نگاه ویژه اسپوتنیک

رازهای تداوم محبوبیت پوتین

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر پاسخ پوتین به سوالی درباره شرکتش در انتخابات روسیه
پاسخ پوتین به سوالی درباره شرکتش در انتخابات روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2023
اشتراک
طبق گزارش مرکز تحقیقات افکار عمومی"All-Russian" که نتایج نظرسنجی از بین یک هزار و ۶۰۰ فرد بزرگسال بالای ۱۸ سال را منتشر کرده، نسبت اعتماد شهروندان روس به "ولادیمیر پوتین" به ۸۰درصد رسیده است. بر این اساس ۷۹.۷ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده اند، در پاسخ به این سؤال که آیا به پوتین اعتماد دارند، گفته اند که "بله به او اعتماد دارند".
به گزارش اسپوتنیک، محبوبیت پوتین در حالی در میان مردم روسیه با روند چشمگیر مواجه است که کشورهای غربی تصور می کردند به واسطه جنگ اوکراین، مردم روسیه علیه دولت این کشور و به خصوص شخص پوتین نگاه بدبینانه ای پیدا کنند. برخی از برآوردهای غربی حتی تاکید می کردند که مردم روسیه به دلیل تحریم هایی که غرب علیه آنها اعمال کرده، احتمالا اقدام به اعتراضات سراسری در مخالفت با پوتین خواهند کرد و در نتیجه اوضاع داخلی فدراسیون روسیه به شدت متشنج خواهد شد.
با این حال بر خلاف تصور غربی ها نه تنها در طول یک سال گذشته از محبوبیت پوتین کاسته نشده، بلکه میزان اعتماد سیاسی مردم روسیه به رئیس جمهور خود افزایش نیز یافته است. همین امر موجب شده که درباره رازهای محبوبیت پوتین و علل تداوم آن بحث های زیادی صورت گیرد.

در یک نگاه واقع بینانه باید به این نکته توجه داشت که وضعیت محبوبیت ولادیمیر پوتین در روسیه طی سال های گذشته متناوب بوده است. به نحوی که او نیز همانند هر سیاستمدار دیگری وابسته به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، در برخی موارد مورد حمایت قرار گرفته و در برخی موارد نیز مخالفت و چالش‌هایی را تجربه کرده است. با وجود تمام این فراز و نشیب ها، ولادیمیر پوتین همواره در روسیه یک شخصیت قدرتمند و مهم بوده است.

اگر چه نظرات در مورد پوتین متفاوت است و به خصوص در غرب تلاش گسترده ای صورت گرفته که وی یک چهره دیکتاتور نزد افکار عمومی ترسیم کنند اما اکثر مردم روسیه بارها نشان داده اند که به پوتین و تصمیمات او اعتماد کامل دارند. به عنوان مثال، در سال 2020 در یک رای‌گیری برای تغییر قانون اساسی روسیه، مردم به پوتین این امکان را دادند تا در صورت پیروزی در انتخابات بتواند همچنان در مسند ریاست جمهوری باقی بماند. در آن همه پرسی 78.6 درصد مردم روسیه از سیاست های اصلاحی پوتین در قانون اساسی حمایت به عمل آورند که بیانگر شخصیت محبوب پوتین نزد طیف گسترده‌ای از مردم روسیه بود.

دلایل محبوبیت ولادیمیر پوتین در روسیه متنوع و به عوامل مختلفی وابسته است. برخی از این عوامل عبارتند از:

1.
رهبری قدرتمند: ولادیمیر پوتین به عنوان یک رهبر قدرتمند در روسیه شناخته می‌شود و توانایی او در مواجهه با چالش‌های داخلی و خارجی و به دست آوردن نتایج مطلوب در این حوزه‌ها، از جمله مقاومت در برابر تحریم‌های اقتصادی، باعث شده که او به عنوان یک رهبر قدرتمند و مؤثر در مقابله با چالش‌های کشور شناخته شود.
2.
تأکید بر ارزش‌های ملی: ولادیمیر پوتین در سال‌های اخیر، تأکید بر ارزش‌های ملی و افزایش جایگاه روسیه در صحنه بین‌المللی داشته است. این تأکید بر ارزش‌های ملی و تلاش برای حفظ استقلال و خودکفایی روسیه، در بین بسیاری از مردم روسیه، محبوبیت پوتین را بیشتر کرده است.
3.
تأکید بر امنیت و استقرار نظم: ولادیمیر پوتین با تأکید بر امنیت داخلی و بیرونی و تلاش برای استقرار نظم و امنیت در کشور، در بین بسیاری از مردم روسیه، محبوبیت دارد. برخی مردم روسیه، به خاطر تجربه دوران فروپاشی شوروی و ناامنی‌هایی که پس از آن در کشور رخ داد، ارزش قائل به استقرار نظم و امنیت هستند و تلاش ولادیمیر پوتین در این حوزه، برای آن‌ها مهم است.
4.
رویکرد محافظه کارانه: ولادیمیر پوتین به عنوان یک محافظه کار در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی شناخته می‌شود. او تأکید بر حفظ ارزش‌های سنتی و تاریخی روسیه، در بین بسیاری از مردم روسیه، محبوبیت دارد.
5.
کارآمدی در حل مشکلات: ولادیمیر پوتین با تأکید بر کارآمدی در حل مشکلات داخلی و خارجی، در بین بسیاری از مردم روسیه، محبوبیت دارد. به طور خاص، توانایی وی در حل مشکلات اقتصادی و تحریم‌های اقتصادی، در بین بسیاری از مردم روسیه، مورد توجه قرار گرفته است.
6.
سیاست خارجی مستقل: یکی از عوامل مؤثر در محبوبیت ولادیمیر پوتین، پیگیری سیاست مستقل در برابر غرب بوده است که گاهی در ضدیت با سیاست‌های آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی نمود عینی یافته است. ولادیمیر پوتین با اتخاذ سیاست‌های مستقل در حوزه خارجی، به یک چهره ملی تبدیل شده است. وی در سال ۲۰۱۴ برای ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه به روسیه اقدام کرد. همچنین، در سال ۲۰۱۵ در بحران سوریه مداخله و تلاش کرد دولت بشار اسد را حفظ کند. همچنین سیاست‌هایی که وی در برابر ناتو، ایالات متحده آمریکا و حتی کشورهای اروپایی تعقیب کرده، عمدتا با پشتیبانی مردمی مواجه بوده است. این سیاست‌ها باعث شده اند که ولادیمیر پوتین به عنوان یک قهرمان در برابر غرب در نظر برخی از مردم روسیه قرار گیرد. در عین حال پوتین با تأکید بر افزایش نفوذ روسیه در سیاست جهانی، به دنبال تقویت روابط با دیگر کشورهای قدرتمند نظیر چین و هند بوده است. وی همچنین با توسعه روابط با کشورهای خاورمیانه نظیر ایران و ترکیه، به دنبال تقویت جایگاه روسیه در این منطقه است. این سیاست‌ها باعث شده است که ولادیمیر پوتین به عنوان یک رهبر پویا و قدرتمند در سیاست جهانی شناخته شود و محبوبیت وی در بین برخی از روس‌هایی که به تقویت نقش روسیه در سیاست جهانی اعتقاد دارند، افزایش یابد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.04.2023
پسکوف شایعات مربوط به بدل پوتین را دروغ خواند
به طور کلی، عواملی که باعث محبوبیت ولادیمیر پوتین در روسیه شده‌اند، متنوع هستند و بسته به نظرات و ارزش‌های مختلف افراد، می‌توانند متفاوت باشند. اما می‌توان گفت که ترکیبی از این عوامل، باعث شده است که ولادیمیر پوتین به عنوان یکی از رهبران پرطرفدار در روسیه شناخته شود. در این بین جنگ اوکراین و تلاش‌های ولادیمیر پوتین برای حفظ منافع روسیه در شرق اروپا باعث شده که بخش مهمی از مردم این کشور اقدامات رهبر کرملین را تحسین برانگیز عنوان کنند. چنانکه نتایج نظرسنجی های مختلف نشان می دهند، اقدامات ولادیمیر پوتین از لحاظ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برای روسیه مطلوب بوده و همین امر موجب افزایش اعتماد سیاسی مردم به وی شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала