گزارش و تحلیل

سمت گیری کمیسیون اقتصادی اوراسیا به سوی خاورمیانه

© Sputnikخانم گوهر بارگسیان، مدیر دپارتمان توسعه ادغام کمسیون اقتصادی اوراسیا
خانم گوهر بارگسیان، مدیر دپارتمان توسعه ادغام کمسیون اقتصادی اوراسیا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
اشتراک
اختصاصی
هدف اتحادیه اقتصادی و کمیسیون اقتصادی اوراسیا توسعه مشارکت فعالانه با کشورهای خاورمیانه به ویژه با ایران است.
خانم گوهر بارگسیان، مدیر دپارتمان توسعه ادغام کمسیون اقتصادی اوراسیا در حاشیه دومین مجمع اقتصادی اوراسیا در مسکو، در مصاحبه با اسپوتنیک این مطلب را اعلام کرد .
وی خاطرنشان کرد: "اتحادیه اقتصادی اوراسیا اوراسیا فعالانه در حال توسعه گفت‌وگو با منطقه خاورمیانه است.
به ویژه، سال گذشته، با وجود تمام مشکلات در چارچوب همایش اقتصادی سن پترزبورگ ، تفاهم نامه با امارات را امضا کردیم
اکنون ما به طور فعال در حال مذاکره در مورد امضای قراردادهای منطقه آزاد تجاری با امارات هستیم".
خانم گوهر بارگسیان افزود: "گفتگوی ما با ایران بسیار فعال است. همانطور که می دانید ما توافقنامه تجاری موقت با جمهوری اسلامی ایران امضا کردیم و اکنون در حال مذاکره امضای قرارداد دائمی منطقه آزاد تجاری با این کشور هستیم . ما شاهد ابراز علاقمندی و ذینفعی زیادی از طرف شرکای ایرانی هستیم و بسیار امیدواریم که به زودی بتوانیم این مذاکرات تکمیل کرده و در سال جاری توافقنامه منطقه آزاد تجاری را با این کشور امضا کنیم. امضای این توافق با ایران در درجه اول فرصت های بزرگی را برای صادرکنندگان ما شما ایجاد خواهد کرد زیرا ایران بازار بزرگی است."
Restricted meeting of the Eurasian Inter-Governmental Council - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
برگزاری دومین مجمع اقتصادی اوراسیا در مسکو با حضور ایران + ویدئو
به گفته گوهر بارگسیان، کمیسیون اقتصادی اوراسیا همچنین در حال مذاکره با مصر برای امضای توافق درباره منطقه آزاد تجاری است
وی گفت: "همین چند روز پیش، وزیر تجارت ما آندری الکساندرویچ اسلپنف از مصر دیدن کرد، ما در حال برنامه ریزی برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با این کشور عربی هستیم".
اولویت کمیسیون اقتصادی اوروسیا در شرایط سیاسی کنونی تعمیق همکاری با برخی از کشورهای بزرگ منطقه خاورمیانه است که به گفته گوهر بارگیسیان "فرصت های بزرگی را در درجه اول برای صادرکنندگان اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایجاد خواهد کرد".
خانم بارگیسیان اعلام کرد: در دور آتی همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ که در ماه ژوئن برگزار خواهد شد، کمسیون اقتصادی اوراسیا جلسه جداگانه ای را به طور ویژه به همکاری متقابل با کشورهای خاورمیانه اختصاص خواهد داد.
وی اضافه کرد: به طور خلاصه، خاورمیانه امروز برای همه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کمیسیون اقتصادی اوراسیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیر دپارتمان توسعه ادغام کمسیون اقتصادی اوراسیاگفت: "ما علایمی حاکی از تمایل کشورهای ثالث و شرکا برای عضویت دریافت می کنیم و در حال حاضر موضوع گسترش احتمالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سطح بالایی در حال بحث است".
خانم بارگیسیان ئر پایان گفت:" من مطمئن هستم که تعمیق همکاری با منطقه خاورمیانه فرصت های جدیدی را برای شهروندان و تجارت ما باز خواهد کرد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала