گزارش و تحلیل

فعاليت ۲۷۲ سرمایه گذار خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران

© Photoعلی رسولیان، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران
علی رسولیان، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2023
اشتراک
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۷۲ سرمایه گذار خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال هستند که حدود ۱۱ هزار نفر در واحدهای صنعتی و تولیدی آنها مشغول به کار می باشند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران علی رسولیان، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در نشست خبری با رسانه‌های خارجی مقیم تهران، گفت: 851 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که بیش از ۵۰هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال هستند.
وی، همچنین اضافه کرد: واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی كشور برای بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل نموده اند. همچنین ۴۷هزار طرح در حال احداث نیز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که با تکمیل آن‌ها زمینه اشتغال بیشتری فراهم می‌شود.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: 1060 واحد از اين واحدهاي توليدي صادرات محور هستند که محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.
Флаг Белоруссии - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2023
آمادگی بلاروس برای فعال کردن اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک با ایران
رسولیان، تصریح کرد: به عنوان نمونه زعفران و محصولات مرتبط به کشورهایی از جمله عراق، ترکیه و آذربایجان صادر مي‌شود. حوزه محصولات شیمیایی به کشورهای عراق، آذربایجان و گرجستان، محصولات حوزه نساجی به کشورهایی نظیر آلمان، قطر و کویت صادر مي‌شود.
محصولات حوزه لوازم خانگی به کشورهایی از جمله عراق، افغانستان و محصولات حوزه سنگ و سرامیک به ترکیه، ایتالیا، عراق و امارات صادر می شود.
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنان خود، يادآور شد: ۲۷۲ سرمایه گذار خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال هستند که حدود ۱۱هزار نفر در واحدهای صنعتی و تولیدی آنها مشغول به کار می باشند.

رسوليان، اظهار كرد: 82 کنسرسیوم صادراتی در حوزه‌های مختلف داریم. کنسرسیوم‌های صادراتی برای ارتقاء شاخص‌های تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط بازار خوبي به وجود می‌آورند.

وي، افزود: از بیش از ۵۰ هزار واحد تولیدی درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی حدود ۹۸ درصد کوچک و متوسط هستند که باید به ارتقاء رقابت پذیری آنها کمک شود و یکی از بهترین راه‌ها رسیدن به بازارهای خارجی می باشد.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین اضافه كرد: ۵۰۵ خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده است، کار ۱۲۲ خوشه تمام شده و اجرا شده است و ۵۴خوشه نیز در حال اجرا می‌باشد.
رسوليان، ادامه داد: توانمندسازی شاغلین واحدهای صنعتی و تولیدی به عنوان یک اولویت در دستور کار است که در این زمینه کارهای مختلفی انجام شده است.
وی تصريح كرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران براي حضور در نمایشگاه‌هاي داخلی، اعزام هیئت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌هاي خارجی به عنوان بسته‎های حمایتی مشوق‌هاي لازم را به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط ارائه می‌دهد، راه افزایش تولید در واقع ارتقاء تقاضای خارجی است که منجر به افزايش شاخص‌های تولید، افزایش صادرات و اشتغال می‌شود.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: حمایت از طرحهای پژوهشی نیز به عنوان يك اولويت دنبال می‌شود که ۶۶۱ طرح پژوهشی انجام شده است.

رسوليان اظهار كرد: یک هزار و ۶۵۰ واحد صنعتی مستعد دانش بنیان شدن شناسايي شده است که ۷۵۹ واحد تاکنون دانش بنیان شده اند. همچنين ۲۲۹ واحد دیگر شناسایی شده و ۹۷ شرکت دانش بنیان شده است و به بيش از صد شركت دانش بنيان زمين واگذار شده است.
وي، افزود: حمایت از ایده های نوآورانه و فناورانه نیز در دستور کار است كه ۲۳۵ رویداد در این حوزه برگزار شده است. 40 مرکز خدمات فناوری برای توسعه و عارضه یابی داریم، ۶۵۰ مشاور در این مراکز مشغول به کار هستند و ۶ شهرک فناوری فعال نیز وجود دارد.
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2023
گزارش و تحلیل
آیا این همه سرمایه گذاری برای اقتدار لازم است؟
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه سخنان خود، اضافه كرد: امسال در مجموع در سطح کشور بیش از ۹ هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور سرمایه گذاری شده است که تاکنون بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌هایی از جمله تامین آب، برق، گاز، افزایش اراضی جدید و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود با موفقیت انجام شده است.
رسوليان، يادآور شد: از راه‌اندازي شهرك‌هاي انرژي خورشيدي و تامين پايدار برق با استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير حمايت مي‎كنيم. در این راستا ۹۲ شهرک صنعتی دارای ظرفیت به وسعت ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار به ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) معرفی شده است که اتصال به پست و بسترها فراهم گردیده است و از بخش خصوصي توانمند و سرمايه گذاران خارجي براي مشاركت و سرمايه گذاري در اين حوزه دعوت مي‌‌نمايم.
وي، گفت: حدود ۲۰ هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری در سطح کشور وجود دارد كه زيرساخت‌هاي لازم براي حضور سرمايه گذاران و فعاليت صنعتي در آن‌ها فراهم گرديده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала