- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

برد و باخت سفر بایدن به کی‌یف

© AP Photo / Evan VucciПрезидент США Джо Байден подписывает гостевую книгу во время своей встречи с президентом Украины Владимиром Зеленским в Мариинском дворце во время необъявленного визита в Киев
Президент США Джо Байден подписывает гостевую книгу во время своей встречи с президентом Украины Владимиром Зеленским в Мариинском дворце во время необъявленного визита в Киев - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2023
اشتراک
پرزیدنت بایدن امروز در سفری غیرمنتظره به کی‌یف، با رئیس جمهور زلنسکی دیدار و بسته کمک‌های نظامی جدید به اوکراین را اعلام کرد.

به گزارش اسپئتنیک به نقل از نیویورک تایمز، بایدن یک ساعت با قطار از مرز لهستان تا کی یف در راه بود. این دیدار به دلایل امنیتی محرمانه بود. رهبر آمریکا روز شنبه و پس از صرف شام به همراه همسرش در یک رستوران، واشنگتن را بدون اطلاع قبلی ترک کرد. تنها سفر دو روزه جو بایدن به ورشو به طور علنی در رسانه ها گزارش شده بود. مقامات بارها این موضوع را رد کردند که رئیس دولت ایالات متحده برنامه دیگری دارد.
روح الله مدبر، حلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با اسپوتنیک در مورد چرایی این سفر غیر منتظره جو بایدن به پایتخت اوکراین خاطرنشان کرد:
در آستانه اولین سالگرد دفاع مشروع و عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین آقای جو بایدن در حالی به کی یف سفر کرد که علنا به جهان نشان می دهد که آمریکا در جنگ مستقیم با روسیه قرار گرفته و دارد. ما می دانیم تصمیمی که 24 فوریه سال 2022 توسط آقای پوتین گرفته شد، مصداق مبارزه مشروع بود. امروز آقای بایدن در سفر خود به اوکراین دوباره نزدیک به نیم میلیارد (500 میلیون) دلار را از جیب مالیات دهندگان آمریکایی سرقت کرده و مجددا آن را در اختیار ولودیمیر زلنسکی قرار داده است. در طول این مدت هرآنچه که در اوکراین رخ داد، در واقع سیاست جنگ طلبانه و جنگ افروزان آمریکا بود. ما شاهد بودیم که آقای پوتین و دولت روسیه حتی 6 ماه قبل از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین ابتکار عمل و پیگیری های متعددی دیپلماتیک برای جلوگیری از هر نوع تنش و درگیری ایجاد کردند اما دولت زلنسکی که کاملا سیاست آمریکا اجرا می کند، به این اقدامات روسیه توجه نکرده و در 3 ماه های اخیر قبل از عملیات ویژه نظامی روسیه ما شاهد حملات شدید و متعددی نیروهای اوکراینی به مردم روس در منطقه دونباس بودیم.در طول عملیات ویژه نظامی 4 مرحله مذاکرات صلح که برگزار شد، تقریبا به نتیجه می رسید اما آمریکا مانع این مذاکرات صلح شد به خاطر که ایالات متحده می خواهند سیاست جنگ طلبانه خود را دنبال کنند.
بایدن زلنسکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2023
بایدن: اوکراین نیم میلیارد دلار دیگر از آمریکا دریافت خواهد کرد+ ویدئو
به عقیده کارشناس ایرانی، سفر بایدن به اوکراین به نوعی یک نشانه نگرانی شدید امریکا از باخت خود در رویارویی نیابتی جنگی با روسیه است:
امروز بایدن در کی یف در حالی حضور داشت که ما ابتکار عمل و پیشروی دست روسها می باشد. نیروهای روسیه امروز که به تنهایی در برابر تمام ناتو و قدرتهای غرب و تمام مزدورانش، تباهکارانش و گروه های ترورریستی از داعش گرفته تا هر کدام از اشرار بین المللی که امروز در جبهه اوکراین در کنار آمریکا در حال نبرد با روسیه هستند، می جنگد و به پیروز های چشمگیری دست پیدا کرده است. و حضور بایدن در کی یف نه تنها مشکلات اوکراین را حل نمی کند بلکه معادله را پیچیده تر و لاینحل می کند.
روح الله مدبر تاکید کرد که آمریکا امروز در اوکراین با بزرگترین مشکلات دست و پنجه نرم می کند:
افشاگری های جنجالی سیمون هرش و جان دوگان در مورد نقش مستقیم آمریکا در انفجار خط لوله گاز "نورد استریم" یکی از دلایل دیگری سفر بایدن به کی یف شد چراکه بایدن می خواهد افکار عمومی را از این عملیات تروریستی بزرگ آمریکا (انفجار خط لوله گاز "نورد استریم") منحرف کند. آمریکا هیچ انگیزه ای جز گسترش جنگ، خونریزی و نابودی اروپا ندارد. رفتار ذلت آمیز در کنار رییس جمهور آمریکا به نوعی تحقیر به ملت اوکراین بود وقتی که یک رییس جمهور اوکراین فقط برای یک خوش آمدگویی و استقبال از آمریکا حاضر است خون مردم اوکراین را بریزد اما وارد گفت و گوی صلح با روسیه و بازی درست برای جلوگیری از سیاست جنگ افروزی نمی شود و مردم خود را سپر انسانی سیاست آمریکا می کند.
Президент Украины Владимир Зеленский и президент США Джо Байден у Мариинского дворца в Киеве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2023
رسانه: سفر بایدن به کی یف، نقاط ضعف جبهه اوکراین را برای حمله پوتین آشکار کرد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала