گزارش و تحلیل

دو کشور عضو "اکواس" جز پنج مقصد اول صادراتی ایران به آفریقا

CC BY-SA 4.0 / Gigel.atat / Yantian-port from above (cropped image)تجارت جهانی در آستانه فاجعه قرار دارد
تجارت جهانی در آستانه فاجعه قرار دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2023
اشتراک
قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: با وجود رشد هشت درصدی تجارت ایران و قاره و آفریقا در 11 ماهه امسال ، تجارت ما با اعضای اکواس کاهش داشته که با حضور سران و وزرای این 15 کشور در ایران و اراده سیاسی طرفین می توان شاهد جهش تجاری با این کشورها در غرب آفریقا بود.
سید روح اله لطیفی ،قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در آستانه ورود مقامات عضو اکواس به تهران اظهار داشت: با اهتمام و توجه به کشورهای آفریقایی در دولت سیزدهم ، حضور سران و وزرای عضو اکواس به تهران که از فردا نشست هایی در خصوص توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت ، نشان از اراده سیاسی این کشورها برای تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری با کشورمان علیرغم همه محدودیت ها دارد .
وی افزود: جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا که اصطلاحا به آن اکواس گفته می شود اساسا یک سازمانی اقتصادی است که برای تسهیل تجارت بین اعضا از جمله پول واحد و حذف تعرفه های گمرکی شکل گرفته است و نزدیک شدن به این سازمان اقتصادی و اعضای آن می تواند منجر به رونق تجارت با این کشورها که جمعیت 400 میلیون نفری را در بر می گیرد شود.
 محمد رضوانی فر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2023
صادرات غیرنفتی ایران به ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید

سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن تجارت ایران گفت: در یازده ماه امسال،دو میلیون و465 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 239 میلیون دلار بین ایران و آفریقا تبادل شد که 602 هزار و 654 تن به ارزش 336 میلیون و 412 هزار دلار مربوط به کشورهای اکو اس بوده است .

لطیفی افزود: از کل تجارت ایران با قاره آفریقا 2میلیون و 379 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 155میلیون و 532 هزار دلار صادرات ایران به 45 کشور از 55 کشور آفریقایی بوده که با رشد 6 درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده اما سهم صادرات ما به کشورهای اکواس(غرب آفریقا) 596 هزار و 344 تن کالا به ارزش 327 میلیون و 394 هزار دلار بوده که با وجود رشد صادرات کشورمان به کل آفریقا در این منطقه کاهش 34 درصدی را شاهد بودیم .


وی در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی به آفریقا توضیح داد: در بین 45 مقصد صادراتی ایران در 11 ماهه امسال به آفریقا ، کشور آفریقای جنوبی 304 میلیون دلار، موزامبیک 189 میلیون دلار، غنا 156 میلیون دلار، سودان 142 میلیون دلار و نیجریه 129 میلیون دلار کالا از ایران خریداری کردند و به ترتیب پنج مقصد اول کالاهای ایرانی به قاره آفریقا بودند که دو کشور غنا و نیجریه عضو اکواس هستند .
لطیفی در خصوص واردات از کشورهای آفریقایی گفت: 22 کشورآفریقایی در 11 ماهه امسال فروشنده کالا به ایران بودند که در مجموع 85 هزار و 851 تن کالا به ارزش 83.5 میلیون دلار از این کشورها خریداری شده که از این میزان فقط دو کشور ساحل عاج و غنا که عضو اکواس هستند با چهار هزار و 310 تن کالا به ارزش 9 میلیون و 18 هزار دلار فروشنده کالا به کشورمان بودند .
وی افزود: واردات جمهوری اسلامی ایران از کشورهای آفریقایی در 11 ماه امسال 61 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته و رشد واردات از کشورهای اکواس نیز 28 درصد بوده است تانزانیا با 19.6 میلیون دلار، کنیا با 17 میلیون دلار، آفریقای جنوبی با 13.7 میلیون دلار، غنا با 9 میلیون دلار و سیشل با 7.1 میلیون دلار پنج کشور اول فروش کالا به ایران در بین کشورهای آفریقایی بودند که کشور غنا در این بین عضو اکواس به شمار می رود.
Конференц-центр и офисный комплекс Африканского союза в Аддис-Абебе, Эфиопия - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2023
اخراج هیات اسرائیلی از نشست اتحادیه آفریقا در اتیوپی

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: ما باید از فرصت ورود به اکواس به واسطه پول واحد، مسلمان بودن اعضا و تعرفه های پایین گمرکی با اراده سیاسی کشورها ،فعال تر شدن بخش خصوصی کشورها ،معرفی مناسب کالاها ،حل مشکلات حمل و نقل و بهره گیری از فرصت پول واحد این کشورها یا تهاتر کالا بهره بیشتری ببریم که تجربه نشان داده غرب آفریقا با دارا بودن بیش از 27 درصد جمعیت آفریقا و داشتن کشاورزی و منابع نفتی مناسب می توانند شرکای مناسب و بازار هدف مطلوبی برای جمهوری اسلامی ایران باشد.
گفتنی است کشورهای بنین،بورکینافاسو، کیپ ورد، ساحل عاج، گامبیا، غنا ،گینه، گینه بیائو، لیبریا، مالی،نیجر، نیجریه،سنگال ،سیرالئون،توگو عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) هستند که از جمعیت 400 میلیونی این منطقه بیش از نیمی آز آن مربوط به نیجریه با حدود 220 میلیون نفر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала