گزارش و تحلیل

بیش از ۴ میلیارد دلار قرارداد نفت و گاز میان ایران و روسیه

© Sputnik / Alexey Maishev /  مراجعه به بانک تصاویر احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت
احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2023
اشتراک
بیست و ششم اردیبهشت ماه پیش از آغاز نمایشگاه بین المللی نفت و گاز در جمهوری اسلامی ایران، اجلاسی دو جانبه میان شرکت های ایرانی و روسی که در حوزه نفت و گاز فعال هستند برگزار شد.
پژوهشگاه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران میزبان این اجلاس بود تا مجموعه ها دیدار های رو در رویی انجام دهند و محصولات و تکنولوژی های خود را عرضه کنند.
آقای دکتر احمد اسد زاده، معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در امور بین المللی و بازرگانی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
همکاری های ما با روسیه در بخش نفت و گاز وارد نقاط تعیین کننده و حساسی شده، پروژه های بزرگی بین شرکت های دولتی ایرانی و روس تایید شده و در حال پیگیری است، اما نتیجه دهی و پیگیری پروژه ‌های بزرگ زمان ‌بر است.
بنابراین به نظر رسید که باید شرکت های متوسط ایرانی و روس نیز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، چرا که تجربه نشان داده کار کردن در این سطح سریعتر به نتیجه می رسد و در روغن کاری روابط تأثیرگذار خواهد بود، امیدواریم اجلاس امروز آغازی باشد تا بتوانیم در آینده نزدیک شاهد برگزاری اجلاس های بزرگتر باشیم.
ما سالها است که تحت تحریم‌ های ظالمانه قرار گرفته ایم اما علی رغم تمام این تحریم ها به بسیاری از موفقیت ها دست پیدا کردیم، تولید تجهیزات بسیار پیشرفته در توربین ها، کمپرسور ها و دیگر تجهیزات نفتی در اجلاس امروز و نمایشگاه فردا قابل مشاهده خواهد بود، ما بیش از ۹۰درصد از کاتالیست های مورد نیاز خود را بومی کرده‌ ایم و اکنون آنها را به روسیه صادر می‌کنیم، همچنین در بخش ‌های کنترل نیز بسیار قوی ظاهر شده‌ ایم.
معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در امور بین المللی و بازرگانی، ضمن تاکید بر افزایش میزان قراردادهای نفت و گاز میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بیان کرد:
در این مدت ما شاهد جهشی در قرارداد های نفتی میان ایران و روسیه بودیم، قراردادهای ما در بخش بالادستی حدود ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار است و در مدتی که از دولت سیزدهم میگذرد به طور کلی بیش از ۴ میلیارد دلار قرارداد منعقد شده و امیدواریم به زودی این رقم چند برابر شود.
در بخش پتروشیمی صادرات کاتالیست داشتیم و در بخش تجهیزات، مذاکرات بسیار خوبی انجام شده.
وی افزود:
تمامی این موارد و دیگر موارد در سفر پیش روی آقای نواک و اجلاس عالی اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه که در تهران برگزار خواهد شد، مذاکره می‌شود، در این اجلاس یک سند همکاری های فناوری بین دو کشور را نیز امضا خواهیم کرد، که در آن لیستی از محورهای همکاری دو کشور در بخش فناوری تعیین شده که اگر محقق شود، شاهد جهشی در تحولات همکاری‌ های دو کشور خواهیم بود.
Эксклюзивная выставка иранских товаров в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2023
افتتاح همایش تجاری انرژی "روسیه و ایران" در تهران+ ویدئو
آقای دکتر احمد اسدزاده، سواپ گاز از طریقه جمهوری اسلامی ایران را مسیر مطمئن و امن دانست و اظهار داشت:
در شرایطی که تحریم ها علیه فدراسیون روسیه شدید شده، ما می‌دانیم که روسیه گاز فراوانی برای صادر کردن دارد، ایران می‌تواند گذرگاهی امن، مطمئن و پایدار برای روسیه باشد، مذاکرات خوبی در این زمینه داشتیم و امیدواریم این موضوع به نتیجه برسد.
موقعیت ژئوپلیتیکی ویژه و ممتازی که ایران دارد همچنین نزدیکی به بازارهای مصرف بزرگ گاز نظیر پاکستان، عراق و دیگر کشورهای منطقه باعث میشود که ایران یک نقطه بسیار خوب برای همکاری های بلند مدت میان این کشورها و روسیه باشد بنابراین ما می توانیم میان روسیه و کشورهای منطقه پلی باشیم تا همکاری‌ های چند جانبه میان این کشورها شکل بگیرد.
وی تاکید کرد:
سود این سواپ گاز برای هر دو طرف است روسیه می توانند از تنگنایی که در آن قرار گرفته خارج شود و جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند جهش های جدیدی را در قرارداد های کشورها ایجاد کند همچنین از این گاز نیز استفاده کند.
معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در امور بین المللی و بازرگانی، همچنین از مذاکرات طرفین دو کشور پیرامون قرارداد های LNG خبر داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала