نگاه ویژه اسپوتنیک

جایگاه ویژه روسیه برای جهان اسلام

© Sputnik / Alexey Kudenkoانفجار در مدرسه ای در کازان کشته و زخمی برجای گذاشت
انفجار در مدرسه ای در کازان کشته و زخمی برجای گذاشت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2023
اشتراک
18 و 19 ماه مِیِ جاری، مصادف با 28 و29 اردیبهشت، کشور فدراسیون روسیه، در شهر تاریخی و تمدنی کازان، شاهد برگزاری بزرگترین رویداد بین المللی اقتصادی جهان اسلام در سال 2023 بود.
در این روزها، چهاردهمین مجمع بین المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام، با برنامه عملیاتی ( اعتماد، مشارکت و همکاری) بین روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی و با حضور بیش از 6388 شرکت کننده از کشورهای اسلامی و 385 نماینده از رسانه های مختلف جهان با برگزاری بیش از یکصد جلسه کاربردی و نتیجه محور به کار خود پایان داد.
برگزاری پر شور و با شکوه اجلاس فوق الذکر با استقبال کم نظیر مقامات ارشد و نمایندگان عالی رتبه سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی در شهر کازانِ روسیه نماد دیگری از بی توجهی جهان اسلام و کشورهای مستقل به سیاست های غیر قانونی و یکجانبه گرایانه آمریکا برای اعمال فشار و تحریم بر روسیه است و البته نمایانگر و گواه اهمیت و جایگاه خلل ناپذیر روسیه نزدِ جهان اسلام می باشد.
Девушки в национальных костюмах на XIV Международном экономическом форуме Россия - Исламский мир: KazanForum - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2023
چندرسانه ای
اجلاس بین المللی روسیه – جهان اسلام KazanForum در کازان گشایش یافت
در همین راستا و به واسطه سیاست های قابل توجه روسیه برای ایجاد فضای مشارکتی و همکاری برای همه کشورهای مستقل در جامعه جهانی به بخش اندکی از رویکردهای فراوان راهبردی و مثبت روسیه در جهان اسلام که منجر به استقبال کشورهای اسلامی و جامعه مسلمین برای تعمیق هر چه بیشتر روابط با فدراسیون روسیه شده است می پردازم.
تقریبا یک سال پیش در تاریخ 19 تا 21 می 2022 ( 29 تا 31 اردیبهشت)، نیز شهر کازان به مناسبت هزار و صدمین سال ورود اسلام به روسیه، شاهد برگزاری با شکوه ترین مراسم بین المللی بود و در حاشیه آن اجلاس مدل تعمیق همکاری های عملیاتی و همه جانبه روسیه با سازمان همکاری های اسلامی به صورت رسمی رونمایی گردید.
اما یکی از دلایل اصلی و بنیادینی که جایگاه روسیه در میان مسلمانان جهان به یک موقعیت ویژه همراه با اعتماد و احترام تبدیل گردیده به سیاست های دوستانه و محترمانه آقای پوتین در توجه به جامعه اقوام و ادیان مختلف ساکن در کشور سه قاره ای، روسیه نیز مرتبط می باشد، برای نمونه :
چهار نوامبر سال 2020 بود که آقای ولادیمیر پوتین در جلسه ( وبیناری) که به مناسبت روز وحدت ملی روسیه با رهبران ادیان مذهبی روسیه برگزار نمود، بر برگزاری با شکوه جشن ( هزار و صدمین سال ورود و پذیرش رسمی اسلام به روسیه از 922-2020، تاکید و رستم مینیخانوف ( رئیس جمهوری خودمختار تاتارستان) را مسئول ارائه پیشنهادات برگزاری با شکوه این مناسبت نمود.
Баннеры с символикой Международного экономического форума Россия - Исламский мир: KazanForum на территории Казанского кремля - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2023
مجمع کشورهای اسلامی در کازان پیامی به تمام جهان می رساند که روسیه تنها نیست
آقای پوتین در این جلسه پس از گرامیداشت یاد کشته شدگان جنگ بزرگ میهنی بر توجه هر چه بیشتر بر تقویتِ وحدت و همدلی ادیان و اقوام روسیه برای رسیدن به اهدافی کلان تر تاکید نمود و در آن تاریخ به عنوان رئیس جمهور روسیه به یکی از مهمترین رخدادهایی که منجر به تحریک عواطف جامعه میلیاردی مسلمانان جهان شده بود پرداخت و از مسلمانان جهان دلجویی نمود:
“اقدامات نادرست برخی کشورها در آزاد گذاشتن توهین به علایق جامعه دینی به بهانه آزادی بیان، مورد تأیید نیست. ( اشاره آقای پوتین به فرانسه و جسارت به پیامبر عظیم الشان اسلام بود) رئیس جمهور روسیه در این جلسه ادامه داد:
من نمی توانم اینگونه رفتار برخی از کشورها را درک کنم ، آزادی بیان در جامعه نباید منجر به رنجیده شدن احساس تعلقات مذهبی جامعه مومنان شود و افرادی با این هدف تنش و خشونت را رواج دهند.”
آقای پوتین سپس خواستار توجه به عقاید جامعه مذهبی شد و تاکید کرد در کشور بزرگ و پهناور روسیه صلح بین ادیان و اقوام پایه و اساس وحدت است که باید به صورت جدی مورد مراقبت قرار گیرد...؛ نکته مهم و طبق روال جلسات رئیس جمهور روسیه با رهبران ادیان این بود که ایشان در پایان جلسه، اقدام به قرائت آیاتی نورانی از کتاب های مقدس قرآن کریم، تورات، انجیل پرداخت و سخنانش را تمام نمود.
همانطور که اشاره نمودم رئیس جمهور روسیه هم بر مسائل تخصصی جامعه مسلمانان اشرافیت دارد و هم مانع و مخالف اقدامات تحریک آفرین عوامل افراطی در خدشه دار نمودن مقدسات نه تنها مسلمانان بلکه مسیحیان و یهودیان نیز می شود و امروز می توانیم تاکید کنیم کشور روسیه نمونه کم نظیر و مهد زندگی مسالمت آمیز و آرامش بخش همه اقوام و ادیان مختلف و مصداق بارز یک جامعه تکثر گرای مترقی در جهان است.
علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2023
علی اصغر شالبافیان : به زودی مسیر پروازی تهران - کازان راه اندازی می شود + ویدئو
به عبارتی همین رویکرد محوری رئیس جمهور روسیه و ملت روسیه در عدم همراهی با جامعه غربی و آمریکایی در انجام اقدامات منزجر کننده در برابر مسلمانان منجر گردیده بخش قابل توجهی از جامعه میلیاردی مسلمانان جهان، روسیه را دوست و شریک قابل اعتماد خود بدانند و از طرح عضویت دائم روسیه در سازمان همکاری های اسلامی نیز استقبال نمایند.
حضور گسترده بیش از 6388 متخصص مسلمان شرکت کننده در اجلاس کازان 2023، یعنی به تعداد 1388 ، تن بیشتر از اجلاس سال گذشته، نیز بیانگر در هم تنیدگی جامعه مسلمانان جهان با روسیه و بی توجهی آنها به فشارهای سلطه جویانه آمریکا است.
لازم است اشاره نمایم ، مسئله دیپلماسی جوانان یکی از برنامه های بسیار مهم روسیه است که طی بیست سال گذشته، تحت نظارت مستقیم رئیس جمهور روسیه مورد توجه و سرمایه گذاری قرار گرفته که بزرگترین برنامه آن در اجلاس و فستیوال بزرگ جوانان روسیه و جهان در سال 2016 در سوچی با حضور بیش از بیست و پنج هزار جوان از 150 کشور جهان طی یک ماه با سخنرانی آقای پوتین انجام شد.
در اجلاس کازان 2023 نیز، در کنار محورهای بسیار مهم و موضوعات کلیدی همچون امور مالی اسلامی، صنعت حلال، صنعت سرمایه گذاری، لجستیک، گردشگری، فناوری، همکاری بین‌المللی، فرصت‌های تجاری، دیپلماسی عمومی و برگزاری نمایشگاه صنعت حلال "Russia Halal Expo" و نمایشگاه بین‌المللی
Торжественная встреча реликвий Пророка Мухаммада в аэропорту Казани - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2023
مراسم تشریفات یادگاران حضرت محمد (ص) در فرودگاه کازان
"Russia Halal Market" محورهای اساسی همچون ( کارآفرینان جوان، رهبران جوان، مدیران جوان، سیاستمداران جوان، دیپلمات های جوان با مدل: کازان پایتخت ، شکوفایی و اقتصاد جوانان جهان اسلام و... ) مورد اجرا و استقبال قرار گرفت.
علاوه بر موارد مهم فوق ، لازم است یادآوری نمایم در این اجلاس آقای ایگور لِویتین، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه هم به مباحث مبسوطی در حوزه اهمیت راه گذر شمال- جنوب نیز پرداخت.
با توجه به اینکه بخشی از کشورهای اسلامی در قاره سبز آفریقا قرار دارند و رویکرد روسیه خصوصا بعد از بحران اوکراین همواره کمک و حمایت ویژه تر به ملت های آفریقایی بدون توجه به قومیت یا دین آنها بوده این مسئله نیز در تعمیق جایگاه روسیه در نزد جامعه مسلمانان تاثیر قابل توجهی داشته است.
علاوه بر این کشورهای مسلمان حاشیه خلیج فارس نیز سالها است، روسیه را به عنوان شریک مطمئن و قابل اعتماد خود برگزیده اند و شاهد سرمایه گذاری های قابل توجه امارات و عربستان در پروژه های کلان روسیه با وجود سنگ اندازی های غرب و آمریکا هستیم.
در مجموع نگاه غالب جامعه مسلمانان جهان نه صرفا مقامات دیپلماتیک و سیاسی، بلکه جامعه مخاطبان عام جهان ِاسلام که رویدادهای روسیه را رصد می کنند و از وضعیت برابر و مساوی و جایگاه بالای مسلمانان روس تبار در این کشور آگاهند و همچنین از اقدامات فوق العاده عمرانی و برنامه های توسعه محور روسیه در کشورهای اسلامی با رویکردی حمایت گرایانه و عزتمندانه مطلع می باشند، تعمیق مناسبات همیشگی و همه جانبه با روسیه ،یکی از درخواست ها و اولویت های آنان است و چشم انداز شهر کازان، به عنوان تبدیل شدن به محوری ترین شهر مرکزیِ ( اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هویتی و همگرایانه ) جهان اسلام بسیار در دسترس می باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала