چرا آمریکا در مورد "چرنوبیل دوم" سکوت کرده است؟

© Depositphotos.com / toxawwwآتش سوزی در انبار نفت شهر بلگورود روسیه بر اثر حمله بالگردهای ارتش اوکراین
آتش سوزی در انبار نفت شهر بلگورود روسیه بر اثر حمله  بالگردهای ارتش اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2023
اشتراک
هم دولت بایدن و هم رسانه‌های جریان اصلی، به طرز تاسف باری در مورد خطرات فاجعه زیست محیطی قطار سمّی اوهایو سکوت کرده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، در اوهایو حادثه ای که در اوایل فوریه رخ داد که اکنون در مورد آن صحبت می شود. هزاران حیوان تلف شده اند و مردم فقط از بطری آب می نوشند.
جمعه شب پراضطراب
قطار باری لنورفولک جنوبی در مسیر ایلینوی پنسیلوانیا در حدود ساعت نه شب در تاریخ 3 فوریه در نزدیکی شهر ایست پالستاین، در ایالت اوهایو از ریل خارج شد. 50 واگن از 150 واگن از ریل خارج شدند.
پس ازحادثه آتش سوزی مهیبی رخ داد. تلفات و جراحاتی گزارش نشده است، اما مقامات وضعيت اضطراری اعلام کردند و منجر به تخلیه بيش از هزار و پانصد نفر از ساکنان محلی از خانه هایشان شدند. آتش سوزی را نمی شد مهار کرد.
در 5 فوریه، دمای واگن ها به نقطه بحرانی رسید. به گفته فرماندار ایالت، مایک دیوین، افزایش بیشتر دما باعث ایجاد انفجار شد. بنابراین، آنها تصمیم به سوزاندن کنترل شده مواد شیمیایی سمی گرفتند. این امر منجر به آلودگی شده است که هنوز میزان خسارات آن ارزیابی نشده است.
محموله خطرناک
فهرست کاملی از آنچه که حمل شده، علیرغم تقاضای مردم، هنوز به اطلاع عموم نرسیده است. اما با اطمینان مشخص است که در 20 واگن وینیل کلرید وجود داشته است.
در طبیعت این ماده به صورت گاز وجود دارد. به طور گسترده در صنعت استفاده می شود و به شکل مایع حمل می شود.
آلکسی مدودکوف، دانشیار گروه جغرافیای فیزیکی جهان و ژئواکولوژی دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو، تأکید می کند: بدیهی است که در چنین مناطقی باید قبل از هر چیز وضعیت هوا ارزیابی شود.
وی معتقد است که آئروسل های تشکیل شده در طی احتراق مواد شیمیایی با بارش باران در یک منطقه بزرگ پخش می شوند. حداقل، در این مورد، باید خاک را از این آلودگی پاک کنند.
بلای طبیعی
اما مقامات بیشتر مشغول بررسی دلایل این حادثه هستند تا پیامدهای که در اثر این حادثه ایجاد شده است. هیئت ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا به یک نقص فنی اشاره کرد: در حین حرکت، یک جفت چرخ در یکی از واگن ها بیش از حد گرم شد که باعث آتش سوزی شد.
همان طور که واشینگتن پست اشاره کرد، شعله های آتش زمانی شعله ور شد که قطار از شهر لیتونیا عبور کرد.این شهر در 20 کيلومتری از محل حادثه واقع شده است . نتیجه گیری های کمیسیون ویژه هنوز نهایی نشده است.
پنج روز پس از این حادثه افرادی که محل سکونتشان را تخلیه کرده بودند اجازه بازگشت داده شد. با این حال مردم از بوی ناخوشایند و حال بد، سردرد، تهوع شکایت دارند.
نادین لوسی استریل، یکی از اهالی این منطقه گفت: آن شب [زمانی که مواد شیمیایی ریخته شد]، چشمانم درد گرفت. سپس سردرد وحشتناکي گرفتم. لب هایم، زبانم، گلویم آنقدر می سوخت که یک لیوان آب یخ سفارش دادم، دستمالی را مرطوب کردم و از طریق آن نفس کشیدم وشروع به خوردن یخ کردم.
در رودخانه های محلی حدود 3500 ماهی تلف شد. بر روی آب رودخانه ها روغن دیده می شود. حیوانات خانگی می میرند، برخی از بین رفتند.
با این حال، مقامات ایالتی اطمینان می دهند که محتوای مواد خطرناک در آب و هوا از حد معمول فراتر نمی رود. با این حال، نوشیدن آب بطری توصیه می شود. استریل گفت که هیچ دستورالعمل دیگری داده نشده است.
"تغییر نام به کی یف"
ویدئوی این فاجعه با هشتگ "چرنوبیل دوم" در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. و به مردم محلی توصیه می شود نام ایست پالستاین را که در آن حادثه رخ داده است به کی یف تغییر دهند و به طعنه اشاره کنند که در این مورد "فرصتی برای جلب توجه جو بایدن وجود دارد."
تومی لارن، مفسر سیاسی و روزنامه‌ نگار فاکس نیوزنیز در توییتی نوشت، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به جای رسیدگی به حادثه شیمیایی در اوهایو، بر اوکراین تمرکز کرده است.
وی اعتراض کرد: یک بحران واقعی در اوهایو در حال وقوع است و جو (بایدن) و پیت (وزیر حمل و نقل ایالات متحده، پیت بوتجج) مفقود شده اند. شاید اگر قطار در اوکراین از ریل خارج می شد و منفجر می شد، حداقل به آن توجه می کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала