اتحادیه پایاپای آسیایی همچنین بیان کرد:
اتحادیه پایاپای آسیا با بهره‌مندی از ساز و کار پایاپای سازی که باعث کاهش نیاز و وابستگی به ارز هایی مانند دلار و یورو می شود، در نزدیک به پنج دهه فعالیت خود بر آن بوده تا باعث تسهیل روابط تجاری میان کشورهای عضو و توسعه همکاری های پولی شده و بر کارایی و اثربخشی این سازوکار بیفزاید؛ به طوری که طی این سال‌ها حجم مبادلات صورت گرفته در این سازوکار رشد چشمگیری داشته و متاسفانه در سال‌های اخیر به دنبال تحریم های ناعادلانه، حجم مبادلات جمهوری اسلامی ایران با سایر اعضا کاهش یافته اما بر این باوریم با تلاش های صورت گرفته در یک سال اخیر این اتحادیه می تواند کار کرد خود را دوباره به دست آورده و از این بستر به نحو احسنت استفاده کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала