گزارش و تحلیل

اتصال ۴ منطقه ی آزاد تجاری در روسیه و ایران

ایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2023
اشتراک
مناطق آزاد تجاری یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم بود، جمهوری اسلامی ایران با ۹ منطقه آزاد تجاری فعال و موقعیت جغرافیای خاص توانمندی اتصال چند قاره به یکدیگر را دارد
مناطق آزاد تجاری یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم بود، جمهوری اسلامی ایران با ۹ منطقه آزاد تجاری فعال و موقعیت جغرافیای خاص توانمندی اتصال چند قاره به یکدیگر را دارد، امروزه بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا با ایجاد مناطق آزاد تجاری مشترک یا متناظر، تعاملات اقتصادی خود را بهبود ببخشند و ایران نیز در زمره ی این کشور ها است.
آقای دکتر حجت الله عبدالملکی، مشاور رئیس جمهور ایران و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: در دوره جدید دو راهبرد را در حوزه مناطق آزاد مشترک استفاده میکنیم، راهبرد اول مردمی کردن این مناطق و راهبرد دوم جهانی کردن این مناطق.
ما معتقدیم ۵۰ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی اعضای تیم ملی اقتصاد بین الملل جمهوری اسلامی ایران هستند و باید حضور قدرتمندی در اقتصاد جهانی داشته باشند؛ برای این رخداد پنج سیاست را دنبال می کنیم که یکی از آنها داشتن مناطق آزاد مشترک یا متناظر با دیگر کشور ها است، که عمدتا کشورهای منطقه هستند و بعضا دیگر کشورها نظیر چین را نیز شامل می شوند، در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم مناطق آزاد مشترک یا متناظر ایجاد کنیم.
وی افزود: با برخی از کشورها در حال مذاکره اولیه هستیم و مباحث کارشناسی و شناسایی مکانی انجام میدهیم و با برخی از کشورها مانند عراق و سوریه در مسائل مالکیتی و حاکمیتی به توافق رسیدیم و اسناد دیپلماتیک امضا شده.
لاوروف: حمایت روسیه از اقتصاد ایران بالغ بر میلیاردها دلار است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2020
لاوروف: حمایت روسیه از اقتصاد ایران بالغ بر میلیاردها دلار است
در اسفند ماه سال گذشته در صورتجلسه کمیسیون مشترک ایران و عراق که به امضای روسای طرفین وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران و وزیر تجارت عراق رسید، مبحث مناطق آزاد مشترک مطرح شد.
با کشور سوریه، در سفر اخیر رئیس جمهور ایران، تفاهم نامه همکاری طرفین در ایجاد مناطق آزاد مشترک یا متناظر امضا شد و در این سفر از سه منطقه مد نظر بازدید انجام دادیم، یکی از نقاط مد نظر منطقه ای مرزی میان سوریه و عراق است که گذرگاه زمینی اصلی ایران برای اتصال مستقیم به دریای مدیترانه محسوب میشود، شرایط این منطقه به لحاظ فنی و زیرساخت‌ های اولیه مطلوب است و اکنون مطالعات فنی و ملاحظات حقوقی مورد بررسی قرار گرفت تا بتوانیم به یک الگوی کامل برای ایجاد منطقه آزاد مشترک برسیم، با کشور های روسیه، ازبکستان، عمان، چین و ترکیه نیز در حال مذاکره هستیم.
آقای دکتر حجت الله عبدالملکی، پیرامون تعاملات با ترکیه بیان کرد: ترکیه جزو کشور های مقصد برای ایجاد مناطق آزاد مشترک است، مدت‌ هاست که گفتگوها شکل گرفته و پیش‌نویس تفاهم‌ نامه با ترکیه آماده شده که امیدواریم در خرداد ماه تفاهم نامه بین طرفین برای ایجاد مناطق آزاد مشترک یا متناظر امضا شود، زمستان گذشته در سفر به ترکیه با مسئولین مناطق آزاد ترکیه مذاکرات خوبی را داشتیم و از مناطق آزاد مد نظر بازدید کردیم.
محمد مخبر ، معاون اول رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2022
مخبر: مناطق آزاد اقتصادی مانند آستاراخان می تواند از ایران و روسیه در برابر تحریم ها محافظت کند
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی جمهوری اسلامی ایران، اشتیاق روسیه برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران بالا دانست و اظهار داشت:
یکی از ۱۸ کشوری که با آنها برای ایجاد مناطق آزاد تجاری مشترک یا متناظر در حال مذاکره هستیم روسیه می باشد، کشور روسیه و مقامات روسیه بسیار به این موضوع علاقه مند هستند و به لحاظ سرزمینی، جمهوری اسلامی ایران فرصتی بسیار عالی برای کشور روسیه محسوب می شود چرا که روسیه می‌تواند به ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین نحو ممکن از طریق مسیر امنی به آبهای آزاد و اقیانوس هند دسترسی پیدا کند.
با هم سوی کم نظیری که میان دولت ایران و دولت روسیه برقرار است زمینه های دیپلماتیک برای همکاری تجاری دو کشور نیز فراهم شده.
کاظم جلالی،  سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2023
توضیحات سفیر ایران در روسیه در مورد روابط اقتصادی و راه آهن رشت - آستارا + ویدئو
در مدت زمانی که من در تصدی این سمت بودم با هیئت های روس بسیاری دیدار کردیم و سفرهای فراوانی از هیئت‌ های روسیه به ایران انجام شده، فعالان اقتصادی مناطق آزاد روسیه نیز در دو منطقه آزاد انزلی و چابهار حضور دارند و علاقه مند هستند تا سرمایه گذاری انجام دهند، جمهوری اسلامی ایران نیز هم برای توسعه تجارت و هم برای توسعه سرمایه گذاری آمادگی دارد، ما نیز تمامی فرصت های سرمایه گذاری در زیرساخت ها مانند اسکله، انبار و پس کرانه ها را در اختیار آنها قرار داده ایم.
وی تاکید کرد: در تلاشیم تا میان منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد انزلی، منطقه آزاد لوتوس و منطقه آزاد مسکو، یک کریدور چهارگانه ایجاد کنیم، این اتصال باعث ایجاد یک خط انتقال برای حمل کالا چه از روسیه به سمت ایران و چه از دیگر کشورها به سمت روسیه میشود.
مقامات روسیه به این موضوع بسیار علاقه مند هستند البته که مقامات روسیه دو موضوع را در حاشیه دریای خزر پیگیری می کنند یک موضوع بحث اتمام راه آهن رشت_آستارا است که هر دو طرف اعتقاد داریم این موضوع یک پروژه بلند مدت و زمانبر است و دیگری بحث اتصال بندر کاسپین به منطقه آزاد انزلی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала