Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

کشف ذخایر لیتیوم در همدان، گنج جدیدی که در ایران یافت شد

Образец лития - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2023
اشتراک
محمدهادی احمدی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: برای اولین بار زمین شناسان ایرانی موفق به کشف دو معدن لیتیوم در دشت قهاوند شدند.
راه اندازی این معادن 4 سال به طول می انجامد. میزان ذخایر کشف شده 8 میلیون و 500 هزارتن کانسنگ لیتیوم برآورد شده است. گستره این دو معدن که استخراج سنگ لیتیوم در آنها برنامه ریزی شده است از 5 تا 6 کیلومتر مربع است.
منابع لیتیوم در طبیعت بسیار محدود است. لیتیوم سبک‌ترین و یکی از گران‌ترین فلزات کمیاب در جهان است. بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا درسال 2021، منابع لیتیوم شناسایی شده در سراسر جهان به طور قابل توجهی افزایش یافته و حدود 86 میلیون تن است.
کشف لیتیوم درایران به عنوان دستاورد مهمی در اکتشاف مواد معدنی این کشور محسوب می شود، زیرا می تواند بر مشکلات فناوری که در بسیاری از زمینه ها ناشی از تحریم های اعمال شده علیه ایران به وجود آمده است، فایق آید.
اگر نقشه کلی ذخایر کشف شده لیتیوم در جهان را به تفکیک کشورها بررسی کنیم، ایران پس از بولیوی؛ با ظرفیت 21 میلیون تن، آرژانتین؛ با ظرفیت 19.3 میلیون تن و شیلی که از آمریکا با ظرفیت 7.9 میلیون تن پیشی گرفت، چهارمین کشور دارای این فلز کمیاب و استراتژیک در جهان است.
لیتیوم بر خلاف دیگر محصولات معدنی در حجم کم و در ابعاد کیلوگرم خرید و فروش می‌شود که این امر به‌علت قیمت بالا و سختی استحصال آن بوده و در صورتی که بتوان در استحصال و تولید این ماده معدنی به مزیت رسید، عملاً ارزش افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت.
بنابراین ایران نیز می تواند در اینجا از مزایای عملی برخوردار شود. ایران دیگر نیازی به واردات لیتیوم ندارد و فرصت های بیشتری برای کسب درآمد از صادرات این فلز گرانبها برای ایران وجود دارد. امروزه میانگین قیمت هر کیلوگرم این ماده معدنی در بازارمعادل 80 دلار است.
فهرست کشورها بر پایه ذخایر لیتیوم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2023
داده نمایی
فهرست کشورها بر پایه ذخایر لیتیوم + داده نمایی
کار برد فلز لیتیوم چیست؟
سهم عظیم لیتیوم به تولید باتری های مبتنی بر کربنات لیتیوم (74 درصد از لیتیوم استخراج شده در جهان) اختصاص دارد. این باتری‌های لیتیوم یونی در اکثر ابزارهای مدرن از جمله تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ، تجهیزات قابل حمل و لوازم الکترونیکی ضروری هستند.
استفاده از لیتیوم در صنعت خودرو اهمیت ویژه ای دارد. لیتیوم یک فلز ضروری برای باتری در تمام خودروهای الکتریکی است.
لیتیوم برای ساخت شیشه های فلورسنت که در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند استفاده می شود. 14 درصد کل لیتیوم استخراج شده در جهان در این صنعهت استفاده می شود.
سولفید لیتیوم، همراه با سولفید مس، به بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند تولید نیمه هادی برای مبدل های ترموالکتریک (ترموکوپل) و همچنین ذخیره سازی مواد شیمیایی و منابع جریان تبدیل شده است.
لیتیوم نقش مهمی در انرژی هسته ای ایفا می کند، زیرا تنها منبع موجود ایزوتوپ رادیواکتیو تریتیوم است که در ساخت میله هایی استفاده می شود که سیستم حفاظتی راکتور را تنظیم می کنند.
لیتیوم همچنین برای صنایع دفاعی نظامی ضروری است. به عنوان مثال از لیتیوم هیدرید به عنوان سوخت موشک و برای استخراج سریع هیدروژن استفاده می شود.
لیتیوم در حمل و نقل هوایی و تجهیزات نظامی نیز استفاده می شود در جای که گریس لیتیوم مورد نیاز است .
در متالورژی برای اکسید زدایی و افزایش شکل پذیری و استحکام آلیاژها استفاده می شود.
لیتیوم همچنین به طور فعال برای تولید داروهای روانگردان در پزشکی استفاده می شود.
لیتیوم بروماید در سیستم های تبرید جذبی استفاده می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала