Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

کاهش تولید نفت در آوریل توسط کشورهای اوپک به چه معناست؟

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر Флаг ОПЕК на заседании в Вене
Флаг ОПЕК на заседании в Вене - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2023
اشتراک
کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آوریل 2023 تولید نفت خود را 191 هزار بشکه در روز کاهش دادند و به 28.603 میلیون بشکه در روز رساندند.
اسپوتنیک نظرات کارشناسان را در مورد چرایی این اتفاق و معنای آن برای بازار جهانی نفت و وضعیت ژئوپلیتیکی را جمع آوری و توضیح میدهد.
احساساتی نشویم
همانطور که مدیر مرکز تحلیل کاربردی تحولات بین المللی دانشگاه دوستی مردم روسیه ویتالی دانیلوف خاطرنشان کرد، علیرغم کاهش تولید نفت، هنوز برای نتیجه گیری های هیجان انگیز زود است. این کارشناس با بیان اینکه در مورد کشورهایی مانند عراق، نیجریه و کشور صحبت می کنیم، می گوید: این کاهش در برخی کشورها اتفاق افتاده است که در حال حاضر به دلایل مختلف نمی توانند در حد سهمیه ای که به آنها اختصاص داده شده، هیدروکربن تولید کنند. آنگولا، در حالی که بازیگر اصلی اوپک - عربستان سعودی - حتی حجم نفت را افزایش داد.
عملکرد عربستان سعودی به نفع روسیه و چین
به گفته دانیلوف، وظیفه اصلی اوپک حفظ سطح بالا، اما نه حدس و گمان قیمت برای منابع انرژی جهان است. با توجه به اینکه ایالات متحده به تدریج نفت خاورمیانه را حذف می کند و حجم خود را از آمریکای لاتین و کانادا افزایش می دهد، عربستان سعودی تصمیم راهبردی برای همکاری نزدیک تر با چین و روسیه گرفته است. در عین حال، توافق‌هایی با فدراسیون روسیه در مورد توزیع مجدد جریان‌ها با در نظر گرفتن جنگ و تحریم‌ها علیه کشورمان وجود دارد.
افزایش تنش های اجتماعی در اروپا
مدیر مرکز تحلیل کاربردی تحولات بین المللی دانشگاه دوستی مردم روسیه همچنین خاطرنشان کرد که بیشتر نفت عربستان اکنون به اروپا می رود که به طور سنتی نفت روسیه را خریداری می کرد، اما این امر با در نظر گرفتن طولانی شدن مدت، قیمت از حمل و نقل گرفته تا مشتقات نفتی را به طور عینی افزایش می دهد . اروپا به دلیل مشکلات لجستیکی و فناوری در بخش انرژی مجبور به تحمل هزینه های سنگین است. او گفت: "همه اینها منجر به افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی می شود که منجر به تنش اجتماعی می شود."
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2023
واکنش روسیه به چرایی کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس
تصمیمی برخلاف میل آمریکا
المیرا امامقلیوا، مدرس ارشد گروه مطالعات منطقه ای خارجی (دانشکده اقتصاد جهانی و سیاست جهانی، دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی)، افزود که کاهش داوطلبانه تولید نفت توسط کشورهای اوپک و اوپک پلاس توسط ایالات متحده بسیار منفی تلقی شد. این امر پوشش بخشی از کمبود نفتی را که پس از تعیین سقف قیمت برای فدراسیون روسیه و کاهش صادرات نفت روسیه ایجاد می‌شد، ممکن می‌سازد. اما عربستان سعودی و سایر نمایندگان اوپک تصمیم متفاوتی گرفته اند که باعث افزایش قیمت نفت و افزایش درآمد آنها در میان مدت می شود. این نماینده گفت: اول از همه، این یک اقدام نسبتاً عملی و از نظر اقتصادی سودآور برای کشورهای عمده صادرکننده نفت است که هدف آن افزایش قیمت ها از طریق کاهش عرضه است.
کشورهای مستقل به ضررخود عمل نخواهند کرد
دانشیار برنامه "امنیت اقتصادی بین‌المللی" همچنین افزود: اکنون در خاورمیانه، آسیا و آفریقا، به دلیل فرآیندهای تکاملی مرتبط با تغییر نسل‌ها، مدیرانی که در معتبرترین مؤسسات آموزشی جهان تحصیل کرده‌اند، به رهبری می‌رسند. از ایالت ها و شرکت های پیشرو نیز تجربه حضور در شرکت های چند ملیتی جهانی را دارند. "آنها بهای "دموکراسی غربی" و منافع خود را از نزدیک می دانند، بنابراین منافع ملی کشورهای خود را هدایت می کنند. دورانی که کشورهای مستقل به ضرر خود علیه کشورهای ثالث همکاری کردند، در حال محو شدن در تاریخ است. در عین حال، به گفته وی، جایگزینی برای مواد اولیه هیدروکربنی در دراز مدت وجود ندارد. بنابراین، با کاهش مصرف نفت، کشورهای تولیدکننده نفت در سایت اوپک یا سازمان دیگری، به مذاکره و کاهش عرضه به بازار جهانی کالا می پردازند تا قیمت تمام شده را در محدوده قابل قبول نگه دارند. بلخاروف تاکید کرد: "هدف اصلی شرکت های استخراج و فرآوری مواد خام کسب سود است، هیچ کس به خصوص در دراز مدت با ضرر کار نخواهد کرد." و افزود که افزایش مداوم جمعیت جهان مستلزم افزایش متناسب در پایه مواد خام و منابع است. این کارشناس به صورت خلاصه گفت: آینده متعلق به کشورهایی است که مواد اولیه و منابع خود را دارند.
 نظر تحلیلگر مشهور روس درباره چگونگی تاثیر تصمیم اوپک پلاس بر بازار نفت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2023
تعدادی از کشورهای "اوپک پلاس" کاهش داوطلبانه تولید نفت را آغاز کردند
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала