گزارش و تحلیل

دومینوی فروپاشی به آمریکا رسیده است

CC BY 2.0 / John Sonderman / US Department of Commerceوزارت بازرگانی آمریکا دیگر اقتصاد روسیه را اقتصاد بازار نمی داند
وزارت بازرگانی آمریکا دیگر اقتصاد روسیه را  اقتصاد بازار نمی داند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2023
اشتراک
بسیاری از شخصیت ها و سیاستمداران کارکشته غربی و آمریکایی دولت آمریکا و کشورهای غربی را از ورود به درگیری با روسیه در شرق اروپا بر حذر می داشتند و باور داشتند که درگیر شدن غرب در این ماجرا می تواند موجب فروپاشی ایالات متحده شود.
شاید بتوان گفت معروف ترین این افراد هنری کسینجر روباه پیر سیاست آمریکا و ایلان ماسک ثروتمندترین فرد روی کره زمین به شمار می آیند.
لابی های پشت پرده تسلیحات و نفت و سودجویان از خونریزی انسان ها در جهان در کنار لابی های قدرت پشت پرده آمریکا همه به یکباره به آنها حمله ور شدند و حتی آنها را وادار کردند تا حرف های خود را در برخی موارد پس بگیرند.
شاید برخی به یاد داشته باشند حتی قبل از شروع عملیات ویژه روسیه همان هنری کسینجر بارها اظهار داشته بود که به هر ترتیبی شده آمریکایی ها و غربی ها باید رضایت روسیه را جلب کنند و نگذارند کار به درگیری بکشد چون درگیری به نفع آنها نیست و بسیاری از سیاستمداران آمریکایی از سیاست های خصمانه بایدن و لابی های قدرت آمریکا بر علیه روسیه انتقاد می کردند.
حتی ترامپ هم بایدن را متهم به مزدوری از طریق فرزندش هانتر بایدن برای مافیاهای اوکراینی کرد و امروزه هم بسیاری باور دارند که بایدن به دلیل سر سپردگی به خواسته های پسرش که حقوق بگیر مافیاهای اوکراینی بوده و هست موجبات راه افتادن یک جنگ تمام عیار در شرق اروپا را فراهم کرده است.
وقتی درباره مافیاهای اوکراینی صحبت می کنیم باید به یاد داشته باشیم که زلنسکی هم توسط همین مافیاها و به صورت علنی در اوکراین به قدرت رسیده است.
هیچ کس در جهان نیست که نداند زلنسکی نوچه ایگور کولومویسکی فاسد ترین رهبر مافیای اوکراین بوده و هانتر بایدن هم سالها است که برای کولومویسکی کار می کند.
آمریکایی ها همه تلاش خود را انجام دادند تا روسیه را وادار کنند برای دفاع از خود دست به عملیات ویژه ای بزند و نئو نازی ها را از خاک خود و از بالا سر ملت روس دور کند.
آنها به خوبی می دانستند که امکان ندارد روسیه وقتی که امنیت ملی و موجودیت ملت خود را در خطر می بیند واکنش نشان ندهد.
همان زمان هم بلا فاصله تحلیلگران آمریکایی از جمله همان آقای کسینجر اظهار داشتند هر چه سریعتر باید هر آنچه روسیه می خواهد را به روسیه بدهید و جلوی این ماجرا را بگیرید چون در نهایت این ماجرا می تواند موجبات فروپاشی بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا را فراهم کند.
اما بایدن و تیم او به سیاست های خصمانه خود بر علیه روسیه ادامه دادند و علاوه بر اینکه صد ها میلیارد دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی را خرج ماجراجویی های پسر بایدن و مافیاهای اوکراین کردند کشورهای اروپایی را نیز وادار به هزینه کرد کلان در این ماجرا کردند.
برخی هزینه ها عیان است مثل هزینه های مالی مستقیم که به اوکراین ارسال می شود و یا تسلیحاتی که ارسال می گردد و برخی پنهان مثل یارانه هایی که کشورهای غربی امسال مجبور شده اند بابت حفظ قیمت انرژی پرداخت کنند.
فقط آلمان سال گذشته چیزی حدود 230 میلیارد یورو بابت جبران ما به التفاوت قیمت حامل های انرژی هزینه کرده است.
بقیه هم به تناسب مصرف انرژی شان همین هزینه ها را پرداخت کرده اند.
بسیاری از کارخانه ها و شرکت های اروپایی هم به دلیل هزینه های بالا مجبور شده اند که کسب و کار خود را تعطیل کنند و یا کسب و کار خود را به کشورهای دیگر مانند ایالات متحده و یا کانادا منتقل کنند و موجبات بیکاری هزاران شهروند اروپایی را فراهم کنند.
علاوه بر همه اینها حدود 17 میلیون اوکراینی که لحظه شماری می کردند دربهای اروپای غربی برایشان باز شود به یکباره به عنوان پناهنده وارد این کشورها شدند و آمریکا کشورهای اروپایی را وادار کرد هزینه اقامت همه آنها راتامین کنند و به قول معروف امروزه اوکراینی ها در اروپای غربی خوش نشین شده اند و مردم اروپا بی خانمان و خانه نشین شده اند.
مردم اروپا مجبور هستند کار کنند و زحمت بکشند و مالیات بپردازند تا هزینه اقامت اوکراینی ها و ماجراجویی های زلنسکی و پسر بایدن را پرداخت کنند.
زمانی که برخی بحث زمستان سرد برای اروپا را می کردند برخی ساده لوحان تصور می کردند منظور این است که مثلا امسال قرار است شهروندان اروپایی یخ بزنند و چون یخ نزدند پس زمستان سرد در راه نبود.
منظور از عبارت زمستان سرد همین بود که اروپایی ها مجبور خواهند بود اوضاع سختی را متحمل شوند که شده اند.
اینکه به جای هزینه کردن این همه پول مالیات دهندگان برای رفاه مردم دولت های اروپایی مجبور باشند برای جبران ما به التفاوت هزینه انرژی خرج کنند به خودی خود نشان می دهد که چه قدر زمستان سختی را گذرانده اند و امروزه این بحث مطرح است که تا چه زمان می توان تحمل چنین زمستانی را داشت؟
مضاف بر این مسائل سیاست های غیر منطقی که کشورهای غربی بر علیه روسیه اتخاذ کردند و حساب های روسیه و مردم روسیه را توقیف و یا مصادره کردند موجب ایجاد بی اعتمادی به بانک های غربی شده است.
آن زمان که همه درباره تروریسم اقتصادی و افراط سیاستمداران آمریکایی در سوء استفاده از دلار به عنوان ابزار سیاسی اخطار می دادند بسیاری متوجه نبودند که منظور از این اخطارها چیست.
امروز می توان شاهد نتیجه همان سیاست های آمریکا بود.
دولت آمریکا برای اینکه بابت ماجراجویی های آن در اروپا مردم فشار تحمل نکنند تلاش کرد با افزایش بهره و سیاست های مختلف مالی دیگر ارزش دلار را بالا ببرد و عملا به نوعی حتی تو سر متحدین اروپایی خود هم زد.
اما همان سیاست ها امروزه تاثیرش را در آمریکا نشان می دهد.
فروپاشی بانک های آمریکایی و بعد از آن اروپایی که از هفته قبل شروع شده همه به دلیل این سیاست ها بوده و هست.
به قول معروف لرز زمستان سرد تازه شروع شده و فروپاشی دومینو وار کم کم خودش را نشان خواهد داد.
معمولا این فروپاشی با بانک ها شروع می شود اما به سرعت به بخش های دیگر اقتصادی نیز سرایت می کند چون ساختار مالی ایالات متحده به گونه ای است که همه این دومینو ها به هم وصل هستند و وقتی یکی می افتد بقیه به سرعت پشت سرش می افتند.
شاید برخی به یاد داشته باشند که زمان شروع عملیات ویژه روسیه بسیاری از غربی ها منتظر بودند با تحریم های کذایی و سیاست های اقتصادی خصمانه بر علیه روسیه شاهد فروپاشی اقتصادی روسیه باشند اما ظاهرا امروزه جریان بر عکس شده و فروپاشی اقتصادی آمریکا شروع شده است.
نشت گاز در نورد استریم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2023
سیاستمدار مشهور فرانسوی، آمریکا را به خرابکاری در خط لوله های نورد استریم متهم کرد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала