گزارش و تحلیل

کنعانی: توافق مکتوب تبادل زندانیان موجود است

وزارت خارجه
وزارت خارجه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2023
اشتراک
اگر از طرف آمریکایی همه چیز به خوبی پیش برود می توانیم به زودی شاهد آزادی زندانیان باشیم.
روز گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از حصول توافق با ایالات متحده آمریکا با واسطه برای آزادسازی زندانیان دو کشور خبر داد و گفت اگر از طرف آمریکایی همه چیز به خوبی پیش برود می توانیم به زودی شاهد آزادی زندانیان باشیم این در حالی است که ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا این موضوع را دروغی ظالمانه توصیف کرد و گفت در تلاش است تا زندانیان را آزاد کند.
آقای دکتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما هم در زمینه مذاکرات از طریق واسطه هایی که در حال ایفای نقش هستند پیام‌های متعددی را رد و بدل کردیم و هم در بحث زندانیان.
در این زمینه ما پیش از این توافق مکتوب میان دو کشور از طریق واسطه را امضا کردیم طرفی که تکذیب می‌کند دولت آمریکا است اما من مواضع آقای پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را یادآور می شوم، که مروری بر مواضع نشست های گذشته خود داشته باشد ایشان تاکیدی بر این نکته داشته است که دولت آمریکا روی پرونده زندانیان کار، تلاش و پیگیری می‌کند.
سوال اینجاست آمریکایی‌ها آیا در خلا و به طور یکجانبه روی این موضوع کار، تلاش و پیگیری می‌کند یا از طریق واسطه ها و در چارچوب پیام هایی که رد و بدل می شود؟
کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2023
کاخ سفید: به تلاش برای آزادی زندانیان دو تابعیتی در ایران ادامه می‌دهیم

در هر صورت توافق مکتوب در ارتباط با موضوع زندانیان وجود دارد و در ارتباط با موضوع هسته ‌ای نیز دیپلماسی فعال است و کشورهایی در حال نقش‌آفرینی هستند، بنابراین اینکه دولت آمریکا چنین ادعایی می کند را باید در مشکلات دولت آمریکا جستجو کرد، دولت آمریکا مدت‌ها است که نیت سو، خلف وعده و عدم التزام به تعهدات خود را نشان داده، اما در زمینه دیپلماسی ایران خوشبین است و در صورتی که طرف مقابل حسن نیت خود را ثابت کند آمادگی مذاکرات را داریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر بی طرفی ایران در درگیری اوکراین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جنگ اوکراین همواره مواضع خود را اعلام کرده، ایران از ابتدا مخالف درگیری در اوکراین بوده و در ارتباط با جنگ می‌توانم بگویم که ما به عبارتی بی طرف بودیم، بی‌طرف به معنای عدم حمایت از یک طرف علیه طرف دیگر.
در این جنگ ما هیچ گاه از استمرار جنگ در اوکراین حمایت نکردیم و بارها اعلام کردیم تسلیحات و تجهیزاتی را به هیچکدام از دو طرف برای استفاده در جنگ ندادیم و به عبارتی از طرفی حمایت نکرده ایم ما حتی در ارتباط با مناطقی که به روسیه الحاق شد به رغم دوستی با دولت روسیه در این زمینه از چنین اقدامی حمایت نکردیم، چرا که جمهوری اسلامی ایران بر پایبندی به حقوق و مقررات بین‌المللی و تمامیت ارضی کشورها معتقد است.
وی تاکید کرد: ما حتماً اتهامات وارده در خصوص صادرات تسلیحات از جمله پهپاد ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ را تکذیب می‌کنیم کما اینکه بارها این موضوع را تکذیب کردیم و در تماس با دولت اوکراین اعلام کردیم آمادگی داریم تا برای پایان جنگ از ظرفیت‌های دیپلماتیک با توجه به وجود روابط سیاسی با اوکراین و روابط نزدیک با روسیه استفاده کنیم.
اما جمهوری اسلامی ایران کماکان معتقد است که باید به علل و ریشه‌های این جنگ ویرانگر نیز توجه کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала