گزارش و تحلیل

اتصال بانک های ایران و روسیه تا سه ماه آینده

CC BY 4.0 / IRNA / مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2023
اشتراک
اختصاصی
سالها دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در خزر همسایگان دیرینه یکدیگر بودند و از این دریاچه به عنوان مسیر ارتباطی استفاده می کردند اکنون با رونق روابط میان ایران و روسیه توقعات تجاری دو کشور با یکدیگر بالا رفته و احتمال انعقاد تفاهم نامه های تجاری طولانی مدت، ایجاد کریدور های جدید و تقویت کشتیرانی جهت افزایش تجارت میان دو کشور می رود.
اختصاصی اسپوتنیک - "مهدی صفری" سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین، روسیه، اتریش، آلمان و معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "ما آمادگی خود را در تمامی جلسات چه در ایران و چه در روسیه برای همکاری در مباحث مرتبط با دارو و تجهیزات پزشکی با روسیه اعلام کردیم. اکنون تعاملات خوبی به ویژه درباره داروها آغاز کردیم، حتی در راستای تاسیس کارخانه های دارویی در روسیه و روسیه سفید اعلام آمادگی کردیم.

وی ادامه داد:" در زمینه های مختلف همکاری های بسیار خوبی را با روسیه داریم، در زمینه صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی، خودرو و دیگر موارد پس از راه اندازی خانه تجارت ایران در روسیه همکاری های دو کشور بسیار گسترده‌ تر شد و امیدواریم رشد همکاری‌ های ما با روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش یابد، چرا که از نظر ما ۵ میلیارد دلار، ظرفیت نهایی تعامل ایران با این کشورها نیست و با روسیه ظرفیت تعامل ۱۰ الی ۱۵ میلیارد دلار را داریم".

صفری افزود:" غلات یکی دیگر از مواردی بود که در تجارت خود با روسیه لحاظ کردیم و امیدواریم با قیمت مناسب، آغاز کشتیرانی در خزر، ایجاد کریدور آستاراخان و اینچه برون بتوانیم مقدار بیشتری کالا از روسیه در زمینه غلات وارد کنیم. از طرفی جمهوری اسلامی ایران نیز در زمینه های میوه، صیفی جات، مصالح ساختمانی، سنگ، مصالح ساختمانی بهداشتی، سرامیک، کاشی و قطعه سازی دارای ظرفیت خوبی برای تجارت با روسیه است".
سفیر پیشین ایران در روسیه گفت:" در زمینه قطعه سازی با روسیه حدود ۷۰۰ میلیون دلار قرارداد بسته شده اما انتظار ما از بازار روسیه بیش از ۶ میلیارد دلار قرارداد قطعات است، کیفیت قطعات ما به شدت بالا است و با قطعات اروپایی کاملاً برابری میکند، چرا که با تکنولوژی های نو ساخته می شود و زمینه های خوبی برای همکاری با روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را فراهم می کند".
وی تاکید کرد: "برنامه جامع همکاری طولانی مدت میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه آماده انعقاد است، تعاملاتی انجام شد تا جملات ریزی بررسی شود، به زودی این موافقتنامه امضا میشود و بر اساس آنچه در ذهن دارم برنامه جامع همکاری میان ایران و روسیه ۲۰ ساله خواهد بود".
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن پیش بینی اتصال سیستم های بانکی ایران و روسیه در سه ماه آینده بیان کرد:"بانک مرکزی ما اکنون با بانک مرکزی روسیه همکاری های خوبی دارد و تعامل های مناسبی نیز انجام شده ما علاقه‌ مندیم که هرچه زودتر این اتصال شکل بگیرد و بانک مرکزی روسیه و ایران اتصال سیستم های بانکی را انجام دهند، من بر این باورم که در ۲ الی ۳ ماه آینده اتصال سیستم های بانکی صورت میگیرد".
صفری، صنعت کشتیرانی در جمهوری اسلامی ایران را رو به پیشرفت توصیف کرد و اظهار داشت:" ما در حال تقویت سیستم نقل و انتقال خود هستیم و به بخش خصوصی این اجازه داده شده که وارد این بحث شود، حتی با روسیه پیشنهاد کشتیرانی مشترک در خزر را دادیم و اکنون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شش کشتی جدید خریداری کرده و بخش خصوصی نیز به صورت جداگانه کشتی هایی را خریداری کردند. ما به تمامی بخش های خود اجازه ورود دادیم تا توانمندی سیستم حمل و نقل خود را افزایش دهیم و بتوانیم حمل و نقل دریایی را به عنوان یک آلترناتیو قوی مدنظر قرار دهیم".
Специальный представитель президента России по Афганистану Замир Кабулов  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2023
پیش نویس قرارداد شراکت روسیه و ایران آخرین هماهنگی ها رو پشت سر می گذارد
وی افزود:" بندر کاسپین تا دو ماه دیگر آماده اتصال کشتی های رورو می شود و بارهای این بندر می تواند به سیستم حمل و نقل ریلی نیز متصل شود، بندر امیر آباد نیز توانایی مشابهی دارد. ما در زمینه کشتیرانی روی کشتی های رورو و کشتی های کانتینر دار زمان و انرژی صرف کردیم و بخش خصوصی نیز به این موضوع ورود کرده و تأخیر این موضوع به دلیل یخبندان اروپا بود".
این دیپلمات ایرانی اضافه کرد:" خوشبختانه اکنون با گرمتر شدن هوا کشتی های خریداری شده ما در حال انتقال به ایران است اما متاسفانه در طرف روسیه صرفاً بندر آستاراخان توانمندی نقل و انتقال دارد و بندر ماخاچ قلعه بسترهای لازم و زیرساخت ‌های کافی را ندارد؛ امیدواریم با تدابیری که دولت روسیه در نظر دارد این موضوع هر چه زودتر حل شود و بنادر تقویت شود".
وی افزود: "البته که انتقالات ما در خزر تنها با روسیه نیست و با قزاقستان و ترکمنستان نیز از مسیرهای دریایی ترانزیت داریم. یکی از تلاش های ما این است که تعرفه ها را یکسان کنیم، به ویژه در بستر ریلی یعنی قطاری که از روسیه حرکت می کند و از قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان عبور می کند و وارد ایران میشود، تعرفه های مختلف نداشته باشد، در تلاش هستیم تا تعرفه ‌ها را یکسان کنیم تا این تعرفه های یکسان، هم قیمت را پایین بیاورد و هم سرعت عمل را در کار ترانزیت بالا ببرد".
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اولویت دولت سیزدهم را توسعه کریدورها و مسیرهای مواصلاتی از طریق ایران دانسته و بیان کرد: "در دولت سیزدهم توجه ویژه ‌ای به توسعه کریدور ها انجام شده بیش از نصف صحبت های رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور روسیه پیرامون توسعه کریدورهای مشترک به ویژه با اولویت کریدور آستارا_رشت است".
وی تاکید کرد :"توافقات بسیار خوبی انجام شده و مسائل فنی کریدورها مورد بحث قرار گرفته، مسیر کریدور آستارا_رشت تا بندر عباس می تواند راه ارتباطی را با کشورهای خلیج فارس به وجود بیاورد و باعث می شود که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک هاب ترانزیت محسوب شود و کالاها را از اروپا به سمت شمال آفریقا هدایت کند و بالعکس. همچنین می‌توان انتظار داشت که کشورهای حاشیه خلیج فارس از این مسیر برای دسترسی به روسیه و اروپا استفاده کنند، تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به کشوری اثرگذار در ترانزیت جهان از اولویت های کاری ما است. ایران کشوری است که پتانسیل اتصال کشورهای قفقاز، روسیه، آسیای میانه، شمال آفریقا و حوزه خلیج فارس به یکدیگر را دارد".

صفری پیرامون تنش های جاری در روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان افزود: "رابطه ما و آذربایجان یک رابطه‌ ی تاریخی، فرهنگی و بسیار مستحکم است این مسائل نمی ‌تواند تزلزلی در روابط دو کشور ایجاد کند شاید اخیراً صادرات صیفی جات و کالاهای ما در فصل مخصوصی که به روسیه و کشورهای مشترک المنافع می رود به دلیل ترافیک بالا و بی نظمی های دوطرف دچار اختلال شده باشد، اما پس از پیگیری اکنون ساماندهی شده و روزانه بالغ بر ۲۳۰ خودروی ترانزیتی در رفت و آمد است."

وی گفت:" همچنین عبور خودرو های ترانزیتی آذربایجان که به نخجوان می ‌روند از بیله سوار روزانه به صورت عادی در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم به زودی مسیر خود آفرین به جلفا را شکل دهیم و پل های لازم احداث شود تا این مسیر نیز بتواند، دیگر کریدورهای ترانزیتی ما را تقویت کند. با وجود برخی اختلافات اما من معتقد هستم که مسیر آذربایجا،ن مسیری پایدار و قابل اتکا است، اما به جز این مسیر ما کریدورهای دیگری نیز برای ترانزیت کالاهای خود به روسیه داریم".
صفری خاطرنشان کرد:" خزر، بندر کاسپین، بندر انزلی و بندر امیرآباد از مسیرهای دریایی ما محسوب میشود که کشتیرانی در آنها در حال تقویت است، در کنار مسیرهای دریایی مسیر اینچه برون از قزاقستان را داریم و مسیر سرخس نیز موجود است اما هیچ کدام از این مسیرها جایگزین مسیر آذربایجان نمی شوند و مسیر آذربایجان به عنوان یکی از اصلی ترین مسیر های ترانزیتی ما کماکان به قوت خود باقی است. نگرانی ما در آینده بابت بار ترانزیتی برای این کریدور است، اما سرمایه‌گذاری ‌هایی که انجام می‌شود و صحبت ‌هایی که با روسیه شده در مسیر اعتماد سازی بوده و با روسیه مسیر گمرک خود را به مسیر سبز تغییر دادیم، مشابه این برنامه را با ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی داریم و در حال تلاش هستیم تا در جنوب بندر چابهار و بندر عباس را به گمرکات سبز تبدیل کنیم که کالاهایی که از هند وارد می شوند حداقل معطلی را در مسائل ترانزیتی داشته باشند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала