سهم دلار در تسویه‌های تجاری ایران به ۱۰ درصد رسیده است

© Photo / IRNAسید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.05.2023
اشتراک
خاندوزی با اشاره به دلار زدایی از چرخه تجارت گفت: هم اکنون سهم دلار در تسویه‌های تجاری به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از مهر، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران امروز در نشست خبری با اشاره به بسته مهار تورم و رشد تولید، اظهار داشت: برای این بسته جلسات متعددی برگزار شد و با هماهنگی‌هایی که شکل گرفت قرار شد کلیات بسته در جلسه شنبه شورای اقتصادی سران قوا تصویب شود. امروز هم دومین جلسه شورای اقتصاد با هدف تکمیل این بسته برگزار خواهد شد.
سخنگوی اقتصادی دولت ایران افزود: رئیس جمهور پنجم فروردین ماه امسال از همه وزرا خواست که بسته اقدام و اجرا برای تحقق شعار سال تهیه کنند تا شاهد رشد اقتصادی و رونق تولید باشیم.
وی با بیان اینکه برنامه رفع موانع تولید در قالب ۱۱ اقدام در این بسته دیده شده است، تصریح کرد: چشم انداز برنامه‌های تیم اقتصادی دولت امیدوار کننده است به شکلی که خروجی بهتری را نسبت به سال قبل و سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران به انضباط مالی دولت اشاره کرد و گفت: در این راستا دولت بنا دارد کنترل بدهی به شبکه بانکی را به صورت جدی پیگیری کند. باید توجه شود که عمده اضافه برداشت بانکی از بانک مرکزی، مختص بانک‌های غیردولتی است.
خاندوزی با اشاره به موضوع دلارزدایی گفت: سهم دلار در تسویه‌های تجاری به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اتصال شبکه شتاب به شبکه پرداخت بانک‌های کشورهای دیگر هم از اقدامات خوبی بود که در این راستا انجام گرفته و بانک مرکزی پیگیر است تا کشورهای دیگر هم به این شبکه متصل شوند.
وی با بیان اینکه به سرعت مبادله با ارزهای محلی در دستور کار قرار دارد، گفت: اتصال شبکه شتاب کشور با شبکه روسیه انجام شده است. درخصوص کشورهای دیگری مانند ترکیه، عمان و عراق هم بانک مرکزی پیگیر انجام آن است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала