عملکرد موثر روسیه در شورای امنیت علیرغم تلاش های غرب

© Пресс-служба МИД РФ /  مراجعه به بانک تصاویر Выступление С. Лаврова на сессии Генассамблеи ООН
Выступление С. Лаврова на сессии Генассамблеи ООН - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2023
اشتراک
روسیه علیرغم شرایط متشنج به دلیل تلاش های هیئت های غربی توانست از کار موثر در شورای امنیت سازمان ملل اطمینان حاصل کند.
به گزارش اسپوتنیک، روز یکشنبه وزارت خارجه روسیه پس از نتایج ریاست روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل در آوریل 2023 اعلام کرد: "در 30 آوریل، ریاست فدراسیون روسیه در شورای امنیت سازمان ملل به پایان می رسد".
وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در دوره ریاست روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، اقدامات پیش بینی شده ودستورات چرخه گزارش ماه آوریل شورا به طور کامل انجام شد. "روسیه وظیفه تایید مجدد نقش شورای امنیت به عنوان ابزاری موثر برای هماهنگی تلاش‌ها برای یافتن پاسخی برای تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی را انجام داد".
فعالیت های کلیدی
همانطورکه دروزارت خارجه روسی اعلام کرد، تعدادی از رویدادهای کلیدی سازماندهی شده توسط فدراسیون روسیه در این دوره برگزار شد: نشست شورای امنیت در 10 آوریل با موضوع "خطرات ناشی از نقض توافقنامه ها در مورد تنظیم صادرات محصولات نظامی ، یک مناظره آزاد در سطح بالا در 24 آوریل با موضوع "چندجانبه گرایی موثر از طریق دفاع از اصول منشور سازمان ملل" به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه.
ما از این نشست برای جلب توجه به لزوم تشکیل یک نظام چندقطبی واقعاً منصفانه استفاده کردیم که بر اساس اهداف و اصول سند منشور سازمان جهانی و احترام به منافع همه کشورها را بدون استثنا تضمین می کند. علاوه بر این، مناظره ای در سطح وزیران در 25 آوریل در مورد وضعیت خاورمیانه برگزار شد. در 5 آوریل، هیئت روسی همچنین نشستی غیررسمی با اعضای شورای امنیت درباره "فرمول آریا" در مورد مشکل تخلیه کودکان از منطقه عملیات ویژه نظامی ترتیب داد. وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که شورای امنیت چندین بار مجبور شد به سرعت به پویایی وضعیت در چارچوب پرونده های کشوری پاسخ دهد. به ویژه، وضعیت اطراف شبه جزیره کره و همچنین رویدادهای سودان به طور فوق العاده مورد بحث قرار گرفت.
در اوایل ماه آوریل، پس از تصمیم دولت طالبان مبنی بر ممنوعیت مشارکت زنان افغان در آژانس های بین المللی بشردوستانه، شورا رایزنی های فوری در مورد وضعیت افغانستان انجام داد. در پایان ماه، در 27 آوریل، شورای امنیت به اتفاق آرا پیش نویس قطعنامه اماراتی-ژاپنی در مورد افغانستان با تاکید بر وضعیت زنان و دختران را تصویب کرد. در دوره ریاست روسیه، نشست های منظمی در مورد مسائل خاورمیانه از جمله سوریه، لیبی، یمن و حل و فصل صحرای غربی، بحث در مورد وضعیت مالی و منطقه دریاچه های بزرگ برگزار شد. آمریکای لاتین نیز بی توجه نماند - شورای امنیت وضعیت هائیتی و کلمبیا را مورد بحث قرار داد. علاوه بر این، در چارچوب جلسه توجیهی شش ماهه، کشورهای عضو در مورد وضعیت امور در حوزه فعالیت ماموریت اداره موقت سازمان ملل در کوزوو تبادل نظر کردند.
لاوروف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.04.2023
موضوعات اصلی سخنرانی لاوروف در شورای امنیت سازمان ملل
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала