کمیسر سابق اروپا: غرب با پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو از خط قرمز روسیه گذشت

© AP Photo / Virginia Mayoرسانه: فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه خواهند داد
رسانه: فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه خواهند داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2023
اشتراک
معاون سابق کمیسیون اروپا معتقد است، غرب با پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو در سال 2008، عمداً از خط قرمز روسیه عبور کرد.
به گزارش اسپوتنیک، "گونتر ورهوگن"، معاون سابق کمیسیون اروپا و کمیسر سابق اتحادیه اروپا در مصاحبه ای که روز یکشنبه با روزنامه برلینر سایتونگ منتشر شد، بیان کرد:" من متقاعد شده‌ام که در سال 2008، غرب با پیشنهاد اوکراین برای عضویت در ناتو، عمداً از خطی عبور کرد که برای روسیه از نظر منافع امنیتی آن غیرقابل قبول است".
او یادآور شد که "اتحادیه اروپا ورود اوکراین به اتحادیه اروپا را بدون گفتگو با همسایه خود روسیه، ترویج کرد" و باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا حتی یک بار روسیه را "قدرت منطقه ای" نامید. کمیسر سابق اروپا اذعان کرد که اتحادیه اروپا به مسکو "حق رای دادن در گسترش به شرق" را نداد، اگرچه "روس‌ها و اوکراینی‌ها روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی متعددی دارند."
کمیسر سابق اروپا معتقد است:" متاسفانه در مورد اوکراین، اشتباهی مرتکب شده است که اتحادیه اروپا اعلام کرد این کشور باید بین این اتحادیه و اتحادیه اوراسیا یکی را انتخاب کند. این اشتباه بود، زیرا با اوکراین به عنوان یک محور مهم می توان ایده ایجاد یک فضای اقتصادی مشترک از لیسبون تا ولادی وستوک را عملی کرد".
وی در عین حال خاطرنشان کرد که واشنگتن با تکیه بر دکترین برتری ایالات متحده در جهان که در دهه 1990 تدوین شد، باید از "جلوگیری از احیای روسیه و تبدیل آن به رقیب جهانی جلوگیری کند".
ورهوگن گفت: "به این واقعیت افزوده می شود که در واشنگتن نسبت به نزدیکی آلمان ها و روس ها بسیار مشکوک هستند. او استدلال کرد که غرب به طور جدی به پیشنهاد عضویت روسیه در ناتو فکر می‌کند، اما در نهایت "ایالات متحده نمی‌خواهد از نقش مسلط خود در اروپا دست بکشد" و این ایده را رد کرد.
وی تصریح کرد: "برای اکثر اعضای جدید اتحادیه اروپا، امنیت تضمین شده توسط ایالات متحده مهمتر از اقدامات مستقل اروپا است".
ورهوگن همچنین از سخنان آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان انتقاد کرد که در ماه دسامبر انعقاد توافقنامه های مینسک را "تلاشی برای دادن زمان به اوکراین برای قوی تر شدن" خوانده بود.
او گفت: "من نمی دانم چرا مرکل این را گفت و آیا اصلاً درست است یا خیر. اما نتیجه اظهارات او این است که اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان به عنوان میانجی های احتمالی کاملاً از بازی خارج شدند." کمیسر سابق اتحادیه اروپا ابراز عقیده کرد که سخنان مرکل همچنان برای آلمان در صحنه جهانی باز خواهد گشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала