گزارش و تحلیل

یک ایرانی واقعی نمی تواند نابودی کشور خود را ببیند حتی به قیمت گذشت از حق خود

© Fotolia / Borna Mirahmadianایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.02.2023
اشتراک
هیچ کشوری را در دنیا نمیتوانید پیدا کنید که مخالف و موافق حکومت حاکم بر آن کشور در آن وجود نداشته باشند.
هیچ کشوری را در دنیا نمیتوانید پیدا کنید که مخالف و موافق حکومت حاکم بر آن کشور در آن وجود نداشته باشند.
ایران هم از این ماجرا مستثنی نمی باشد.
اینجا باید به این نکته توجه داشت که طبق تعاریف علوم سیاسی مخالف نظام حاکم با معترض به شرایط خاص بسیار با هم فرق می کنند.
مخالفین حکومت به چند گروه تقسیم می شوند.
1 - گروه هایی که اصلا موجودیت آن کشور را قبول ندارند، مثل گروه های تجزیه طلب در ایران.
2 – گروه هایی که نظام حاکم را قبول ندارند و خواهان سرنگونی و تغییر آن وبه قدرت رسیدن خودشان هستند، مثل سلطنت طلب ها یا مجاهدین خلق درباره ایران.
3 – گروه هایی که نظام حاکم را قبول دارند ولی خواهان ایجاد برخی تغییرات یا تعدیلات در نظام حاکم هستند، مثل اطلاح طلب ها و یا اعتدالگراها ویا برخی جناح های سیاسی در ایران، که عموما اختلافات اینها اختلافات درون سیستمی است و بیشتر نوعی رقابت جناح های سیاسی با یکدیگر تعریف می گردد.
ادامه اختلال اینترنت در شیراز  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2022
گزارش و تحلیل
انتقاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب ایران از سیاست های دولت ابراهیم رئیسی در حوزه اینترنت
درباره معترضین هم می توان آنها را به چند گروه تقسیم کرد:
1 – معترضینی که به دلیل وابستگی به جناح های سیاسی به خیابان می آیند و طبیعتا هر کدام آنها به یکی از 3 مجموعه بالا مرتبط هستند.
2 – معترضینی که هیچ وابستگی سیاسی ندارند وفقط به دلایل مسایل معیشتی و یا اجتماعی و یا اقتصادی ویا ... به خیابان می آیند وعموما خواست اینها سرنگونی نظام حاکم در یک کشور نیست بلکه فقط به دنبال محقق شدن یک هدف عموما معیشتی خاص هستند.
این مسایل هم می تواند بر اثر اختلافات اجتماعی مانند مساله حقوق زنان و یا اقلیت ها و یا به دلیل مسایل اقتصادی و معیشتی مثل گرانی و کم بودن حقوق و یا خودداری شرکتی از پرداخت حقوق و مزایای کارمندان و یا اخراج کارکنان و کارمندان و یا افزایش هزینه خاصی مثل قیمت سوخت ویا مالیات ویا ... باشد.
مثل مثلا اعتراضات جلیقه زرد ها در فرانسه و یا اعتراضات کامیون دارها در انگلیس و فرانسه و یا اعتراضات مردم آلمان و ایتالیا و ... بر علیه روند حمایت برخی کشورهای اروپایی از اوکراین و یا اوضاع و شرایط سخت زندگی در این کشورها و...
یا اعتراض های معروف به اعتراض های 99% بر علیه 1% در آمریکا.
حتی در برخی موارد اعتراض ها می تواند مثلا به دلیل مسایل زیست محیطی و یا اختلافات طایفه ای وقبیله ای میان دو طایفه و یا دو گروه اجتماعی و یا حتی مسایلی مانند حمایت از حقوق حیوانات و یا اختلاف بر سر حق آبه و یا ... باشد.
مثل مثلا اعتراضات سبزها بر علیه تخریب کنندگان محیط زیست و تخریب لایه اوزون که هر ساله هر جایی که جلسات گروه هفت برگزار می شود در مقابل آن هم اعتراضات هست و وابسته به اتباع یک کشور نمی باشد بلکه گروه های فرا ملیتی این اعتراض ها را ترتیب می دهند.
اقیانوس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2022
همکاری ایران و فنلاند در زمینه محیط زیست
یا اعتراض هایی که مثلا سبزها در اقیانوس ها بر علیه ماهیگیری صنعتی و... راه می اندازند.
به هر حال اینگونه که می بینیم اعتراض ها با همدیگر متفاوت است و نمی توان همه اعتراض های مردمی را در یک دسته بندی سیاسی قرار داد.
دقیق تر هم بگوییم مثلا ادعای اینکه هر اعتراضی در ایران انجام می شود با هدف سرنگونی نظام جمهوری اسلامی است ویا هر کدام از مخالفین سیاسی اینها را به حساب طرفداران خود بنویسد وبخواهند از بابت آن اعتراض ها امتیاز بگیرند.
بر عکس، عموما اکثر اعتراض هایی که حد اقل در ایران انجام می شود نشانه از وجود مردم سالاری در این کشور دارد و به این دلیل می باشد که طیف های مختلف اجتماعی به دنبال احقاق حقوق خود هستند، چه برخی موافق آن خواسته باشند چه مخالف آن.
همین که مردم ایران اینقدر فضا دارند که بتوانند به خیابان بیایند وخواسته خود را مطالبه کنند به خودی خود طبق همه موازین علوم سیاسی به عنوان وجود نوعی مردم سالاری در این کشور تلقی می گردد.
در بسیاری از کشورهایی که امروزه مدعیان حمایت از دمکراسی، که آمریکا مدعی سرکردگی آنها است، از آنها حمایت می کنند، شهروندان نمی توانند حتی به تنهایی صدای خود را در خلوت خود بلند کند چه رسد به تجمع و اعتراض و سر و صدا راه انداختن ویا حتی تخریب اموال عمومی و خصوصی و یا حمله به نیروهای حافظ امنیت و....
حال می رسیم به بحث مقاله و آن اینکه چرا آنهایی که به عنوان اپوزیسیون ایران در خارج کشور از آنها نام برده می شود جایگاه قابل اعتنایی درون ایران ندارند.
 عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
گزارش و تحلیل
دمکراسی آمریکایی یعنی حمایت از آنهایی که کوچکترین انتقاد را بر نمی تابند؟
توجه داشته باشید، گفتم جایگاه قابل اعتنا، چون شاید برخی هم ممکن است طرفدار اینها باشند اما طرفداران اینها جمعی را که اکثریت را در کشور تشکیل دهند تشکیل نمی دهند.
بله مردم در ایران با دشواری های مختلف معیشتی و اقتصادی و اجتماعی مواجه هستند واعتراض دارند اما این به معنای این نیست که آنها به دنبال سرنگونی نظام حاکم هستند.
آنها فقط به دنبال آن هستند که از این طریق صدایشان را به مسئولین برسانند تا راه و چاره ای برای مشکلاتشان پیدا کنند.
اپوزیسیون خارج کشور هم هروقت مردم به هر دلیلی صدای اعتراضشان بلند می شوند به دنبال آن هستند که موج سواری کنند وخودشان را مطرح کنند اما تا به حال موفق نشده اند جایگاهی اجتماعی برای خود ایجاد کنند.
این مسایل هم دلایل مختلفی دارد که بسیار زیاد است اما اگر بخواهیم چند دلیلی که از همه مهم تر است را مطرح کنیم چند دلیل اصلی به ذهن می آید.
1 – مردم ایران با تجزیه طلبی شدیدا مخالف هستند، حتی آنهایی که از اقوامی هستند که برخی از آن اقوام به دنبال تجزیه طلبی می باشند.
مخصوصا که این تجزیه طلبی با طرح ها و نقشه های دشمنان ملت ایران پیوند خورده باشد و نه با منافع قوم هدف.
فراموش نکنید که به صورت تاریخی ملت ایران از چندین قوم تشکیل شده که نام این اقوام، اقوام وارث تمدن ایرانی می باشد و هر کدام در ایرانی بودن مدعی هستند.
مثال می زنم کردهای ایران جزو اقوام اصیل ایرانی به حساب می آیند و اولین پایتخت ایران در هگمتانه بوده.
Russian Foreign Minister Sergey Lavrov  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2022
لاوروف وضعیت جهان را یک تراژدی برای تمدن غرب خواند
یا عرب ها یکی دیگر از اقوام وارث تمدن ایرانی هستند وزمانی پایتخت ایران در شوش بود.
یا وقتی درباره سیستان و بلوچستان صحبت می کنیم به یاد رستم و شاهنامه می افتیم.
یا وقتی درباره آذری ها صحبت می کنیم نمی توانیم فراموش کنیم که طی چندین قرن حکومت ایران در دست آنها بوده و آنها بودند که مرز و بوم ایران را نگاه داشتند.
فارس ها و لر ها و مازنی ها و گیلکی ها و ترکمن ها و ... که جای خود دارند.
بر عکس برخی کشورها که موجودیتشان بر اساس یک قومیت ایجاد شده، یا یک قوم بر دیگر اقوام تسلط دارد واقوام دیگر در این کشورها نفی می شوند مثل مثلا برخی کشورهای عربی یا ترکیه یا...، درباره ایران موجودیت ایران بر اساس اجتماع اقوام وارث تمدن ایرانی تشکیل شده وایران یعنی همه این اقوام نه قومی جدا از دیگری.
2 – بسیاری از ایرانیهایی که به خارج کشور سفر کرده اند با رویاهایی واهی به آنطرف آب رفتند اما تعداد زیادی از آنها از رسیدن به رویاهای خود ناکام مانده اند و امروزه نه راه پس دارند و نه راه پیش، و عموما اینها آنچه از آن به عنوان اپوزیسیون نام برده می شود را تشکیل می دهند و امیدوار هستند در صورتی که درون کشور اتفاقی بیافتد و نظام سرنگون شوند فرش قرمز برایشان پهن کنند و از آنطرف آب بیایند اینطرف آب وشاید هم چون چند صباحی آنطرف آب زندگی کردند مقداری بیشتر تحویلشان بگیرند و بتوانند به نان ونوایی برسند، وگرنه آنهایی که آنطرف آب برای خود زندگی درست حسابی تشکیل داده اند نه وقت دارند که بخواهند را درگیر این کارها کنند و نه اینکه حاضر هستند با اینها همراه شوند.
سازمان نظام پزشکی ایران: شیب افزایشی مهاجرت پزشکان نگران کننده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.01.2023
سازمان نظام پزشکی ایران: شیب افزایشی مهاجرت پزشکان نگران کننده است.
عموما اکثریت قاطع ایرانی های مقیم خارج کشور که در زندگی خود موفق هستند تمایل دارند خود وخانواده شان دائم به ایران تردد داشته باشند و ریشه خود را فراموش نمی کنند ومشکلی با حکومت ندارند، ولی خوب نباید فراموش کرد که میان 7 تا 9 ملیون ایرانی و یا ایرانی الاصل در خارج ایران زندگی می کنند، آمار دقیقی از تعداد آنها نیست، و کافی است ده درصد اینها به مخالفین جمهوری اسلامی ایران بپیوندند و از حمایت سیاسی ومالی و تبلیغاتی دشمنان ملت ایران برخوردار شوند تا هیاهوی بزرگی راه بیاندازند.
طی چند ماه اخیر سازمان های اطلاعاتی کشورهای دشمن ملت ایران هزینه های بسیار سنگینی انجام دادند تا ایرانی های مقیم خارج کشور را بر علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج کنند، اما مشاهده کردیم که اکثریت قاطع ایرانیان مقیم خارج کشور حاضر به همراهی با اینها نشدند و اینها برای اینکه آبرویشان نرود مجبور شدند از پناهنده های دیگر کشورها به عنوان سیاهی لشکر استفاده کنند و به آنها پول بدهند تا وسط جمع حرکت کنند.
علیرغم اینکه با استفاده از تکنیک های رسانه ای برخی رسانه های دشمن ملت ایران تلاش کردند تعداد حاضرین را زیاد جلوه دهند اما واقعیت امر این بود که سر جمع همه اینها در همه این کشورها به کمتر از 1% ایرانی های مقیم خارج کشور هم نمی رسید و این امر نشان می دهد که اینهایی که مدعی اپوزیسیون بودن هستند حتی آنطرف آب هم طرفدار چندانی ندارند، چه رسد به داخل کشور.
3 – دشمنان ملت ایران طی چند هفته اخیر تلاش کردند برای روشن نگه داشتن آشوبها افرادی را به عنوان لیدر جریان های مخالف نظام جمهوری اسلامی معرفی کنند و با حمایت از آنها، آنها را بزرگ کنند اما این افراد در حد و قواره رهبری جریان نبودند و کلا مشاهده می کنیم علیرغم همه سر و صداهایی که مراجع امنیتی کشورهای دشمن با ملت ایران راه انداختند اما روز به روز اینها کمرنگ تر می شوند.
موساد و سازمان اطلاعات ترکیه از ترور یک تاجر اسرائیلی توسط ایرانیان جلوگیری کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2022
رسانه ترکیه ای: موساد و سازمان اطلاعات ترکیه از ترور یک تاجر اسرائیلی توسط ایرانیان جلوگیری کردند
چهره هایی که توسط مجامع امنیتی دشمن ملت ایران مطرح شده اند ودر هیچ گروهی از مخالفان (طبق تعاریف متعارف علوم سیاسی) نمی گنجند و فقط صفت یا عنوان "ویرانی طلب ها" شایسته آنها می باشد.
ملت ایران علیرغم همه مشکلات واختلافاتی که دارد، ملتی بسیار ملی گرا است و به کشور خود علاقه دارد و به هیچ وجه نمی تواند بپذیرد فردی که حقوق بگیر دشمن است ودر راستای اهداف دشمن برای ویرانی کشور قدم بر می دارد بخواهد رهبری او را داشته باشد.
اینها اصلا هیچ برنامه وهدفی برای قانع کردن مردم ایران به اینکه اینها می توانند آینده بهتری را برای ملت ایران رقم بزنند نداشتند و ندارند، و فقط مدام به دنبال موج سواری بر احساسات برخی بودند وهستند، وتنها چیزی را که دنبال می کنند این است که کشور را به ویرانی بکشند، امری که برای بسیاری از ملت ایران واضح و روشن بود.
بگذارید مثالی بزنم، وقتی که امام خمینی (ره) می خواست در ایران انقلاب کند، اولین کاری که انجام داد نگارش ایده های خود برای تشکیل یک حکومت اسلامی بود.
تکلیف همه طرفداران او هم مشخص بود و همه می دانستند اگر پشت سر او راه بروند وانقلاب پیروز شود قرار است چه حکومتی ایجاد شود.
طبق تعاریف علوم سیاسی این ابتدایی ترین کاری است که رهبر یک جریان مخالف باید انجام دهد، اما مشاهده می کنیم اینهایی که توسط دشمنان ملت ایران عرضه شده اند کوچکترین برنامه ای برای آینده ایران ندارند، چه خوب چه بد، چه ما موافق آن باشیم چه مخالف آن.
عبارت ها و حرف های قلمبه سلمبه را بگذارید کنار اینها مال بچه ها است، طرح وبرنامه واقعی چیست؟
قاهره، پایتخت مصر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2022
سیاستمدار مصری: دشمنی آمریکا با ایران مانع نزدیکی تهران و قاهره می‌شود
وقتی هم می گوییم اینها ویرانی طلب هستند بی دلیل این را نمی گوییم، خواسته های آنها این را نشان می دهد:
1 – افزایش تحریم ملت ایران.
2 – تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح وبسیاری شخصیت هایی که کم و بیش درون داخل آبرویی دارند.
3 – ضربه زدن به بنیه های دفاعی ونفوذ منطقه ای ایران، امری که قرن ها است آرزوی ایرانی ها می باشد و خواسته دشمنان ملت ایران نابودی این اقتدار ایران است تا بتوانند بعدا به ایران حمله کنند و ایران را ویران و نابود کنند.
4 – تقاضا از بیگانگان برای ضربه زدن به اقتصاد ایران و به گشنگی کشاندن مردم.
5 – حمایت از هر کار منفی که به ملت ایران ضربه می زند از تحریم فرهنگی تا اجتماعی را ورزشی تا معنوی تا ... .
6 – انواع و اقسام صحبت های منفی بر علیه ملت ایران، مثلا یکی شان همین دو روز پیش کل خاورمیانه را جهنم نامیده بود، خوب اگر جهنم است چرا دست و پا می زنید به آن برگردید؟
7 – تقاضای قطع رابطه کشورهای غربی با جمهوری اسلامی ایران و اخراج دیپلماتهای ایرانی از کشورهای غربی، که خوب منجر به بستن سفارت های خارجی در ایران هم می گردد و حد اقل اش این است که شهروندان ایرانی که با خارج ایران میخواهند به هر دلیلی مراوده داشته باشند از خدمات دیپلماتیک محروم می شوند، چه کسی اینجا متضرر می شود؟
و...
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
دیدار وزیر خارجه آمریکا با دیپلمات‌های ارشد آلمان، فرانسه و انگلیس درباره ایران
سوالی که بسیاری این روزها می پرسند این است که اینها آیا حتی فکر می کنند که دستور العمل هایی که به آنها القا شده را اگر مطرح کنند موضع ملت چه خواهد بود یا نه؟
در این شرایط آیا توقع دارند که ملت ایران آنها را قبول کند؟
فردی که برای محقق کردن اهداف خود حاضر است زجر ملت را ببیند و از زجر کشیدن ملت لذت ببرد وبه دنبال ویرانی کشور است آیا می خواهد در آینده روی ویرانی ها حکومت کند یا می خواهد ویرانی ها را برای مردم ایران بگذارد و خودش با پول هایی که از مجامع امنیتی دشمن ملت ایران دریافت می کند برود عشق وحال؟
باز هم بد نیست به این مساله اشاره کنم که امام خمینی (ره) علیرغم اینکه در برهه هایی در شرایط بسیار بحرانی شدید مخصوصا از نظر مالی و فشارهای سیاسی قرار گرفته بود اما یک بار هم در مقابل اجنبی ها دست دراز نکرد، آنقدر در میان مردم ایران اعتبار داشت که لب تر می کرد همه حاضر می شدند دار و ندارشان را پای او بریزند.
بد نیست همینهایی که خود را لیدر اپوزیسیون می نامند یکبار از مردم ایران دعوت کنند از آنها حمایت مالی انجام دهند.
اه ببخشید حواسم نبود که به دلیل تقاضاهای همین ها آمریکایی ها سیستم بانکی ایران را تحریم کرده اند ومردم ایران نمی توانند حتی چند سنت هم برای اینها ارسال کنند، البته اگر هم می توانسند احتمالا نمی فرستادند.
امام خمینی (ره) نه از اجنبی پولی دریافت کرد و نه پدرش با خود ملیون ها دلار پول مملکت راخارج کرد تا سالها خودش و بچه هایش راحت خوش بگذرانند نه تقاضای ویران کردن ایران را کرد.
حتی یکبار هم ندیدید امام خمینی (ره) سر خود را برای رهبران کشورهای دیگر خم کند و یا برود دستبوس آنها و یا التماس کند آنها وی را به حضور بپذیرند و یا ...
دلار و تومان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2023
جزییات "طرح روسی" بانک مرکزی ایران برای دلار
اتفاقا بر عکس آنها بودند که التماس می کردند بروند دیدن امام خمینی (ره).
یکبار شما از زبان امام خمینی (ره) نشنیدید که به دنبال انتقام ترور عمدی پسرش توسط شاه می خواهد شاه و یا نظام حاکم وقت را سرنگون کند ویا تقاضا کرد کل مملکت ویران شود و یا اینکه یکبار از زبان او نشنیدید که وی از دشمنان ملت ایران تقاضا کند ملت ایران را تحریم کنند و یا فشار اقتصادی به مردم ایران بیاورند یا به ایران حمله کنند و یا توانمندی های نظامی و نفوذی کشور را سلب کنند ویا...
البته مردم هم به خوبی متوجه هستند که این تقاضا ها از کجا به اینها دیکته می شود و اینها برای اینکه حق حساب خود را دریافت کنند حاضر می باشند دست به چه کارهای پستی بزنند، حتی اگر به قیمت ویران کردن ایران باشد.
روایت است که دو زن نزد امام علی (ع) رفتند وبچه ای همراهشان بود که هر دو ادعا می کردند بچه مال آن است، هر کدام هم چندین شاهد و مدرک محکمه پسند هم آورده بودند تا ادعای خود را اثبات کنند.
در نهایت امام علی (ع) دستور داد شمشیرش را بیاورند و گفت که بچه را دو نصف خواهد کرد و به هر کدام نصف بچه را خواهد داد.
یکی از آنها سکوت کرد اما یکی دیگر خودش را جلو انداخت و تقاضا کرد که بچه را به طرف مقابل بدهند.
امام علی (ع) حکم کرد که بچه مال آن زنی است که خودش را جلو انداخت و وقتی از او سول کردند که چرا چنین تصمیمی گرفت گفت مادر واقعی به هیچ وجه نمی تواند تحمل کند که به بچه اش آسیبی برسد حتی به قیمت گذشت از حق خود.
نمی گویم اوضاع مردم خوب است، نمی گویم همه چیز گل و بلبل است، مردم مشکلات زیادی دارند و دنبال حل آن هستند، طلب برای احقاق حقوق و حل مشکلات مردم حق همه مردم است وایرانی ها به خوبی بلد هستند حق خود را بستانند.
اما ویرانی طلب ها و حامیان آنها باید متوجه باشند، یک ایرانی واقعی به هیچ وجه نمی تواند ویرانی ایران خود را ببیند حتی به قیمت گذشت از حق خود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала