گزارش و تحلیل

"گیلاس روی کیک" و ماجراهای دیگر متحدان آمریکا

© AP Photo / J. Scott Applewhiteنماینده روسیه از فاجعه ناشی از فریب اوکراین توسط آمریکا سخن گفت
نماینده روسیه از فاجعه ناشی از فریب اوکراین توسط آمریکا سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2023
اشتراک
رسانه: رهبران می ترسند و متحدان از ایالات متحده فاصله می گیرند.
به گزارش اسپوتنیک، آسیا تایمز(شبکه خبری هنگ کنگ) می نویسد: با اینکه ممکن است به نظر برسد که ایالات متحده در حال نشان دادن قدرت در اوکراین است، در واقع، عکس این موضوع صادق است. آمریکا در حال نشان دادن ضعف باورنکردنی است.
بیایید از اوکراین شروع کنیم. ایالات متحده تمام تلاش خود را برای کمک به اوکراین برای شکست روس ها به کار برد. دولت آمریکا مایل است نشان دهد که بایدن ضعیف نیست و مانند این که چندی پیش در افغانستان اتفاق افتاد از اوکراین فرار نخواهد کرد. بایدن حتی قصد دارد ناتو را با استقرار نیروهای ائتلاف در اوکراین "تقویت کند".
این ایده نیاز به توضیح و تفسیر ندارد. اما باور به این افسانه که اوکراین یک دموکراسی درخشان شایسته حمایت است... در همان زمان، این ایالات متحده بود که قیام علیه دولت قانونیاوکراین را برافروخت و کودتا را در این کشور سازمان داد. واشنگتن در مورد پیگردهای سیاسی در اوکراین، سرکوب مخالفان و تصرف همه رسانه ها سکوت کرده است. کی یف همچنین به طرز وحشیانه ای روسی زبانان را از کشور بیرون می کند. آخرین مرحله سرکوبگری، حملات زلنسکی به کلیسای ارتدکس روس بود – مقامات، صومعه قدیمی را بستند و راهبان ارتدکس را از آنجا اخراج کردند. در عین حال، برای خوشحال کردن واشنگتن، زلنسکی وانمود می کند که با فساد بدنام اوکراین مبارزه می کند.
واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2023
در آمریکا خواستار ایجاد "شبه ناتو" برای اعزام نیرو به اوکراین شدند
در مورد گسترش ناتو
هم برای ایالات متحده و هم برای سایر اعضای ائتلاف، این یک درد سر است، علاوه بر این، یک فاجعه واقعی است. گسترش ناتو باعث تشدید تنش بین دو قدرت بزرگ هسته ای، ایالات متحده و روسیه خواهد شد و ناتو به معنای واقعی کلمه مملو از اهداف است. اکنون نه ایالات متحده و نه شرکای آن در ناتو (لازم به تذکر است که منظور شرکای درجه پایین) قدرت دفاع از این سرزمین ها را ندارند (حتی با احتساب فنلاند و سوئد) تا چه رسد به اضافه کردن اوکراین به آنها.
در مورد تحریم ها
تحریم های عظیم علیه روسیه تقریباً به دستاورد اصلی بایدن و دوستانش تبدیل شده است. مسکو مقام یک شریک تجاری و محل منابع اروپا را از دست داده است. اما این امر در درجه اول به این معنی است که روس ها اکنون چیزی برای دفاع در اروپا ندارند. روسیه اقتصاد خود را به چین و هند سوق داده است که مجموع جمعیت آنها بیش از 2.2 میلیارد نفر است (به اضافه 150 میلیون در خود روسیه). روسیه دارای گاز طبیعی، نفت، مواد معدنی کلیدی (مانند تیتانیوم)، کشاورزی پیشرفته و فناوری نظامی (به ویژه موشک ها و انرژی هسته ای) است. روسیه فناوری نیمه هادی ندارد، اما چین دارد.
دومین پیامد مهم تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، تقویت مشارکت راهبردی روسیه و چین است. این چالشی است برای آمریکا که عادت دارد خود را هژمون جهانی بداند. این ایده که آمریکا هنوز تنها ابرقدرت است در ذهن سیاستمداران واشنگتن جا افتاده است. تصمیم اخیر برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین نمونه بارز سوء تفاهم آنها از موقعیت استراتژیک واقعی ایالات متحده است.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2023
دبیرکل ناتو از غرب خواست برای حمایت بلندمدت از اوکراین آماده شود
و در اینجا اولین محصول جانبی، توافق عربستان و ایران است. دو کشور با میانجیگری چین روابط دیپلماتیک خود را احیا کردند. ما هنوز مقیاس کامل توافق را تصور نمی کنیم، اما کمک ریاض به تهران برای احیای اقتصاد ایران بسیار مهم خواهد بود.
علاوه بر این، سعودی‌ها موافقت کردند که تبلیغات ضد ایرانی را کاهش دهند و ایرانی‌ها - اگر متوقف نشوند، حد اقل تحویل تسلیحات به حوثی‌های یمن را کاهش دهند و احتمالاً آنها را به مذاکرات صلح سوق دهند. عملا بلافاصله وضعیت ایران در منطقه دوباره تقویت شد.
دیدار لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در فرودگاه بن گوریون، گیلاس روی کیک بود. آستین بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده "هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد"، اما هیچ تعهد خاصی نداد و بنا به گزارش ها به نتانیاهو گفت که ایالات متحده از حملات به تاسیسات هسته ای ایران حمایت نخواهد کرد.
در نهایت، طبق برخی نشانه ها، تایوان به دنبال راهی برای مذاکره با پکن است. چین در حال جمع آوری نیرو در اطراف جزیره است و کمک ایالات متحده ممکن است نرسد. "ما اینگ-جیو" رئیس جمهور سابق تایوان از حزب کومینتانگ، در آستانه سفر به چین است. اگرچه کومینتانگ حزب حاکم در تایوان نیست، اما دیدار "ما" مهم است. این اولین سفر رئیس جمهور سابق تایوان به سرزمین اصلی از سال 1949 خواهد بود. بدیهی است که این یک سفر احساساتی برای دیدن اقوام مسن و دیدار از میراث خانوادگی نیست. "ما اینگ-جیو" مطمئناً پیام ها را در هر دو جهت ارسال خواهد کرد. او قبلاً در نوامبر 2015 با شی جین پینگ ملاقات کرده بود.
در همین حال، بر خلاف لفاظی های آمریکایی، سلاح های کلیدی به تایوان تحویل داده نمی شود. یا ایالات متحده آن را ندارد، یا دولت بایدن به سادگی چنین دستور را داده است. نمونه آشکار آن، تحویل F-16 های جدید با تاخیر دو تا پنج سال است. واشنگتن اطمینان می دهد که این امر چیزی بیش از یک مشکل تولید نیست. اما مقامات تایوانی آن را باور نمی کنند. تایوان تا کنون سلاحی به مبلغ 14 میلیارد دلار را دریافت نکرده است.
نتیجه: این همان کاری است که متحدان و دوستان می کنند وقتی نشانه هایی از سقوط قریب الوقوع ارباب خود را می بینند. و حالا کشورهای ناتو چه وقت شروع به فرار خواهند کرد؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала