گزارش و تحلیل

برق سبز در بورس انرژی عرضه شد

© Photo / IRNAعلی اکبر محرابیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران
علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
اشتراک
اختصاصی
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، امروز، با حضور وزیر نیرو، رونمایی از تابلوی برق سبز در بورس انرژی‌ ایران انجام شد.
امروز نخستین معامله برق سبز در بورس انرژی انجام شد و ایران به عنوان اولین کشور در غرب آسیاست که معاملات برق از طریق بورس انرژی در آن انجام می‌شود
علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما متاسفانه ناترازی قابل توجهی در تامین برق کشور داریم و روش بسیار خوب و ارزشمند، تامین برق از تجدید پذیر ها برای رفع ناترازی ها است، موضوع دیگر اقتصادی بودن انرژی تجدید پذیر است، انرژی تجدید پذیر بسیار اقتصادی است و در مقایسه با هر نوع انرژی دیگر و هر نوع روش دیگر در تامین برق کاملا اقتصادی است، حتی از برق حرارتی نیز بسیار ارزان تر و معقول تر است.
بحث دیگر در اهمیت تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر موضوع محیط زیست است، انرژی تجدید پذیر پاک است و آلایندگی ندارد و محیط زیست را برای ما و نسل های آینده از بین نمی برد، هر سال شرایط زیستی بشر از سال گذشته آسیب دیده تر می شود و راهی ندارد جز اینکه برای تامین انرژی خود به روش هایی متوسل شود که باعث کاهش آلایندگی باشد، انرژی تجدید پذیر انرژی پاک است و از این نظر بسیار اهمیت دارد.
از بعد دیگر تمامی روش های تولید برق به جز تجدیدپذیر، مصرف آب قابل توجهی دارد؛ در برخی از روش ها مصرف آب بسیار بالا و شاخص است مانند تولید برق در نیروگاه های بخار و در برخی نمود کمتری دارد، اما به هر شکل مصرف قابل توجهی از آب برای تولید برق نیاز است و سرزمین ما به عنوان سرزمین نیمه خشک و بعضا خشک نیاز به تولید برق از راه تجدیدپذیر دارد.
نکته ی دیگر رو به اتمام بودن سوخت های فسیلی است، کشور ما نیز علیرغم سرمایه ‌گذاری ‌های بسیار وسیعی که در تامین سوخت های فسیلی اعم از نفت، گاز و مشتقات آن انجام داده، ناترازی قابل توجهی دارد که به ویژه در فصول سرد سال محسوس است، در نتیجه انرژی تجدیدپذیر راه‌حلی برای تمامی این موضوعات است.
علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران، رقابت میان برق تجدید پذیر و تجدید ناپذیر را غیر منصفانه دانست و بیان کرد:
علی رغم توجیه های بسیار پر اهمیت برای تولید برق از تجدید پذیر ها رقابت ناجوانمردانه با دیگر انواع تولید برق باعث شده هنوز تامین برق از انرژی های تجدید پذیر پا نگرفته باشد، ما شاهد یک رقابت ناعادلانه هستیم در روش‌های دیگر قیمت مصوب می‌شود و اساس هزینه تامین برق در نظر گرفته نمی‌شود در این مقایسه به نظر می رسد تجدیدپذیر گران تر تمام می شود اما سوخت مصرفی در این محاسبات لحاظ نمی شود، در صورت لحاظ کردن این مولفه، انرژی تجدید پذیر بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود.
ما بر این باوریم با راه اندازی این تابلو سرمایه ‌گذاری در صنعت تجدیدپذیر به عنوان پر سود ترین نوع سرمایه ‌گذاری محسوب می‌شود، در بازاری که دولت در آن دخالت ندارد و نرخ گذاری انجام نمی شود اما اصل تقاضا و عرضه در تعادل خواهد بود و دولت آن را کنترل میکند.
برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2023
گزارش و تحلیل
برق سبز در بورس انرژی عرضه شد+ فیلم، عکس
علی نقوی، مدیر عامل بورس انرژی ایران نیز بیان کرد:
امروز، روزی بسیار مهم برای صنعت برق و انرژی از یک سو و بورس از سویی دیگر است.
تولید انرژی تجدیدپذیر و بازار این انرژی ها در جهان در سالهای اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته، اگر برنامه های کشور های همسایه خود را نگاه کنیم حاکی از این است که این کشورها نیز توجه جدی به انرژی تجدید پذیر دارند، در عربستان قرار است تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ درصد منابع انرژی از انرژی تجدید پذیر تامین شود و امارات تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۷۵ درصد انرژی خود را از منابع تجدید پذیر تامین خواهد کرد.
گسترش انرژی های تجدیدپذیر بیش از هرچیز به فعال شدن بخش خصوصی در زمینه تامین مالی این موضوع نیازمند است و این مهم محقق نمی شود مگر آنکه این موضوع در بستری شفاف و روشن عرضه شود حوزه برق در بورس انرژی سابقه دیرینه دارد و در یک دهه گذشته اهدافی را در این زمینه متصور بودیم که متاسفانه محقق نشد.
اما در دو سال گذشته شاهد رویکردی متفاوت در وزارت نیرو بودیم و توسعه مبادلات برق در بورس انرژی در راهبرد های صنعت نیرو قرار گرفت،
مجید عشقی، رئیس بورس ایران همچنین اظهار داشت:
بحث های توسعه انرژی ‌های تجدیدپذیر موضوعی نیست که نیاز باشد بار دیگر بر آن تاکید شود همگان از اهمیت این موضوع آگاه هستند و قدمی که امروز برداشته شده، میتواند شروع یک توسعه برای انرژی های تجدیدپذیر باشد که قطعا ضروری است و ما در ابتدای این راه هستیم.
وی افزود:
یکی از موضوعات جدی در حوزه برق سرمایه‌ گذاری است، به واسطه شرایط خاص این صنعت همواره محصولات این صنعت قیمت‌ گذاری شده و باعث شده در مقاطعی نتوانیم در این صنعت سرمایه گذاری کنیم، این فرصت بسیار مغتنم است که با توجه به تابلویی که راه اندازی می شود، سرمایه گذاران این صنعت بتوانند آینده را برای فروش محصولات خود پیش‌بینی کنند و ما نیز به عنوان بازار سرمایه از روش های مختلف آمادگی داریم همکاری های لازم را انجام دهیم.
محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا)، نیز تاکید داشت:
ایجاد مدل‌های متنوع برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستورکار‌ دولت قرار گرفت، اما قبل از آن فقط یک مدل در تولید انرژی وجود داشت.
وی یکی از موانع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را خرید تضمینی برق اعلام کرد و گفت:‌
بر اساس ماده 61 قانون اصلاح مصرف، قرار شد 780 مگاوات برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود، اما مهمترین بحث در مورد قیمت خرید انرژی‌های تجدیدپذیر بود که مرتب مورد گلایه سرمایه‌گذاران قرار می‌گرفت و ساتبا هم به عنوان خریدار متکی به منابع دولتی و در نتیجه نمی‌توانست مطالبات خریداران را به موقع پرداخت کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала