بایدن چه زمانی تصمیم به انفجار "نورد استریم" گرفت؟

© Photo / Forsvarskommandoenنشت گاز در نورد استریم
نشت گاز در نورد استریم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2023
اشتراک
روزنامه نگار آمریکایی که پیشتر تحقیقاتی درباره انفجار خطوط لوله گاز را منتشر کرده بود، گفت، جو بایدن، در دیدار با اولاف شولز، صدراعظم آلمان در فوریه 2022، هنوز برنامه ای برای منفجر کردن نورد استریم نداشته است.
به گزارش اسپوتنیک، "سیمور هرش" روزنامه نگار و کارشناس آمریکایی در مصاحبه با "برلینر سایتونگ" و با اشاره به ژانویه تا فوریه 2022 گفت: ما آمریکایی ها در آن زمان برنامه ای نداشتیم، اما می دانستیم که فرصت اجرای آن را داریم."
به گفته هرش، برای تیم کاخ سفید واضح بود که می توانند خطوط لوله را با استفاده از یک ماده منفجره "فوق العاده قدرتمند" به نام C4 منفجر کنند. این روزنامه نگار توضیح داد که می توان این انفجار را از راه دور با استفاده از ابزار سونار زیر آب کنترل کرد. به گفته هرش، در اوایل ژانویه، این گزینه به کاخ سفید گزارش شد و دو یا سه هفته بعد، معاون رئیس وزارت امور خارجه ایالات متحده، "ویکتوریا نولند"، خود اعلام کرد که ایالات متحده می تواند این کار را انجام دهد.
هرش افزود:" فکر کنم 20 ژانویه بود. و سپس رئیس جمهور آمریکا در 7 فوریه 2022 و در کنفرانس مشترک با صدراعظم آلمان اعلام کرد که ما می توانیم این کار را انجام دهیم".
رئیس جمهور ایالات متحده سپس علناً تاکید کرد که در صورت حمله به اوکراین، نورد استریمی وجود نخواهد داشت. رهبر ایالات متحده در آن زمان گفت: "ما این کار را انجام خواهیم داد. من قول می دهم که می توانیم این کار را انجام دهیم".
به گفته هرش، صدراعظم آلمان پس از آن، صحبت های خود را بسیار مبهم بیان کرد.
این روزنامه نگار آمریکایی می گوید:" اگر من ریاست جلسه استماع پارلمان را برعهده داشتم، سوالی که از شولتز می پرسیدم این بود:آیا بایدن در این مورد چیزی به شما گفته است؟ آیا او به شما گفت که چرا اینقدر مطمئن بود که می تواند خط لوله را منهدم کند؟"
به گفته هرش، این عملیات کاملاً محرمانه بود و رئیس جمهور آمریکا مجبور نبود در مورد توانایی های کشورش به کسی چیزی بگوید، اما او عاشق "حرف زدن" است و گاهی اوقات چیزهایی می گوید که نباید بگوید.
هرش اوایل ماه فوریه مقاله‌ای درباره تحقیقات خود در مورد انفجار خطوط گاز منتشر کرده بود. براساس این تحقیقات، در جریان رزمایش ناتو بالتپس در تابستان 2022، غواصان آمریکایی مواد منفجره را در زیر خط لوله نورد استریم کار گذاشتند و نروژی‌ها سه ماه بعد آن را فعال کردند. هرش گفت، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پس از بیش از 9 ماه گفتگوی محرمانه با تیم امنیت ملی، تصمیم گرفت که نورد استریم را منهدم کند. بعداً، پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده هیچ ارتباطی با انفجار خطوط لوله گاز روسیه در سال گذشته ندارد. کاخ سفید نیز بیانیه مشابهی را اعلام کرد. وزارت امور خارجه اصرار کرد که موضع ایالات متحده را باور کنیم.
نشت گاز در نورد استریم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2023
گزارش و تحلیل
راز نقشه خرابکاری نورد استریم فاش شد
از تجزیه و تحلیل مسیرهای موجود در آرشیو Flightradar24 چنین بر می آید که هواپیماهای نیروی دریایی ایالات متحده و آلمان در ژوئن 2022، در طول تمرینات Baltops-22، به طور منظم بر فراز مکان های انفجارهای آینده در نورد استریم پرواز می کردند. هواپیماهای نظامی در ارتفاعات پایین پرواز کرده و ردیاب های خود را خاموش می کردند، بنابراین برخی از مسیرهای آنها در مسیرهای پورتال ثبت نشده باقی می ماند.
این حملات در 26 سپتامبر 2022 به دو خط لوله گاز صادراتی روسیه به اروپا - نورد استریم و نورد استریم 2 - روی داد. آلمان، دانمارک و سوئد خرابکاری هدفمند را رد نمی کنند. اپراتور Nord Stream AG گزارش داد که وضعیت اضطراری در خطوط لوله گاز بی سابقه است و تخمین زمان تعمیر غیرممکن است. دادستانی کل روسیه پس از آسیب به خطوط لوله گاز نورد استریم پرونده ای را در مورد یک اقدام تروریستی بین المللی آغاز کرد. در 31 اکتبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که گازپروم مجاز به بازرسی محل انفجار است و رئیس این شرکت، الکسی میلر، در مورد بازرسی به او گزارش داد. پوتین همچنین گفت که انفجار در خط لوله گاز نورد استریم یک حمله تروریستی آشکار است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала