گزارش و تحلیل

تلافی کار ناتو می تواند تحویل سلاح های پیشرفته به ایران باشد

© Sputnik / Milena Shevchukایران و روسیه
ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2023
اشتراک
به جای اینکه کشورهای اروپایی به دنبال حل مشکل اوکراین باشند برخی اعضای ناتو هر آنچه در توان دارند انجام می دهند تا جنگ در اوکراین شعله ور تر شود و امیدوار هستند خون اوکراینی بیشتر ریخته شود.
همه کارشناسان امروزه متفق القول هستند که آمریکا و انگلیس تلاش دارند تا آخرین شهروند اوکراینی با روسیه بجنگند.
دلیل اینکه می گویم آخرین شهروند اوکراینی و نه آخرین سرباز اوکراینی این است که اینها دارند کارهایی می کنند تا روسیه مجبور شود محدوده عملیاتی خود را گسترش دهد و شهرهای بیشتری از اوکراین را هدف قرار دهد و عملیات خود را محدود به مقابله با سربازها در جبهه های جنگ نکند.
عملا با تحویل موشک های میان برد و دوربرد انگلیسی به اوکراین اینها نشان داده اند که به دنبال پایان دادن به بحران اوکراین نیستند.
البته بماند که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالف این جریان هستند و خواهان پایان دیپلماتیک بحران اوکراین هستند اما یا مانند فرانسه دستشان بسته است و یا مانند آلمان رهبر و یا حکومتی توانمند که بتواند از منافع ملت آلمان دفاع کند ندارند.
علیرغم اینکه انگلیسی ها به ظاهر ادعا می کنند که از اوکراینی ها تعهد گرفته اند این موشک ها بر علیه خاک روسیه استفاده نشود اما موارد زیادی است که می توان به آن اشاره کرد که نشان می دهد اوکراینی ها هیچ وقت پایبند چنین تعهداتی نبوده اند و هر وقت هر امکانی در اختیارشان قرار گرفته برای آتش افروزی بیشتر از آن بهره برده اند.

دیدار رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه ایران و رئیس آکادمی دیپلماتیک فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2023
دیدار رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه ایران و رئیس آکادمی دیپلماتیک فدراسیون روسیه
نهایتا اوکراینی ها می توانند با ادعاهای خود مبنی بر اینکه مثلا شبه جزیره کریمه روسی نیست و اوکراینی هست این شبه جزیره را هدف قرار دهند.
خوب بدیهی است در چنین شرایطی روسیه دست روی دست نخواهد گذاشت و تلافی خواهد کرد، مثل همین چند ماه پیش که اوکراینی ها با انجام عملیات تروریستی بر پل کریمه جان شهروندان غیر نظامی روسیه را تهدید کردند و طبیعتا روسیه مجبور شد بسیاری از زیر ساخت های اوکراین را هدف قرار دهد و بسیاری از شهروندان اوکراین مجبور شدند به دلیل تصمیم غلط باند زلنسکی در چله زمستان مدتها بدون آب و برق و گرما بمانند.
دفعه قبل روسیه همه زیر ساخت های اوکراین را هدف قرار نداد ولی ممکن است اینبار در صورتی که اینها دوباره اشتباه های قبلی خود را تکرار کنند تصمیم گرفته شود همه زیر ساخت ها از جمله خطوط راه آهن و جاده هایی که اوکراین را به کشورهای غربی متصل می کند و امروزه برای ارسال تسلیحات و مزدور استفاده می شود را نابود کند.
همه کارشناسان نظامی متفق القول هستند که چون ارتش روسیه در حال انجام یک عملیات ویژه می باشد هنوز از کمتر از 10 درصد امکانات و توانمندی های خود استفاده کرده و هنوز بسیاری از تسلیحات پیشرفته نظامی روسیه در این عملیات ویژه استفاده نشده.
بماند که بسیاری کارشناسان باور دارند هدف آمریکایی ها و انگلیسی ها این است که روسیه عملیات ویژه خود را به جنگ تبدیل کند و از تسلیحات پیشرفته تر استفاده کند چون حمایت مردم کشورهای غربی از ماجراجویی آمریکا در اوکراین کم شد و بسیاری امروز نسبت به هزینه کرد های سرسام آور کشورهای غربی در ناتو معترض می باشند.
در حالی که اوضاع اقتصادی بسیاری از مردم ساکن کشورهای غربی امروزه روز به روز بد تر می شود و حتی دولت آمریکا امروزه با چالش ناتوان در پرداخت بدهی های خود مواجه است و هر روز خبرهایی از ورشکستگی بانک ها و موسسات مالی آمریکایی در رسانه های منتشر می شود، می بینیم که آمریکایی ها همه مخازن تسلیحاتی و صندوق های مالی خود را برای پر کردن جیب مافیاهای اوکراینی باز کرده اند.
البته برخی هم باور دارند که ماجرا به نحوی به خانواده شخص بایدن هم ربط دارد و امروزه بایدن از طریق فرزندان و نزدیکانش از منتفعان مالی این ماجرا است و حتی برخی نماینده های کنگره اظهار داشته اند که تحقیقاتی در باره ارتباط خانواده بایدن مخصوصا فرزند دوم او هانتر بایدن با مافیاهای اوکراینی و دریافت رسمی ملیون ها دلار از آنها باز کرده اند.
به هر حال اینگونه نیست که تصور شود روسیه در مقابل این مسایل دست بسته است و علاوه بر اینکه روسیه امکان خنثی کردن همه تسلیحات غربی در اوکراین را دارد و توانمندی های روسیه در مقابله با موشکهای انگلیسی بسیار زیاد است اما برخی کارشناسان و محافل سیاسی امروزه بر این باور هستند که وقت آن رسیده روسیه هم به تلافی کار ناتو برخی تسلیحات پیشرفته را در اختیار دشمنان آنها قرار دهند.
از جمله این تسلیحات می توان مثلا به سامانه های دفاع موشکی پیشرفته و یا هواپیماهای پیشرفته روسیه اشاره کرد که غربی ها خیلی دلواپس بودند مبادا روسیه این تسلیحات را در اختیار برخی کشورها مانند ایران قرار دهد.
حتی بر اساس برخی گمانه زنی های رسانه ای این احتمال وجود دارد که برای تلافی کردن روسیه برخی از این تسلیحات را اصلا در اختیار برخی کشورها قرار داده و شاید طی روزهای آتی شاهد پرواز آزمایشی برخی جنگنده های پیشرفته ساخت روسیه مانند سوخوی 35 اس و یا حتی نسل های مدرن تر هواپیماهای روسی در ایران باشیم.
تا چند صباح پیش غربی ها دلواپس تحویل چنین هواپیماهایی به ایران بودند حال دیگر به نظر می آید باید دلواپس تحویل تجهیزات مدرتر از هواپیماها و تسلیحات روسی به ایران باشند علاوه بر اینکه احتمالا این هواپیماها نه فقط به مدرن ترین رادارهای روسیه مجهز خواهند بود بلکه با توجه به عملکرد خصمانه ناتو بر علیه روسیه احتمالا روسیه هواپیماهای ایرانی را به مدرن ترین موشک های هوا به زمین وهوا به هوا و هوا به دریا مجهز کند یا شاید هم کرده باشد.
دادگاه عالی آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2023
واشنگتن تحریم هایی را بر علیه "سرویس فدرال امنیت" روسیه و "سازمان اطلاعات" سپاه ایران اعمال می کند
البته قطعا همکاری های نظامی وعلمی ایران و روسیه به این مسایل محدود نخواهد شد وگذشته از عملکرد ناتو در اوکراین امروزه می توان گفت ایران وروسیه در زمینه همکاری های نظامی در اوج سطح همکاری ها قرار دارند وهمه این مسایل به لطف عملکرد آمریکا و دیگر کشورهای غربی در اوکراین می باشد.
حال تصور کنید ایرانی هایی که با تحریم تسلیحاتی چهل ساله توانسته اند پوست آمریکا و اسرائیل و کشورهای غربی در منطقه را بکنند و وارد باشگاه تولید کنندگان تسلحات جهان شوند وخلبانان آنها با هواپیمای اف 4 جسارت مقابله با هواپیماهای اف 22 و اف 35 آمریکایی را دارند و می روند با همان هواپیماهای قدیمی خود به هواپیماهای آمریکایی اخطار می دهند از حریم هوایی ایران دور شوند وقتی هواپیماهای پیشرفته در اختیار داشته باشند چه کار می کنند.
هواپیماهایی که آمریکایی ها واعضای ناتو به خوبی مطلع هستند که از نظر مانور پذیری توانمندی های بالاتری نسبت به تسلیحات آنها دارند مخصوصا اگر دست خلبانان ایرانی باشند.
شاید هم پرواز جنگنده های نسل جدید ساخت روسیه را به زودی در کشورهایی مانند ونزولا و کوبا و کره شمالی و چین و... مشاهده کنیم.
منظور اینکه مساله همکاری های روسیه با دیگر کشورها به ایران محدود نخواهد بود ودست روسیه برای تامین تسلیحات مورد نیاز کشورهای غربی در سرتاسر جهان باز است.
مثلا این احتمال وجود دارد که روسیه تسلیحات مورد نیاز آرژانتین برای بازپس گیری جزایر اشغال شده اش توسط انگلیس (فالکلند) را در اختیار این کشور قرار دهد.
مضاف بر اینها حتی احتمال دارد که روسیه به سمت گسترش سریع همکاری های علمی وانتقال فناوری های ساخت انواع تسلیحات پیشرفته به کشورهایی که با ناتو زاویه دارند برود.
اینها فقط چند مورد بود که می شد به آن اشاره کرد ولی قطعا مقامات روسیه صدها راه دیگر برای تلافی کار ناتو دارند که روزهای آینده احتمالا همه رسانه ها شروع خواهند کرد در باره آنها صحبت کردن.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала