نگاه ویژه اسپوتنیک

استقبال روسیه از تانک های مدرن غربی

 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2023
اشتراک
با این حال باید توجه داشت که از زمان آغاز جنگ اوکراین تا کنون، حمایت های تسلیحاتی و نظامی غرب از کی یف حتی برای لحظه ای متوقف نشده و همواره وجود داشته است. با این حال هیچ یک از این کمک ها موجب وارد آمدن ضربات اساسی به روسیه نشده اند و نتوانسته اند بر سرنوشت جنگ تاثیر قابل توجهی بگذارند.
تانک‌های لئوپارد 2 آلمان و ام 1 آبرامز آمریکا از جمله قدرتمند ترین سلاحهای میدانی سنگین هستند که غرب در صدد تحویل آنها به اوکراین برای استفاده در جنگ علیه روسیه است. البته کمک های تسلیحاتی جدید غرب تنها محدود به تانک های آمریکایی و آلمانی نمی شوند. بریتانیا اعلام کرده که 14 تانک چلنجر 2 را به کیف تحویل خواهد داد. همچنین دولت ایالات متحده متعهد شده که خودروهای زرهی بردلی و استرایکر را به عنوان بخشی از کمک های جدیدخودبه اوکراین که از آغاز جنگ در 24 فوریه 2022 از 24 میلیارد دلار فراتر رفته است، تأمین کند. آلمان نیز متعهد شده که حدود 40 خودروی زرهی ماردر را تا پایان ماه مارس آینده به اوکراین تحویل دهد.
کی یف: شرکت های دفاعی ایالات متحده در حال آزمایش سلاح در اوکراین هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2023
کی یف اعلام کرد که مسکو در بین اهداف نظامی قانونی اوکراین قرار دارد
گذار غرب از ارائه کمک های تسلیحاتی سبک به انواع کمک های تسلیحاتی سنگین، برخی گمانه زنی ها را به وجود آورده که احتمالا شرایط روسیه در میدان جنگ دشوار خواهد شد. با این حال باید توجه داشت که از زمان آغاز جنگ اوکراین تا کنون، حمایت های تسلیحاتی و نظامی غرب از کی یف حتی برای لحظه ای متوقف نشده و همواره وجود داشته است. با این حال هیچ یک از این کمک ها موجب وارد آمدن ضربات اساسی به روسیه نشده اند و نتوانسته اند بر سرنوشت جنگ تاثیر قابل توجهی بگذارند.
در این بین برای بسیاری این پرسش پدید آمده که چرا روسیه قبل از آنکه چنین تسلیحاتی وارد میدان جنگ شوند، آنها را مورد هدف قرار نمی دهد؛ آن هم در شرایطی که بر مبادی ورودی این نوع تسلیحات، اشراف نظامی و اطلاعاتی کامل دارد؟
واقعیت آن است در حالی که روسیه می تواند این کمک ها را قبل از آنکه وارد عرصه نبرد شوند، منهدم کند و اجازه استفاده آنها توسط ارتش اوکراین را ندهد، اما تاکنون چنین اقدامی انجام نداده است. در واقع روسیه به جای انهدام کمک های نظامی و تسلیحاتی غرب قبل از ورود به عرصه جنگ، اجازه داده که این جنگ افزارها در میدان مورد آزمایش قرار گیرند.
شاید در نگاه اول، روسیه باید از ارسال تانک های لئوپارد آلمان و آبرامز آمریکا به اوکراین نگران باشد اما قضیه کاملا عکس است. زیرا آمریکا و کشورهای اروپایی با ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین، دقیقا همان اقدامی را انجام می دهند که روسیه منتظر آن بود. اساسا یکی از دلایلی که روس ها تمایلی به اتمام جنگ در مدت زمان کوتاه نشان نداده اند، آشنایی عملی با آخرین دستاوردهای فنی ـ نظامی کشورهای غربی بوده است.
خودروهای زرهی غربی در اوکراین طی چه مدتی منهدم خواهند شد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2023
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
خودروهای زرهی غربی در اوکراین طی چه مدتی منهدم خواهند شد؟
نکته جالب توجه آنکه، کشورهای غربی در ابتدا تلاش کردند صرفا با ارسال تسلیحات سبک و تکنولوژی های دست چندم خود به اوکراین کمک کنند، اما اینک برای حفظ آنچه که موازنه قوا می نامند، چاره ای جز ارسال تسلیحات سنگین و آخرین تکنولوژی های جنگی خود ندارند. این دقیقا همان اتفاقی است که روسیه از روز آغاز جنگ، انتظارش را می کشید.
از نظر روسیه، جنگ اوکراین به مثابه آوردگاهی واقعی برای انجام رزمایش در مقیاس بزرگ و آمادگی جهت ورود به جنگ های بزرگتر احتمالی در آینده است. از این رو روسیه کاملا از طرح کشورهای غربی برای ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین استقبال می کند.
البته ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین برای غربی ها هم منافع قابل توجهی دارد. به عنوان مثال، آمریکا رسما اعلام کرده که تانک‌های آبرامز از موجودی پنتاگون تهیه نمی‌شوند، بلکه برای آنها قرارداد جدید بسته خواهد شد. در عین حال منابع آمریکایی تاکید کرده اند که این تانک‌ها بلافاصله تحویل داده نمی‌شوند؛ زیرا آموزش سربازان اوکراینی ماه‌ها طول می‌ کشد. کاملا واضح است که آمریکایی ها به منظور اجرایی کردن این اقدامات، یک صورتحساب بزرگ برای دولت اوکراین آماده کرده اند.
از سوی دیگر مقامات ارشد ایالات متحده، ارسال تانک ها به کیف را به عنوان سرمایه گذاری در "قابلیت های بلندمدت" اوکراین نامیده اند. این موضع نشان می دهد که امریکایی ها یک برنامه بلندمدت برای تداوم جنگ در اوکراین دارند و تلاش می کنند از طرق چنین اقداماتی، دست به تحریکات جدید بزنند. امری که برای اروپایی ها نمی تواند چندان خوشایند باشد. کما اینکه اولاف شولز، صدراعظم آلمان تأیید کرده که آلمان با ارسال تانک های لئوپارد، آنچه را که برای حمایت از اوکراین ضروری است، انجام می دهد، اما در عین حال قصد ندارد به تشدید درگیری دامن بزند تا در نهایت به جنگ بین روسیه و ناتو منجر شود.
این در حالیست که مردم آلمان نظر دیگری دارند و معتقدند که ارسال تانک‌های آلمانی به اوکراین می تواند به تشدید و تداوم جنگ منتهی شود. یک نظرسنجی عمومی در اوایل ماه جاری نیز نشان از متفاوت بودن نظر بسیاری از مردم آلمان نسبت به سیاستمداران این کشور دارد. نظرسنجی دویچه‌ لند ترند نشان داد که ۴۶ درصد از آلمانی ها موافق ارسال تانک هستند اما۴۳درصد نیز با این قضیه کاملا مخالف هستند. به همین دلیل واکنش‌ها به اعلام خبر ارسال تانک های آلمانی به اوکراین در در خیابان‌های آلمان، متفاوت بود و بسیاری از مردم این کشور به مخالفت علنی با سیاست های دولت خود پرداختند.
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2023
گزارش و تحلیل
بزرگترین نبرد تاریخ تانکهای ناتو و روسیه در راه است
در شرایطی که آمریکا به دلیل دوری از جغرافیای اروپا در حال رونق بخشی به صنایع تسلیحاتی خود در جنگ اوکراین است، مردم کشورهای اروپایی نسبت به ارسال تسلیحات سنگین به کی یف نگران هستند و از شعله ور شدن آتش جنگ در سراسر اروپا بیم دارند. هنوز خاطره دو جنگ جهانی که اروپا را در شعله های آتش جنگ به ویرانه تبدیل کرد و موجب برآمدن آمریکا به عنوان یک ابرقدرت شد، از ذهن مردم اروپا پاک نشده است.
با این حال گویی آمریکایی ها با دامن زدن به تداوم بحران در اوکراین، در حال جنگ افروزی در کل اروپا هستند تا همچنان بتوانند جایگاه هژمونیک خود را در نظام بین الملل حفظ کنند و اروپا را از نظر امنیتی به خود وابسته نگه دارند. این در حالیست که ارسال تانک های جدید به اوکراین هیچ تاثیر جدی بر موازنه قوا در صحنه نبرد نخواهد داشت و روسیه همچنان قادر خواهد بود برتری میدانی و عملیاتی خود را در برابر تسلیحات غربی حفظ کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала