پسکوف اجرای توافقات سه جانبه را راهی برای حل و فصل در قفقاز جنوبی خواند

© Sputnik / Sergey Guneevپسکوف اجرای توافقات را راهی برای حل و فصل در قفقاز جنوبی خواند
پسکوف اجرای توافقات را راهی برای حل و فصل در قفقاز جنوبی خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.05.2023
اشتراک
دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه معتقد است که اجرای توافقات سه جانبه روسیه، ارمنستان و آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می کند.
به گزارش اسپوتنیک، دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه معتقد است که اجرای توافقات سه جانبه روسیه، ارمنستان و آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می کند، اسناد امضا شده هیچ جایگزینی برای حل و فصل اوضاع ندارند.

در پایان سپتامبر 2020، خصومت ها در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد که به ادامه یک درگیری طولانی مدت تبدیل شد و منجر به تلفات غیرنظامی شد. طرفین چندین بار تلاش کردند تا آتش بس برقرار کنند، اما توافق سه جانبه ای که در شب 10 نوامبر حاصل شد، موفقیت آمیز بود.
با وساطت مسکو، آذربایجان و ارمنستان توافق کردند که آتش بس کامل کنند و در مواضع خود باقی بمانند و اسرا و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند. علاوه بر این، باکو از مناطق کلباجار و لاچین و همچنین بخشی از منطقه آغدم که قبلاً تحت کنترل جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته نشده بود و در جریان درگیری ها توسط ارتش آذربایجان اشغال نشده بود، گذشت. نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه از جمله کریدور لاچین مستقر شدند.
علی اف  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2023
علی اف: روابط ایران و آذربایجان در پایین ترین سطح قرار دارد
ایروان و باکو سال گذشته، با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث درباره پیمان صلح آینده را آغاز کردند. در اوایل فوریه سال جاری، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که ارمنستان پیشنهادات بعدی آذربایجان در مورد پیمان صلح را دریافت کرده و در حال بررسی آنها است. بعداً، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، گفت که ایروان نیز به نوبه خود، پیشنهادهایی برای یک معاهده صلح به باکو ارائه کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала