کند شدن فرایند همگرایی جهانی به دلیل بحران اوکراین

CC BY 2.0 / Nicolas Raymond / نقشه دنیا
نقشه دنیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2023
اشتراک
رئیس سابق سیا: روند همگرایی جهانی به طور چشمگیری کند شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «بلومبرگ»، دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا، ژنرال بازنشسته آمریکایی، معتقد است که بحران ژئوپلیتیکی که به دلیل عملیات نظامی ویژه روسیه ( در اکراین و تنش‌های فزاینده بین ایالات متحده و چین بروز کرده است، منجر به "کندی" روند همگرایی جهانی شده است.
وی در ادامه افزود: " ما در دوران تجدید رقابت قدرت های بزرگ هستیم که در آن ژئوپلیتیک تا حد زیادی تعیین‌کننده فرصت های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری است. جهانی سازی به هیچ وجه به پایان نرسیده است، اما اکنون با رشد کند تجارت جهانی، این روند حالت "فراید آهسته متعادل سازی" را بخود گرفته است.
افزایش قیمت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.01.2023
پیش بینی رکود اقتصاد جهانی در سال نوی 2023 میلادی
در حالی که ایالات متحده می تواند سرمایه گذاری و همکاری با هند، فیلیپین، ویتنام، مکزیک و سایر کشورها را افزایش دهد، هیچ یک از آنها نمی تواند جایگزین پتانسیل عظیم چین شود".
آژانس نامبرده یادآوری می کند که سازمان تجارت جهانی پیشتر زنگ خطر را به دلیل کاهش رشد تجارت جهانی به صدا درآورده بود. این سازمان مستقر در ژنو تخمین می زند که تجارت جهانی کالا در سال جاری 1 درصد افزایش یابد که در مقایسه با رشد 3.5 درصدی پیش بینی شده در سال 2022 کاهش شدیدی نشان می دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала