گزارش و تحلیل

صفری: رایزنی های عضویت در بریکس انجام شده

© Sputnik / کیمیا زکریا پوردکتر مهدی صفری
دکتر مهدی صفری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2023
اشتراک
اختصاصی
بلافاصله پس از آغاز به کار دولت سیزدهم خبر عضویت ایران در سازمان شانگهای منتشر شد. سازمان همکاری های شانگهای با حضور کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و هند یکی از سازمانهای پر نفوذ شرق محور در حوزه اقتصادی محسوب می شود. بر اساس پیش بینی ها ایران با عضویت در شانگهای حلقه گمشده ترانزیتی منطقه را تکمیل می کند.
اختصاصی اسپوتنیک - "مهدی صفری" سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین، روسیه، اتریش، آلمان و معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "ما با اعضای شانگهای به صورت جداگانه ارتباط خوبی داشتیم، چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان همگی با ایران روابط دوجانبه خوبی داشتند اما با ورود ما به شانگهای یک تحول بزرگ دو طرفه صورت گرفت. دبیرکل شانگهای در جلسه‌ای که داشتیم اعلام کردند که با ورود ایران برای اعضای شانگهای تحولی بزرگ ایجاد خواهد شد".
صفری افزود:" تحول دو طرفه است و در بخش انرژی، حمل و نقل و مسائل تکنولوژی‌ های نو، ایران توانمندی های بسیار خوبی دارد. ایران می‌تواند در کمیته های تکنولوژی نو فعال شود، در بخش تامین انرژی ایران و روسیه تولیدکنندگان قوی انرژی هستند و مصرف کنندگان بزرگی نیز نظیر چین و هند در این مجموعه حضور دارند که یک تعامل قوی را شکل می‌دهد در بحث ترانزیت نیز حلقه مفقوده شبکه شانگهای ایران بود، هند، ایران، پاکستان، روسیه، قزاقستان و چین یک شبکه ترانزیت قوی را در جهان شکل می دهند".

وی اضافه کرد:" یکی دیگر از پیمان هایی که ایران همواره تمایل بالایی برای عضویت در آن نشان داده، بریکس است، بریکس متشکل از کشورهای برزیل، هند، روسیه، چین و آفریقای جنوبی است که با ترکیبی از قاره ها گروهی جهانی محسوب می شود که عضویت در آن مزایای اقتصادی فراوانی برای اعضا دارد".

مهدی صفری، معاون وزیر امور خارجه ایران، ضمن تاکید بر رایزنی های انجام شده توسط ایران برای عضویت در بریکس بیان کرد:" ما هنوز به صورت رسمی درخواستی برای عضویت در بریکس ندادیم اما رایزنی ‌های لازم انجام شده، روسیه و چین موافقت کردند و بعید می‌دانم برزیل، آفریقای جنوبی و هند مخالفتی داشته باشند. از آنجا که ما به دنبال حذف دلار از معاملات خود هستیم بریکس می تواند نقش بزرگی را در این موضوع برای ما ایفا کند البته که شانگهای نیز تاثیر خوبی خواهد گذاشت".
سفیر پیشین ایران در روسیه اظهار داشت:" باید به این نکته دقت داشت که همکاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مجموعه شانگهای و بریکس در کنار هم باعث ایجاد ارتباطات خوبی می شود و از آنجایی که کشورهای مشترکی دارند، این همکاری ها صرفاً منطقه ای نخواهد بود و تبدیل به همکاری ‌های جهانی میشود و تنوع کشورهای عضو به حدی بالا است که چندین قاره را شامل می شود، تعامل بر سر سیستم ها، مسائل بانکی، مالی، ترانزیتی و انرژی در این گروه ها و همکاری آنها با یکدیگر، خود می تواند جهانی بدون نقش آفرینی دلار داشته باشد".
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2023
لاوروف با نمایندگان کشورهای عضو "بریکس" دیدار کرد
معاون دیپلماسی اقتصادی ایران از در نظر گرفتن یک واحد مالی مشترک برای معاملات در سازمان همکاری ‌های شانگهای خبر داد و اظهار داشت: "به نظر من هر کشوری به دنبال تقویت پول ملی خود است، با حذف یک فاکتوری که تجارت جهانی را تحت فشار قرار می دهد می توانیم شاهد افزایش تجارت و تعادل آن باشیم، شانگهای به زودی یک واحدی را برای معاملات خود قرار می‌دهد. این موضوع را ایران نیز مطالبه کرده زمانی که ما می خواهیم برای مثال با تاجیکستان معامله کنیم یک واحد پول در سیستم شانگهای تعریف شده که هر کشور با پول ملی خود می تواند در آن واحد تجارت انجام دهد البته که منظور نظر ما شرایطی مشابه اروپا که تمام واحد های پولی به یورو تغییر کرد، نیست".

وی تاکید کرد:" هر کشور واحد پول ملی خود را داشته باشد اما یک واحد برای معاملات بین کشورهای عضو باید تعریف شود، مشابه این موضوع می‌تواند برای بریکس اتفاق بیفتد که درصورت این رخداد آفریقا و آمریکای لاتین نیز در بر گرفته می شوند. اگر این اتفاق رخ بدهد تحریم های یکجانبه که آمریکا انجام می‌دهد خنثی می شود و کاری بسیار مهم در تجارت جهانی شکل می گیرد".

صفری ارز چند نرخی در ایران را مسئله ای قابل حل در تعاملات جهانی دانست و بیان کرد: "این موضوعی نیست که حذف دلار از تجارت در ایران را دچار مشکل کند چرا که این مسائل پایاپای هستند و بانک مرکزی ها توانمندی حل آنها را دارند عددی به عنوان پایه قرار میگیرد و در موقع تبادل اختلاف آن جبران می شود. البته که موضوع ارز چند نرخی صرفاً در کشور ما نیست و بسیاری از کشورهای جهان این موضوع را دارند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала