ایران، اقدام گروسی در انتشار گزارش محرمانه سایت فردو را غیر حرفه ای خواند

CC BY 4.0 / IRNA / محمد اسلامی
محمد اسلامی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2023
اشتراک
معاون رئیس جمهور ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور با انتقاد از رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل انتشار گزارش محرمانه درباره تاسیسات هسته ای فردو، گفت ، وی عمداً حقایق مندرج در گزارش را که با وضعیت واقعی فردو مطابقت ندارد، علنی کرد.
به گزارش اسپوتنیک، "محمد اسلامی" با بیان اینکه این رفتار برای رئیس آژانس غیرقابل قبول است، گفت:" گروسی با این کار غیرحرفه ای بودن خود را نشان داد". به گفته اسلامی، طرف ایرانی قبل از تحویل این گزارش محرمانه به کشورهای عضو آژانس، توضیحات خود را ارسال کرد، اما با وجود این، گروسی این سند را منتشر کرد.
معاون رئیس جمهور ایران تاکید کرد: "امیدواریم مدیرکل آژانس در آینده از این گونه اقدامات که آبروی آژانس را خدشه دار می کند، خودداری کند".
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه گفت، گزارش ارجاع شده آژانس در مورد غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد در سایت فردو بر اساس اطلاعات قدیمی و قضاوت اشتباه یکی از بازرسان بوده است. به گفته وی، این مشکل بلافاصله با دبیرخانه آژانس حل و فصل شد. کمالوندی توضیح داد که یکی از بازرسان به اشتباه به مافوق خود در مورد تغییرات ظاهراً اعلام نشده ایران در رویه تولید در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو اطلاع داده است. وی گفت: "بعداً این بازرس به اشتباه خود اعتراف کرد".
گروسی در اول فوریه اعلام کرد که بازرسی غیرمنتظره آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته ای فردو، به تغییراتی از پیش اعلام نشده در رابط میان دو آبشار سانتریفیوژهای IR-6 که اورانیوم را تا 60 درصد غنی می کنند، پی برده است. او مدعی شد که ایرانی ها بدون اطلاع قبلی به آژانس، تغییرات قابل توجهی در طراحی کارخانه غنی سازی سوخت ایجاد کردند.
بریتانیا، آلمان، آمریکا و فرانسه روز جمعه نسبت به اطلاعات مندرج در گزارش آژانس ابراز نگرانی کردند. در بیانیه مشترک منتشر شده توسط دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه، نمایندگان آنها تاکید کردند که "تولید اورانیوم غنی شده ایران در تاسیسات فردو خطرات قابل توجهی برای رژیم عدم اشاعه سلاح های هسته ای دارد و با نیازهای غیرنظامی توجیه نمی شود."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала