گزارش و تحلیل

آیا استقبال از رئیسی در زینبیه را دیدید؟

رئیسی
رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2023
اشتراک
چند وقت پیش بود در یک کنفرانس بین المللی درباره روابط ایران با کشورهای عربی شرکت داشتم، چند دیپلمات و سفیر سابق کشورهای عربی در تهران هم در این کنفرانس حضور داشتند.یکی از سفرای سابق عرب در تهران در سوال از من پرسید آیا شما دلواپس نزدیکی سوریه و کشورهای عربی نیستید، باید دلواپس باشید، چون این به معنای دوری سوریه از ایران خواهد بود.
در پاسخ به او گفتم شما اگر دلواپس نباشید که جبهه طرفدار ایران در جامعه عرب تقویت شود، ما دلواپس نیستیم، اتفاقا خودمان هم سوریه را تشویق می کنیم به اتحادیه عرب برگردد، به هر حال سوریه عضو مؤسس این اتحادیه است وحق آب و گل دارد.
به او و دیگر سفرا گفتم آنچه شما متوجه نیستید این است که آن سیاست ماکیاولیستی که کشورهای غربی بر اساس آن تصور می کنند می توانند با سیطره بر حکام بر کشورهای جهان حکومت کنند دیگر منسوخ شده و ایران در قلب مردم منطقه نفوذ کرده و تئوری های ماکیاولیستی را به هم زده، آن تئوری ها مربوط به دوران نیکولو ماکیاولی یعنی پنج قرن پیش بود، زمانی که مردم محدود به روستاهای خود بودند ولی امروزه در جهانی که دیگر کل جهان به دهکده جهانی تبدیل شده همه مردم جهان با هم در ارتباط هستند و اینگونه نیست که حکام بتوانند هرچه می خواهند را به آنها القا کنند.
به آنها گفتم رابطه ایران و سوریه زمانی یک رابطه استراتژیک فیما بین دو کشور بود اما امروزه دیگر از آن مرحله عبور کرده اند و آن رابطه استراتژیک به رابطه ای اتحاد گونه تبدیل شده که قرارداد این اتحاد هم با خون نوشته شده و علیرغم همه تبلیغاتی که بر علیه رابطه ایران و سوریه راه افتاده ولی مردم سوریه متوجه هستند که ایران و جبهه مقاومت برای آنها چه کار کرده.
در ادامه بحث هم به رابطه برخی کشورهای عربی با اسرائیل کشیده شد و بحث این مطرح شد که علیرغم تلاش برخی رهبران کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل و یا حتی انعقاد توافق های صلح با اسرائیل ولی عملا ملت ها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند و هنوز اسرائیل برای ملت های منطقه تافته ای جدا بافته است.
هنوز که هنوز است، علیرغم گذشت حدود پنج دهه از امضای پیمان صلح میان مصر و اردن با اسرائیل اما نه در مصر و نه در اردن شهروندان اسرائیلی نمی توانند قدم بزنند، مقاماتشان جای خود.
روز گذشته دیدیم که آقای رئیسی رئیس جمهوری ایران روز روشن در خیابان های دمشق و زینبیه نه فقط گشت و گذار کرد بلکه مورد استقبال بسیار گرم مردم سوریه قرار گرفت.
کافی است همین صحنه را مشاهده کنید تا متوجه شوید که جایگاه ایران در سوریه و البته در منطقه چیست و اینگونه نیست که برخی تصور کنند که با شانتاژهای تبلیغاتی می توانند این ذهنیت را ایجاد کنند که جایگاه ایران بالا رفته یا پایین رفته.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2023
گزارش و تحلیل
سفر رئیسی به دمشق، مهر تاییدی بر شکست غرب در برابر محور مقاومت
مساله من را به یاد سفر ترامپ به بغداد انداخت.
وی بعد از آن در تویتی از شرایط سفر گله گی کرده بود که علیرغم هزینه کرد بیش از هفت هزار و پانصد ملیارد دلار و اشغال کل کشور عراق ولی وی و همسرش مجبور هستند در سیاهی شب و با هواپیمای چراغ خاموش به عراق سفر کنند.
ظاهرا آقای ترامپ و همسرش در سفر چند ساعته خود به عراق وحشت و ترسی را تجربه کرده اند که در عمر خود تجربه نکرده بودند.
هر وقت رهبران دیگر کشورها جسارت پیدا کردند بروند دمشق و مانند آقای رئیسی با خیال راحت در خیابان های دمشق قدم بزنند و مورد استقبال گرم مردم قرار بگیرند، آنوقت شاید بتوانند درباره اینکه چه قدر در سوریه جایگاه دارند صحبت کنند.
مسایلی مانند اینکه ممکن است به دلایلی جایگاه ایران در منطقه تضعیف شود، فقط مسایلی است که توسط مشاوران برخی مقامات که با ایران زاویه دارند مطرح می شود تا بتوانند از آنها پول بیشتری بگیرند و آنها را متقاعد کنند که با تبلیغات رسانه ای می توانند جایگاه ایران را تحت تاثیر قرار دهند.
چند وقت پیش بود که رسانه های وابسته به اسرائیل هیاهوی رسانه ای ای را راه انداخته بودند که اسرائیلی ها آمده اند سی کیلومتری مرز ایران سفارت باز کرده اند، البته فاصله عشق آباد تا مرز ایران بیست کیلومتر است، یعنی ده کیلومتر آن طرف تر.
خوب اینکه چیز عجیبی نیست.
مهم این است که ایران ومتحدین ایران دهه ها است که نه فقط در سوریه و لبنان در نقطه صفر مرزی با اسرائیل مستقر هستند بلکه در غزه و کرانه باختری درون فلسطین اشغالی نیز مستقر هستند.
وزیر خارجه ایران، آقای حسین امیر عبد اللهیان هم همین چند هفته پیش برای اینکه ضربه شصتی به اسرائیلی ها نشان دهد رفت نقطه صفر مرزی در جنوب لبنان ایستاد و با چشم غیر مسلح سربازان اسرائیلی وپایگاه هایشان را دید زد.
شاید در ابتدای جنگ سوریه برخی در این کشور خام فضاسازی های رسانه ای دشمنان این کشور شده بودند اما امروزه مردم سوریه به خوبی می دانند اگر مقاومت دلیرانه آقای بشار الاسد و حمایت محکم ایران از او نبود سوریه نابود شده بود.
آیا می دانید چرا؟
چون ایران طی چند دهه اخیر ایران، بر عکس ایالات متحده و متحدین اش، ثابت کرده که هیچ وقت پشت متحدین خود را خالی نمی کند و علاوه بر آن علیرغم همه توطئه هایی که دشمنان بر علیه ایران و متحدین ایران می ریزند در نهایت ایران و متحدین اش پیروز میدان هستند و امروزه ایران ومتحدین ایران می توانند جشن پیروزی برپا کنند.
امضای توافقنامه های استراتژیک طولانی مدت در زمینه های مسایل اقتصادی و نظامی و امنیتی و سیاسی و... هم به نوعی پاسخی از طرف ایران و سوریه به آنهایی بود که هیاهو راه انداخته بودند کشورهای عربی برای عادی سازی روابط خود با سوریه شرط گذاشته اند سوریه از ایران دور شود.
اسد و رئیسی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2023
اسد و رئیسی یادداشت تفاهم همکاری راهبردی سوریه و ایران را امضا کردند
در واقع دولت سوریه با امضای این توافق نامه ها جواب همه اینها را داد و به همه اینها گفت اجازه دخالت در امور داخلی سوریه را به آنها نمی دهد وآخرین کسانی که حق دارند در باره روابط سوریه با دیگر کشورها اظهار نظر کنند همان برادران نامرد هستند که در توطئه نابودی سوریه دست داشتند.
سوریه به صراحت به آنها پیغام داده که آنها فقط می توانند برای ابراز ندامت تشریف بیاورند و بس و رابطه اش با ایران نه فقط قرار نیست تضعیف نشود بلکه قرار است به صورت استراتژیک طولانی مدت تحکیم شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала