فشار تل‌آویو بر قاهره برای نزدیک نشدن به تهران

ایران و مصر
ایران و مصر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2023
اشتراک
یک روزنامه عبری زبان از فشارهای اسرائیل بر مصر برای عدم نزدیکی به ایران خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه عبری زبان "یدیعوت آحارونوت" گزارش داد که در حالی ایران و مصر به دنبال تقویت روابط دوجانبه هستند که تل آویو، قاهره را برای ممانعت از نزدیکی به تهران، تحت فشار قرار داده است.
در گزارش منتشر شده از سوی این روزنامه عبری زبان آمده است که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به تازگی اعلام کرده است که مصر یک کشور بزرگ دارای فرهنگ ریشه دار با رهبران و ملت خوب و بزرگوار است و ایران منافع ویژه ای در ازسرگیری روابط با این کشور دارد.
بر اساس این گزارش، در حالی که مسئولان ایرانی به دنبال زمینه سازی برای از سرگیری روابط میان تهران و قاهره هستند، نمایندگان رژیم صهیونیستی به سفرهای محرمانه خود به مصر برای توقف این روند ادامه می‌دهند.
یدیعوت آحارونوت همچنین نوشت که کانال‌های گفتگو میان نمایندگان ایران و همتایان مصری آنها در ماه مارس در عراق باز شد و تاکنون این روند برای از سرگیری روابط دوجانبه ادامه داشته است. باید به زمان این تحولات به ویژه بعد از اعلام آتش بس در غزه با میانجی‌گری مصر توجه داشت.
بعد از سخنان وزیر خارجه ایران، ۲ عضو مجلس شورای اسلامی ایران از جمله یکی از مسئولان روابط بین الملل در تهران، بر میزان توجه ایران و تلاش این کشور بر از سرگیری روابط با مصر تاکید کردند. یکی از آنها اظهار داشت که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر باید مسیر ولی عهد عربستان را در خصوص تعیین سفیر در تهران دنبال کند. ایران نیز به زودی نماینده دیپلماتیک خود را به عربستان اعزام می‌کند.
در این گزارش آمده است: وزیر خارجه ایران از تمایل، اصرار و امید زیاد در خصوص از سرگیری کامل روابط میان این کشور و مصر در آینده بسیار نزدیک به دلیل موقعیت مرکزی مصر در جهان عرب سخن گفته است. السیسی و رئیس سرویس اطلاعات مصر به خوبی می‌دانند که رژیم صهیونیستی تمایلی به از سرگیری این روابط ندارد. بر اساس سناریوی اعلام شده از سوی ایران، تلاش‌های اصلی در حال حاضر بر تبادل سفرا میان ۲ کشور و بعد از آن برنامه ریزی برای برگزاری نشست میان وزرای خارجه آنها و در نهایت دیدار میان رؤسای جمهور مصر و ایران متمرکز است.
ایران و مصر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2023
پیشینه همکاری های فرهنگی ایران و مصر
محمد محسن ابوالنور، کارشناس مصری متخصص در امور ایران به تازگی در گفت‌وگو با روزنامه العرب تاکید کرده است که به طور عملی روابط دیپلماتیک تهران و قاهره به زودی از سرگرفته خواهد شد و اکنون فرصت بزرگی برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور مهیا شده است.
وی گفت با توجه به اوضاع پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی و باور قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای بر لزوم حل اختلافات از طریق راه‌حل‌های سیاسی، بازگشت روابط تهران و قاهره حتمی است. این کارشناس مصری خاطرنشان کرد بازگشت روابط ایران و عربستان و مصر و ترکیه نیز بر همین اساس بود. ابوالنور گفت بازگشت روابط ایران و مصر به کاهش تنش‌های سیاسی منطقه کمک خواهد کرد و به سود مردم دو کشور خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала