کیسینجر دلیل پذیرش کی یف در ناتو را ذکر کرد

© Sputnik / Alexey Nikolsky /  مراجعه به بانک تصاویر هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا
هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2023
اشتراک
هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با نشریه اکونومیست گفت: اوکراین باید در ناتو پذیرفته شود زیرا به کشوری با بهترین سلاح ها در اروپا و کم تجربه ترین رهبری تبدیل می گردد.
به گزارش اسپوتنیک، این سیاستمدار سابق دو دلیل را برای پیوستن کی یف به این اتحاد بیان کرد. به نظر او، روسیه دیگر یک تهدید متعارف نیست. در عین حال، اروپا اوکراین را به طور فعال مسلح می کند، که در این رابطه اوکراین به کشوری با بهترین سلاح ها و کمترین تجربه رهبری استراتژیک در اروپا تبدیل می شود. کیسینجر پیشنهاد کرد که اگر عملیات ویژه به نفع مسکو تمام نشود، جهان با "روسیه ناراضی و همچنین اوکراین ناراضی" روبرو خواهد شد.
او گفت: "بنابراین، بهتر است اوکراین به خاطر امنیت اروپا، در ناتو باشد، جایی که نمی تواند در مورد ادعاهای ارضی در سطح ملی تصمیم بگیرد."
"الان نه"
پیش از این، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفته بود که پیوستن اوکراین به ناتو در حال حاضر غیرممکن است و فقط پس از پایان درگیری ها در منطقه، امکان بحث در مورد این موضوع وجود خواهد داشت.
نظامیان اوکراینی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2023
رسانه انگلیسی: کی یف آخرین فرصت را برای تغییر وضعیت در جبهه دارد
والاس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آلمانی خود، بوریس پیستوریوس، گفت: "موضع ما در مورد عضویت اوکراین در ناتو بدیهی است. این کار اکنون و فوراً در حال حاضر درست نیست.
به گفته والاس، مهمترین چیز برای اوکراین "تقویت پایداری" آن پس از پایان درگیری است که بعداً به عنوان یک عامل بازدارنده از آن استفاده خواهد شد.
کاجا کالاس، نخست وزیر استونی نیز گفت که اوکراین تا زمانی که درگیری ادامه دارد نمی تواند به عضویت ناتو درآید، اما درخواست کی یف را نمی توان نادیده گرفت.
درخواست کی یف
پیش از این، ولودیمیر زلنسکی گفته بود که اوکراین تا پایان درگیری به عضویت ناتو نخواهد رفت، اما مایل است امروز از حمایت شرکای خود در قالب دعوت به ائتلاف، برخوردار شود. در پایان سپتامبر 2022، زلنسکی اعلام کرد که اوکراین درخواست پیوستن سریع به ناتو را دارد.
بعدها جیک سالیوان دستیار رئیس جمهور ایالات متحده در امور امنیت ملی خاطرنشان کرد که انجام چنین تشریفاتی اکنون بی موقع و نابهنگام است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در توضیح اظهارات زلنسکی، موضع بدون تغییر این بلوک نظامی در مورد حق هر کشور برای تعیین مسیر خود و سیاست "درهای باز" را تصدیق کرد، اما تاکید کرد که ائتلاف تلاش های خود را بر کمک به کی یف متمرکز خواهد کرد.
سخنگوی مطبوعاتی دیمیتری پسکوف، رئیس‌جمهور روسیه گفت که کرملین درخواست زلنسکی برای پیوستن اوکراین به ناتو و همچنین واکنش‌های متفاوت به آن را شنیده است. به گفته وی، مسکو از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد و به یاد دارد که جهت گیری کی یف به سمت ناتو بود که یکی از دلایل آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала