اعلام از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از بندر جیهان ترکیه از هفته آینده

© AP Photo / Mark J. Terrillاعلام از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از بندر جیهان ترکیه از هفته آینده
اعلام از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از بندر جیهان ترکیه از هفته آینده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2023
اشتراک
وزارت نفت عراق اعلام کرد صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه از شنبه هفته آینده از سرگرفته خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، "حیان عبدالغنی"، معاون نخست‌وزیر عراق و وزیر نفت این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) به شرکت بوتاش ترکیه اعلام کرده عملیات صادرات و بارگیری نفت از ابتدای روز شنبه آتی از سرگرفته خواهد شد.
عبدالغنی اظهار داشت: عقد قرارداد با شرکت‌های بین‌المللی فروش و بازاریابی نفت خام از بندر جیهان ترکیه بر اساس سازوکار مدنظر شرکت سومو به پایان رسیده است.
افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2023
افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران
دولت ترکیه در 9 سال گذشته روزانه حدود 450 هزار بشکه نفت خام از طریق خط لوله اقلیم کردستان عراق به بندر جیهان را صادر می کرد که از این میزان 370 هزار بشکه متعلق به دولت اقلیم کردستان عراق و 75 هزار بشکه متعلق به دولت مرکزی عراق بوده است.
پرونده شکایت عراق در دادگاه بین‌المللی داوری (اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) نزدیک به 9 سال بود که جریان داشت. عراق در قالب این شکایت خود عنوان کرده بود که دولت ترکیه با صادرات نفت اقلیم کردستان عراق بدون رضایت دولت بغداد، توافقنامه ترانزیت خط لوله بین دو کشور عراق و ترکیه در سال 1973 را نقض کرده است.
دولت اقلیم کردستان عراق در سال 2014 میلادی میادین نفتی خود را با استفاده از خط لوله موجود که پیشتر نفت خام میدان نفتی کرکوک شمالی عراق را به جیهان متصل می کرد، به گذرگاه مرزی ترکیه در فیشکبور متصل کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала