وزیر خارجه ایران: افغانستان تا فرصت هست دریچه سد کجکی را باز کند

امیرعبداللهیان
امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2023
اشتراک
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: درخواست روشن ما از طرف افغانستانی این است که تا فرصت هست دریچه‌های سد کجکی را باز کنند تا هم مردم افغانستان و هم مردم ایران سیراب شوند.
به گزارش اسپوتنیک، حسین امیرعبداللهیان دیشب در نشست تسریع در روند پیگیری حق‌آبه هیرمند که با حضور نماینده ایران در امور افغانستان، نماینده گان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی، استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسئولان این استان برگزار شد، اظهار داشت: مسئله آب رودخانه هیرمند از چهار ماه قبل به این وزارتخانه و وزارت نیرو محول شده و تاکنون در این زمینه اقدامات و کارهای خوبی انجام شده است.
وزیر امور خارجه ایران بیان کرد: زمانی منطقه سیستان انبار غله و قطب کشاورزی بوده اما اکنون به این روز افتاده و دل هر انسانی از شرایط کنونی منطقه آزرده می‌شود. مشکلات و سختی‌های مردم سیستان در پی نبود آب را درک می‌کنیم.
علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2023
رئیس سازمان محیط زیست ایران: پیگیر حقابه هیرمند هستیم
وی خاطرنشان کرد: من با ملا متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در رابطه با حق‌آبه هیرمند زیاد صحبت کردم و حتی قبل از این جلسه هم با وی تماس گرفتم و موارد، خواسته و مطالبات اهالی سیستان را بار دیگر مطرح کردم. وزیر نیرو هم سفری به افغانستان برای پیگیری حق‌آبه داشتند و سایر مسئولان نیز این مسئله را پیگیر هستند.
وزیر امور خارجه ایران گفت: درخواست روشن ما از طرف افغانستانی این است که تا فرصت هست دریچه‌های سد کجکی را باز کنند تا هم مردم افغانستان و هم مردم ایران سیراب شوند. طرف افغانستانی مدعی است که سد از آب کافی برخوردار نیست اما صراحتا اعلام کردیم طبق عهدنامه 1351 یک تیم مشترک فنی باید این کار را مشخص کند. اسامی را دادیم تا تیم فنی ما از سد کجکی بازدید کند و بر مبنای آن، قضاوت شود که آب در سد موجود است یا خیر.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: در قرارداد سال 1351 عنوان شده که سالانه باید 850 میلیون متر مکعب آب به ایران بدهند اما حاکمان افغانستان می‌گویند اگر اکنون آب سد را باز کنیم به ایران نمی‌رسد. ما به آنها اعلام کردیم طبق کارشناسی، عکس‌های ماهوره‌ای و ارزیابی تیم مشترک میزان آب را بررسی کنند و آب رهاسازی شود. تیم کارشناسی ما آماده است تا به افغانستان سفر کند و این مسئله را بررسی کنند که واقعا سد کجکی آب دارد یا نه بعد این مسئله معلوم می‌شود.
امیر عبداللهیان با اشاره به سایر اقدامات در رابطه با تامین آب در منطقه سیستان افزود: چاه ژرف در این منطقه حفر شده و طرح انتقال آب از دریای عمان در حال انجام است اما این مساله زمانبر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала