اردوغان: قرارداد غلات تمدید شد

اردوغان
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2023
اشتراک
رئیس جمهورترکیه خبر داد که قرارداد غلات تمدید شد.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از تی آر تی خبر، رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهورترکیه، روز شنبه، بیان کرد که در نتیجه مذاکرات ما، به تمدید توافق در مورد کریدور غلات دست یافتیم.
اردوغان در سخنرانی در شهر چاناکاله واقع در غرب ترکیه گفت: مدت قرارداد غلات که در 19 مارس به پایان می رسد، تمدید شده است. ما به لطف مذاکراتی که با دو طرف (روسیه و اوکراین) انجام دادیم، تمدید را برای دوره جدید توافق تضمین کردیم. وی همچنین از تلاش های سازمان ملل برای تمدید این توافقنامه ها تشکر کرد.
روز شنبه، 18 مارس، دومین دوره قرارداد چهارجانبه (روسیه-ترکیه-اوکراین-سازمان ملل) یا به اصطلاح "ابتکار دریای سیاه" درباره صادرات غلات اوکراینی به پایان می رسد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز جمعه تایید کرد که مسکو قرارداد غلات را 60 روز تمدید می کند. پیش از این قرارداد به مدت 120 روز تمدید شده بود.
قرارداد غلات، که در 22 جولای 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراینی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا می باشد. مرکز هماهنگی مشترک در استانبول مسئولیت هماهنگی حرکت کشتی ها را بر عهده دارد.
این قرارداد در 18 نوامبر 2022 منقضی شد، اما به معنای تمدید خودکار به مدت 120 روز تا 18 مارس بود، اگر هر یک از طرفین مخالفت نکردند. وزارت خارجه روسیه گفت که 'هیچ اعتراضی دریافت نشده است'، در عین حال خاطرنشان کرد که طرف روسی اجازه تمدید فنی 'ابتکار دریای سیاه' برای صادرات غلات اوکراینی را بدون هیچ تغییری در شرایط و محدوده می دهد.

این معامله به خودی خود بخشی جدایی ناپذیر ازتوافق نامه بسته است که از جمله موارد دیگر، رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه را فراهم می کند . مسکو خاطرنشان کرد که این دقیقاً همان چیزی بود که محقق نشد. در عین حال، سازمان ملل تضمین هایی مبنی بر رفع محدودیت ها داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала