کشورهای عضو گروه هفت با نظامی گری چین در دریای چین جنوبی مخالفت کردند

© Sputnik / Alexander Vilfدریای چین جنوبی
دریای چین جنوبی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2023
اشتراک
بر اساس بیانیه ای که پس از این اجلاس سران کشورهای گروه 7 منتشر شد، آنها با نظامی گری چین در دریای چین جنوبی مخالف هستند.
به گزارش اسپوتنیک، در این سند آمده است: "هیچ مبنای قانونی برای ادعاهای دریایی گسترده چین در دریای چین جنوبی وجود ندارد و ما با فعالیت های نظامی چین در منطقه مخالفیم."
ارتش چین پیشتر ایالات متحده را به تلاش برای نظامی کردن دریای چین جنوبی متهم کرده بود.
دهها سال است که پکن بر سر مالکیت تعدادی از جزایر در دریای چین جنوبی که در بستر آن ذخایر هیدروکربنی قابل توجهی کشف شده، با چند کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه دچار اختلاف است . منظور در درجه اول مجمع الجزایر شیشا (جزایر پاراسل)، جزایر اسپراتلی (نانشا) است که یکی از آنها جزیره پاگ آسا (تیتو) و هوانگیان (ریف اسکاربرو) است. ویتنام، برونئی، مالزی و فیلیپین به درجات مختلفی در این مناقشه ارضی دخیل هستند.
در چین نشانه افول قدرت آمریکا در جهان را دیدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2023
در چین نشانه افول قدرت آمریکا در جهان را دیدند
وضعیت در منطقه اغلب با عبور کشتی های جنگی آمریکا پیچیده می شود که به گفته وزارت خارجه چین، ناقض قوانین بین المللی بوده و به حاکمیت و امنیت چین لطمه می زند. واشنگتن علیرغم اعتراضات پکن، اعلام کرد که ایالات متحده در هر جایی که حقوق بین الملل اجازه دهد، " کشتیرانی و پرواز خواهد کرد".
دادگاه دائمی داوری در لاهه در ژوئیه 2016، پس از شکایت فیلیپین، رای داد که چین هیچ دلیلی برای مطرح کردن ادعای ارضی در دریای چین جنوبی ندارد. دادگاه تصمیم گرفت که سرزمین های مورد مناقشه مجمع الجزایر اسپراتلی (نانشا) جزایر نیستند و یک منطقه اقتصادی انحصاری را تشکیل نمی دهند. سپس پکن پاسخ داد که تصمیم دادگاه دائمی داوری لاهه را معتبر نمی داند، آن را به رسمیت نمی شناسد و نمی پذیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала