ایران خواستار تشکیل گروه فرامنطقه‌ای برای پایان بخشیدن به جنگ اوکراین شد

© Photo / IRNA امیر سعید ایروانی
 امیر سعید ایروانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2023
اشتراک
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خواستار ایجاد گروه فرامنطقه‌ای از کشورهای مستقل، بیطرف و صاحب ظرفیت برای پایان بخشیدن به جنگ در اوکراین شد.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از تسنیم، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نشست سالگرد آغاز جنگ اوکراین در مجمع عمومی، ضمن اشاره به تداوم عواقب ناشی از این مخاصمه بر وضعیت حقوق بشردوستانه و اقتصاد جهانی، اظهار داشت که با گذشت یکسال از این درگیری همچنان چشم اندازی برای پایان آن دیده نمی شود.
وی اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران بر موضع اصولی خود در خصوص ضرورت پایبندی همگان به منشور ملل متحد و از جمله اصول برابری و تمامیت ارضی کشورها، از همه طرف ها می خواهد تا به اصول حقوق بشردوستانه، حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی پایبند باشند.
سعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت، با اولویت بخشی به گفتگو و دیپلماسی و توجه به دلایل ریشه ای این مخاصمه رسیدن به صلح امکان پذیر خواهد بود. در این خصوص، جمهوری اسلامی ایران از ایده بهره برداری از ظرفیت دبیرکل سازمان ملل به منظور ایجاد گروه فرامنطقه‌ای از کشورهای مستقل، بیطرف و صاحب ظرفیت برای رسیدگی به این موضوع، به منظور پایان بخشی به مخاصم جاری استقبال می‌کند و آمادگی دارد در این فرآیند مشارکت کامل داشته باشد. چنین فرآیندی، ضمن تسهیل گفتگو، زمینه‌هایی برای گشایش در بن بست جاری در مخاصمه اوکراین را فراهم خواهد کرد.
وی همچنین ضمن انتقاد از پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اظهار داشت که انتظار میرفت در سالگرد وقوع این درگیری پیش نویس قطعنامه به نحوی جامع و بی طرفانه تمام جنبه‌های مخاصمه را مدنظر قرار دهد. اما متاسفانه این سند شرایط و اقدامات تحریک آمیزی را که پیش زمینه ایجاد این بحران است، نادیده گرفته و نتوانسته ارزیابی بی‌طرفانه از شرایط ایجاد کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала